A
nä den är lätt att ta bort
stoppa in högerhanden så når du den
den sitter med bajonett så ta ett rejält tag om den och vrid moturs så kommer den
det sitter en låsning men den vrider du sönder och den nya är mycket lättare att få dit.
motorns växellåda kan ju haverera, men ibland så är det skivan som styr vattenflödet som fastnat
 
Passa på att sätta in en O-ring på spolarmen i bottentråget också när du ändå jobbar med maskinen. Det ökar spoltrycket ordentligt och allt blir renare. En kompis till mig testade detta och nu har jag kopierat honom...

Jag har inte testat att sätta in en oring på den andra spolarmen (än).
 
Totte_S
Slog mig precis - skall hålen i växlardelen synkroniseras eller ställas på något särskilt sätt när man varit där och petat, och innan jag återmonterar motorn? Spontant tänker jag att jag ställer den i öppet läge, men det finns lite varianter med stort och litet hål, spolning uppe och nere osv.
 
A
Totte_S Totte_S skrev:
Slog mig precis - skall hålen i växlardelen synkroniseras eller ställas på något särskilt sätt när man varit där och petat, och innan jag återmonterar motorn? Spontant tänker jag att jag ställer den i öppet läge, men det finns lite varianter med stort och litet hål, spolning uppe och nere osv.
nä det sköter den själv
 
Totte_S
Nu diskar den och spolar vatten som fan även uppe! (Satte dit en oring också)
Antingen var det fel på motorn som nu är bytt, eller så är jag en klantr*v som haft övre korgen sned så att den inte fått vatten till övre spolarmen. Vilket får vi aldrig veta, men tack för all hjälp, den diskar igen för 260kr.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
O-ringen gör väldigt mycket för att få upp trycket på övervåningen. Vår diskmaskin har aldrig diskat så bra som efter att jag satte i en o-ring.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Passa på att sätta in en O-ring på spolarmen i bottentråget också när du ändå jobbar med maskinen. Det ökar spoltrycket ordentligt och allt blir renare. En kompis till mig testade detta och nu har jag kopierat honom...

Jag har inte testat att sätta in en oring på den andra spolarmen (än).
Hej. Har du någon bild på var du satt O-ringen på spolarmen?
Intresserad av att testa :)
 
Z zica skrev:
Hej. Har du någon bild på var du satt O-ringen på spolarmen?
Intresserad av att testa :)
Diskmaskinsnivå med o-ring monterad bland smutsig disk, synlig spolarm och grytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varsågod, med smutsig disk och allt.

Det viktigaste är att den är tunn nog. Den första jag testade var inte det och då hoppade spolarmen upp. Med o-ringen på plats så skall armen rotera en aning trögt (annars gör den ingen nytta).
 
  • Gilla
zica
  • Laddar…
Z zica skrev:
Hej. Har du någon bild på var du satt O-ringen på spolarmen?
Intresserad av att testa :)
Har du hunnit testa än?

Innan jag satte dit o-ringen så hände det rätt ofta att någon tallrik hade matrester kvar, att det låg smuts på utsidan av något glas eller att frukostskålarna hade kvar intorkade havregryn eller linfrön. Detta har inte hänt en enda gång sedan o-ringen sattes dit.

Jag tror att det beror på att det blir mindre vattenläckage där o-ringen sitter och att detta gör att vattnet sprutar med högre kraft inte bara på nedre plan utan även på mellanvåningen. Bestickshyllan har jag inte märkt någon större skillnad på, men om vattentrycket ökar så bör även denna bli renare.

När disken inte blir ren så är det oftast pga dålig rotation på spolarmarna så allt som höjer rotationen är ju positivt (till en viss gräns naturligtvis).
 
Inte än. Blir inte förrän efter semestern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.