Larsa skrev:
Hur får låssmeden ut låset? (Har funderat på detta tidigare).
Som jag ser det:
Knacka ut gångjärnspinnarna och hoppas att det inte finns skydd för att lyfta av dörren.
Kapa nyckeln jäms med låskistan med t.ex. en Dremel.
Plocka ut kistan, öppna gör rent och smörj ev med grafit (blyerts)

Hur gör man annars? Sågar av kolven med tigersåg? :O
Låssmeden kommer att prova de saker jag skrivit.

Fungerar inte det borrar han låset med all säkerhet.

Tillhållare skall INTE smörjas med något. det skall vara ren mässing mot ren mässing inget annat.

Är låset upplåst? såfall har du alternativet ovan. Vrid av nyckeln. ut med kistan och gör rent. Ta med dig en hel nyckel och kistan till närmsta låssmed. Låt dem tillverka en ny nyckel och prova i kistan på plats. Fungerar det. Bra då har du kostnaden för en ny nyckel bara ~200 kr
 
ojdå, låter som stooora jobb för en man i sina bästa år med tummen mitt i hand ;)

får kolla på det helt enkelt och se om vi kan få loss låset först, annars vilka möjligheter det finns att lyfta av den...
 
Larsa skrev:
En variant till att lyfta av dörren kan ju föresten var att ta bort foder inne och ute, ta bort ev kilar/skydd mot uppbrytning, och spänn sedan ut karmen så att kolven frigörs och du kan öppna.

Funkar om det finns ett par centimeters glapp mellan karm och dörrhål.
Är det riktigt gjort så sitter skruven från slutbläcket dikt regeln/betongen i väggen
 
frohike skrev:
Låssmeden kommer att prova de saker jag skrivit.

Fungerar inte det borrar han låset med all säkerhet.

Tillhållare skall INTE smörjas med något. det skall vara ren mässing mot ren mässing inget annat.

Är låset upplåst? såfall har du alternativet ovan. Vrid av nyckeln. ut med kistan och gör rent. Ta med dig en hel nyckel och kistan till närmsta låssmed. Låt dem tillverka en ny nyckel och prova i kistan på plats. Fungerar det. Bra då har du kostnaden för en ny nyckel bara ~200 kr
Nej, det är inte upplåst tyvärr, vilket gör att jag inte kan få ut kistan. LÅter nästan som att det behöver borras då.... attsingen :(
 
frohike skrev:
Är det riktigt gjort så sitter skruven från slutbläcket dikt regeln/betongen i väggen
Jo på nyare lås sitter det ju skruvar i slutblecket, men de kan man ju såga av med ett bågfilsblad. På äldre lås satte man en kil eller träkloss om jag förstått det rätt.

Hur som helst, om det är tillräcklig springa mellan karm och regel är det lätt att bända ut karmen och öppna dörren.
 
Föresten har ju nyare dörrar oftast skydd mot avlyftning integrerat i gångjärnen. Så då funkar det inte att knacka pinnarna....

Det anklaste är ju såklart att ringa låssmeden....
 
Larsa skrev:
Jo på nyare lås sitter det ju skruvar i slutblecket, men de kan man ju såga av med ett bågfilsblad. På äldre lås satte man en kil eller träkloss om jag förstått det rätt.

Hur som helst, om det är tillräcklig springa mellan karm och regel är det lätt att bända ut karmen och öppna dörren.
Vad nyare är för dig?
Nyare lås (evo) saknar spännskruven i slutblecket pga att man har hake istället
Andra fabrikat som bygger på de gamla måtten har fortfarande kvar spännskruven om det är rak regel.

Men visst kan man såga av skruven.. den är ju inte härdad
 
Hej alla glada.
Jag har tagit några bilder som kanske underlättar felsökningen för att få ytterligare tips.
Det är så att nyckeln sitter helt löst i hålet, jag kan vicka den fram och tillbaks samt upp och ner. Även böja den neråt. Dock får jag inte ut den eftersom det ä en liten grej som sticker upp i själva låset som effektivt blockar möjligheten att få ut nyckeln. Jag har heller ingen möjlihet att försöka "vrida" om låset längre, utan det sitter som berget så fort jag försöker med nyckeln.
Vad jag kan se så är det ett ASSA FAS 309 lås, vilket jag lärt mig att vi INTE vill byta ut :)


länkar till lite bilder, hoppas ni har ork att gå in och kolla på dem.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5b2201264328P7e90 - suddig bild på nyckel samt nyckelhål
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=7a2201265433Pc9f3 - dörren
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d52201265545Pab13 - gångjärn
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1b2201265711P42f3 - gånjärn närbild
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=522201265932P0a9c - låset
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=db2201270123P48f5 - låset med spärren


de öppna låset är från den andra dörren, ser ut att vara samma modell, dvs FAS309.

Några nya ideer efter bilder och lite mer info? Eller är det strait to låssmeden som gäller?
 
Jag kan inte mycket om lås, men min första tanke är att skruva loss brickan på insidan (om det går) och se om man kan lossa nått där.

Kolla även om dörren har avhängningsstopp (metallpiggar i bakant som går in i karmen)
 
Gångjärnen är av den typen där tappen är nitad, dvs den är inte gjord för att tas ut ens med tvång.
Så den idén är bara att ge upp.

Kan du inte arbeta mer med nyckeln, har du låsis kvar tyvärr om du vill ha en snygg öppning av dörren. Förmodar att du har provat förlagen som ev kunde lösa problemet.

En tanke till som slog mig nu.. Har det nyss blivit minusgrader? Så det inte är så illa att ev fukt i låset har frusit?

Tyvärr är öppning av tillhållarlås en förstörande åtgärd.
 
Redigerat:
Skruva bort nyckelskylten så kanske du kommer åt att pilla lite mer. Då kan du göra hålet lite större runt nyckeln...
 
Jag har testat det mesta, eftersom låset sitter som berget så tror jag inget hjälper. skall kolla om jag kan skruva av nyckelkylten på utsidan och se om det gör någon skillnad. Även testa med 5-56 för att se om det kan smörja upp det.
Ja det är ju minusgrader och kan vara vatten som frusit, låter långsökt men alla möjligheter som kan innebära att lösa det själv är välkommna. Vad kan jag göra om det är fruset...?
 
Om det är fruset kan det tina om du tar bort nyckelskylten och värmer med ex en hårtork eller en mina gasbrännare. Men troligen har du nu sumpat möjligheterna eftersom 5-56 oljan har fått arbeta ett bra tag. Men det är värt ett försök
 
har inte haft 5-56 i än, dock låsspray.... vilket jag misstänker kan förstöra snarare än hjälpa ?
 
Effekten som du får är exakt samma som som om du tar två vanliga papper och doppar dessa i vatten. Lägger du ihop dessa är det tämligen omöjligt att dra dessa i längsled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.