Jag hälsar grabben det.
 
Nu har jag beställt prylar från Lawicel och installerat programmet på datorn för kommande programmering. Hur går det med de nya motorerna?
 
Joens skrev:
Bara den gruppen är väl nog skäl för att gå med i facebook?
Det tar emot , få se om jag får låna sambons facebook först, annars har jag inget val då man blir väldigt nyfiken.
 
Det går ju att lägga upp filerna på t.ex. Ubuntu One också, kostar inget om det inte överstiger 5GB.
 
JonasForssell skrev:
Roligt! Jag skall precis provköra de nya motorerna från Conrad så om du väntar lite får du bekräftat att de håller och levererar innan du beställer något.
Ser på Conrad.se att du är nöjd med klipparmotorn, så jag beställer motorerna också. Det kliar i fingrarna.
 
Den nya motorerna har blivit ett lyft för maskinen. Ljudnivån är dramatiskt mycket lägre även om den inte är lika tyst som ex en landroid.
Det verkar också som de är väl avstämda sinsemellan, dvs klipparmotorn hinner med.

Jag jobbar nu med kretskortskiss. Om det kliar i fingrarna så börja med karossen och motorerna.
Notera även att detta är work in progress så detaljlistan kommer att uppdateras kontinuerligt.

Om ni vill köpa arduino så rekommenderar jag arduino Mega istället för den jag köpte eftersom den har fler ingångar från start.
 
Janand,

Har du köpt motorskölden än?
Om inte, så är det enklare om du tar huvudalternativet från den lista jag uppdaterat eftersom programmet fungerar då rätt av.
Annars är det inga problem men lite justeringar kommer att behövas på några ställen.

Skölden heter POL-2503
 
  • Gilla
steffeb
  • Laddar…
Vilken arduino köpte du?
 
JonasForssell skrev:
Vilken arduino köpte du?
Arduino Motor Shield R3
 
Jaha, det är en Olimexino jag köpt.
 
Grattis. Den var kraftigt nedsatt i pris och nu är dom slutslålda.

I princip borde du Då kunna mata båda dessa med samma batteri.
Jag behöver inte mata min arduino separat eftersom den får sin ström från min shield.
Hade du haft en vanlig arduino, typ arduino mega så hade det blivit lurigt eftersom den max kan ta emot 9 volt tror jag.

Du får väl börja med exemplena för din shield för att komma igång.
Därefter kan vi skriva två rutiner för de kommandon jag använder till min shield så är det bara att tuta och köra sen.
 
JonasForssell skrev:
Berätta gärna mer om nätverks RTK. Det låter spännande!
Bättre sent än aldrig.

GPS har som bekant en osäkerhet i positioneringen på flera meter beroende på atmosfäriska störningar, moln mm. Ett sätt att hantera detta är att köra med dubbla mottagare. En mottagare sätts på en känd fixpunkt och fungerar som referens för vilka störningar som är aktuella för tillfället.

Lantmäteriet har en bunt sådana referenspunkter som man kan använda via internet, och på så sätt få centimeter-nogrannhet, men det är troligen inte gratis. Se lantmäteriets info.

Om jag fattar det rätt kan nätverks-RTK implementeras i mjukvara på en GPS-utrustad dator, så det borde vara möjligt att implementera en pekar-applikation för smartphones som kan användas för att rita virtuella begränsningsslingor mm.
 
JonasForssell skrev:
Har även monterat på laddningspiggar (ej med på bilden). Dessa kommer att gå i kontakt med laddstationen framöver.
Kan man köra med induktiv laddning? Isåfall skulle man kunna ha en laddplatta nedgrävd där klipparen har sitt "bo". Jag tänker mig att det skulle vara mycket mindre känsligt för smuts och kräva mindre precision.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.