Vad använder du för diskmedel? Har haft problem med Finish men så fort jag bytte till yes så fungerade den.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
A
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vet inte vilken felkod microbrytaren genererar men det kan ju även vara så att den lilla biten tvättsvamp har ramlat bort när du tippade omkull den. Dessa grejer borde gå att se om du får lös plattan som sitter framme under luckan (om det går)
Finns ingen tvättsvamp
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
A
Totte_S Totte_S skrev:
Ok, tack för tips. Verkar troligt med spolarmsväxlaren eftersom det är märkbart skitigare uppe än nere.
Hittar inte reservdelen hos Bosch, kan den kallas något annat?
Uppenbart den det är fel på
Kan heta divertervalv eller flödesregulator
 
A
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag skulle rekommendera att du bryter strömmen, tar bort vattnet, drar ut maskinen och skruvar bort den nedre och den vänstra(sett framifrån) sidan. Innanför denna sitter ett litet virrvarr med vattenledningar och fördelar som är rätt enkla att göra rent. Även avloppsröret från botten av maskinen behöver rengöras. Om du gör rent allt detta och sedan provar maskinen igen så bör ditt problem vara löst! Om maskinen inte kan suga upp tillräckligt med vatten för att spola så blir disken inte ren och detta hindras om rören är täta!
Detta har absolut ingenting med denna maskin att göra
 
A
Totte_S Totte_S skrev:
Ja här sitter en massa diskmedelsrester och proppar igen.
Är knepet att hitta rätt anslutning och spola?
[bild]
Inget onormalt här
Ingen anledning till ååtgärd
 
A
Totte_S Totte_S skrev:
Har bara tagit bort sidostycket, backspolat avloppet, och lagt den på sidan för att se om det gick att komma pt underifrån.
Microbrytaren du nämner är väl den som brukar ge E15, nu verkar den ha flippat så jag har säker lycktats stänka vatten på nån elektronik
Klart olämpligt att backspola avloppet
 
A
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag har för mig att jag spolade det mesta när jag tog lös den men det viktigaste stället är den grova slangen som kommer ut ur bottenavloppet under maskinen!
Den grova slangen blir inte åderfökalkade på samma sätt som i den tidigare plattformen
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Totte_S
electroluxaren skrev:
Klart olämpligt att backspola avloppet
Varför? Mår pumpen dåligt av det?
 
A
Nä pumpen klarar sig nog.
 
Totte_S
electroluxaren skrev:
Uppenbart den det är fel på
Kan heta divertervalv eller flödesregulator
Hur kommer man åt att ta bort och kontrollera den? Framifrån?
 
A
Du kan kontrollera den uppifrån genom att ta bort undre spolarmen och Titr ner i hålet ev även ta bort detgrå röret upp till övre spolarmen så ser du den vita skivan om den är för eller inte.
Byte sker från höger sida den sitter långt in och i bakkant på. Brunnen
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Tusen tack!
 
Totte_S
Motorn till spolarmsväxlaren är lokaliserad, demonterad och ny är beställd.
Passade på att försöka fixa en knapp, men all denna jävla dåliga plast som bara går sönder! Det är ju pga plastflärpar som spricker och går av som man till slut ger upp och skrotar även om resten går att laga. Knappen kostar 120kr, och det betalar jag inte för 2 gram plast. Lagade med epoxylim och buntband. Men då funkar knappt knappen ändå pga att ett litet plastclips som håller kretskortet gått av. Byta hela den delen oxå? Nja, vi får se.
Man ska i alla fall se till att bli medlem på bosch eller siemens, då får man fri frakt och 10% rabatt.
Min motor idag går lös på 260kr. Ok pris i felsökningssyfte, annars åker den säkert 7-8 år gamla maskinen ut. Blir en för 3000 spänn nästa gång så kan man byta vart femte år.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
A
kan du fixa bara motorn?
man brukar byta växlare komplett
 
Totte_S
electroluxaren skrev:
kan du fixa bara motorn?
man brukar byta växlare komplett
Den säljs som lös del och monterades bort lätt som en plätt. Men eftersom jag alltid har sån jävla otur så är väl motorn felfri och felet sitter i själva växlardelen - som bosch logiskt kallar vattenkanal på sina sprängskiser, och den verkar vara ett helvete att ta loss. Själva plattan med hål i såg intakt ut när jag tittade uppifrån, den gick att rotera när jag tagit bort motorn så jag hoppas verkligen..
Återkommer när jag provkört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.