Ligger på ca 15% (räntor, el, VA, förs, skatt).
Har både el och ränta helt rörligt.
Blir 23% om räntan dubblas.
 
W
Skattetabellerna ligger på RSV's hemsida, både som PDF och text filer.
 
Våra fasta boendekostnader ligger på 6% av nettolönen :)

Jag och maken har haft hårda gräl om boendet och han har vunnit. Vi sparade därför ihop till hela huskostnaden och har inte lånat en krona. Snacka om att jag har varit vansinnig på honom, men idag har jag ändrat åsikt och är grymt tacksam för hur bra vi har det utan några lån.
 
24 % på nettolönen med en på 80 %
 
AnnaKanin skrev:
Våra fasta boendekostnader ligger på 6% av nettolönen :)

Jag och maken har haft hårda gräl om boendet och han har vunnit. Vi sparade därför ihop till hela huskostnaden och har inte lånat en krona. Snacka om att jag har varit vansinnig på honom, men idag har jag ändrat åsikt och är grymt tacksam för hur bra vi har det utan några lån.
Jag gör just nu likadant med vårt husköp. Det kommer vara så skönt att inte ha några lån, slippa sitta och bry sig om räntor hit, ränteavdrag dit, jämkning hit och bottenlån dit. Att kunna strunta i pantbrev, kunna strunta i om huset möjligen går upp eller ned i pris (jag tänker bo där tills jag dör) och att slippa redovisa sin ekonomi för banktjänstemän för rätten att bo är en stor mänsklig frihet som fler borde pröva på.

Nu är det ett stort hus vi köper, så driftskostnaderna blir rätt så höga. Jag räknar med att 10-12% av våra nettoinkomster kommer att gå åt till boendet. Det är mycket mindre än vad vår hyrestrea i Stockholm kostar idag.
 
19% av vår inkomst går till kostnad för nybyggda villan. Då jobbar en av oss 75%.
 
25% går till boendet. En intressant diskussion är att kanske titta på hur mycket man har kvar till annat också. Det kan ju för vissa vara helt ok med 30% också, mest pga att de har en extremt bra inkomst, medans för andra skulle det inte alls gå.

Så diskussionen kan ju bli lite snedvriden tycker jag.
 
Ränteåterbäringen på 21%, har du tagit bort den när man är 2st som får göra avdrag på lånet och det inte överstiger för vardera 100'.-

Samt så borde dagens jobbavdrag till, men det kanske ligger i tabellen. Det gäller ju inte om är f-ledig.
 
Pratar alla procenten av nettolön???
 
För mig blir det ca 28% räknat på nettolön och efter ränteavdrag. Men jag har inte skattejämkning så det är med i varje månad.
 
Nyfiken på de som bor/skall bo utan lån, hur bär man sig åt ? Det kan väl inte vara med "normallöner" eller ? Hur lång tid tog det att spara ihop till hela boendet ?
 
Jag kan väl erkänna att jag var väldigt välbetald, så det tog sex år tillsammans med hustrun att spara ihop till det hela. Hon fick dessutom ärva lite pengar, vi jobbade heltid och hade inga barn.

Jag är fullt medveten om att det är få förunnat att kunna göra så, i alla fall i de större städerna, men köper man hus i en mindre stad eller på landet, och sparar hårt i några år, så går det i alla fall att spara ihop till en rejäl kontantinsats som ger mycket låga boendekostnader sedan.
 
Jag puffar upp den här tråden då den efterfrågades i en annan tråd (amortera eller inte). Har själv knappat in våra uppgifter och huset som vi för tillfället har lagt bud på (uppdaterade skattetabellerna med uppgifter härifrån: http://www.skatteverket.se/download/18.69ef368911e1304a62580003563/månads2009.xls )

Excel-filen fungerar fortfarande bra. När jag får tid över ska jag försöka förfina den med studieskuldsbetalning och kanske rent av pensionssparande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.