Hej steffeb,

Tyvärr är det kontinuerlig utveckling, men jag tror faktiskt att jag börjar närma mig slutet nu.

Följande har jag konstaterat:

> ArduinoMega är att rekommendera eftersom den möjliggör fler sensorer framgent och för priset på ebay är det prisvärt
> Till skölden för motorn är det den officiella V3 motoshield eller Pololu:s som funkar fint
> Motorerna är det kuggmotorerna från Conrad. Dom funkar bra
> Likväl med klipparmotorn. Även den från Conrad som tidigare specificerats
> Karossen kommer jag uppdatera inom en månad. Inga stora grejer, men jag vill flytta in motorerna helt innuti

> Sensorer (med spolar) och markstation har jag kvar att bygga ihop. Jag har alla komponenter. Just nu kör jag på kinaklipparens komponenter. Detta sker under hösten.

Jag tycker det är viktigare att du börjar pula än att du väntar.

Oavsett så hjälper jag dig med programvara och stöd för din (och janand:s) konfiguration. Det är inget stort jobb.


På facebooksidan har jag tips om hur du kommer över grejerna ovan billigt. ebay främst.
 
Jonas, jag ska beställa lite komponenter och undrar vilka transistorer och dioder som ska användas. Det står att det ska vara sju dioder i din lista men de finns inte med på något kopplingsschema vad jag kan se. Är det några andra ändringar i komponentlistan förutom att det ska vara två drosslar istället för fyra?
 
Jag uppdaterar listan i helgen och meddelar dig här när jag är klar. Har du fått igång dina motorer och sköld?
 
Nej jag har inte hunnit, eller rättare sagt jag har prioriterat andra saker t.ex. att anlägga en gräsmatta så att jag får nytta av roboten. Nu har jag ett halvår på mig att bygga den. Ser fram emot en uppdaterad lista, tackar på förhand!
 
Det var ju riktigt bra att du har programmerat Liam för kantklippning. Är det möjligt att ha igång klipparmotorn t.ex. bara var femte hemfärd eller vad som är lämpligt. Det är ju lite onödigt att den kantklipper vid varje hemfärd.
 
Hej Janand,

ser att du läst på Facebook. Ja idag är det lite av en milstolpe nu när klipparen kan själv ta sig ur laddstationen, klippa och ta sig tillbaka igen. Helt utan insats från mig.

Från och med nu kan jag ta ett steg tillbaka och koncentrera mig på finslipningar.

Rörande kantklippning så har du rätt. Ett sätt kan vara att man var femte gång backar ur laddstationen, bara vrider sig lite och sedan går direkt till trådföljningsläge med klipparen igång. Då får man hela slingan klippt.
Det finns alltid utrymme för förbättringar.

Snart kanske vi kan hjälpas åt och överträffa varandra med programversioner? :)
.
 
Ibland går det fort. Har skrivit om och laddat ner ditt förslag i klipparen.
Provkörning på Måndag om det inte regnar då.
 
Nej, tyvärr kan jag inte hjälpa dig, kan inget om programmeringen. Så jag litar helt på dig och att jag får hjälp med några ändringar i koden som passar Olimexino 328 och Arduino Motorshield rev.3
 
No problems.
 
Nu har jag gått igenom alla kvitton och uppdaterat inköpslistan på facebook.

Om man köper från lite olika ställen så kan man komma undan med ca 2700 kronor.

Detta går att prispressa säkert en ordentlig slant men då får man kolla runt på ebay en del.

Hittar ni billigare alternativ så hjälp mig med tips. Tillsammans kan vi säkert fixa detta under 2000:-
 
För er som är nya eller inte följt projektet på FB sidan så vet ni nu att andra generationens DIY klippare nu ligger på ca 2000:-

För er som börjat bygga, hur går det för er?

Välkomna att höra av er!

Med vänlig hälsning, Jonas
 
Jag har en klippare med 2 trasiga sensorer för den nedgrävda wiren.
Skulle jag kunna få köpa dina från Kinesklipparen?

/Johnny
(johnny_nilsson@hotmail.com)
(070-2627224)
 
Jag har följt tråden länge nu, och känner för att hoppa in i leken.
Bara tanken på att bygga ett chassi som modell av Millenium Falcon är skäl nog.
Nu till en teknisk fråga: Jag har en Landroid gen1 och en HQ gen 2 till grannar. Vad kommer hända vid begränsningskabeln?
Blir det Liam eller HQ som blir ledsen?
 
Ha ha! En milennium falcon som trimmar gräsmattan blir hur grymt som helst. Vilken publikmagnet!

Rörande frågan så har jag inte provat men Liam och HQ använder andra principer än Liam. Dom har hela tiden koll på om dom är innanför slingan tack vare en kodad signalström som slingan skickar.
Liam är dummare och kör tills den plockar upp en tillräckligt stark signal på 8000 Hz från gränskabeln. Denna princip används av de flesta kinaklippare.

Kanske du kan hitta något på hur en sådan samsas med en HQ eller Landroid.

Min gissning är att den smartare av de två kommer lida, dvs inte Liam men jag vet inte. Bor du i Göteborgstrakten kan vi göra ett test.
 
Mörka småland dessvärre.
Kan jag göra en "test-slinga" på något enkelt vis? För att kolla att jag inte dödar grannarnas klippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.