Hej,
Önskar koppla in en Fibaro dimmer i min hall. Se bifogad fil.

I hallen finns det 2 ställen att tända och släcka. Se bild 1 i ritning (Dimmer problem.pdf)
Vid inkoppling av en vanlig vriddimmer för att dimmra/tänd/släck på ett ställe, samt tänd/släck på det andra stället så är det inkopplat enl. bild 2

Nu till mitt problem, vill kunna tända/släcka/dimmra från båda ställerna, det finns monostabila knappar på båda platserna.

Dimmern ser ut som på bild 3.

Hur löser man detta?

/Patrik
 
Redigerat:
Se bilden nedan. Denna dimmer behöver inga externa tryckknappar, men ni vill alltså återanvända de strömbrytare som redan finns? Det är bara att parallellkoppla dessa över Sx-S1.
 
  • Figaro dimmer.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och tack för grymt snabbt svar.
Detta prövar vi.
Medveten om att dimmern går att styra med Fibaro HomeCenter 2, mao utan tryckkanppar.
 
  • Gilla
StefanKvist
  • Laddar…
Hej Bo,
Nu har allt klarnat *ler* Din ritning stämmer utmärkt.
Min lägenhet är från 2000 så färgkoderna är de äldre.
Så i mitt fall blev det så här
L= Svart
N= Blå
O= Brun (Lampan)
Sx= Grå (Brytare)-(Brytare)
S1= Grå (Brytare)-(Brytare)

Nu går det att dimmra/tänd/släck från 2platser samt med iPhone, iPad.
 
  • Gilla
nrgize10
  • Laddar…
Ja, jag ser ett hus som lyset blinkar väldigt i nu - trodde de hade glappkontakt ;)
 
  • Gilla
nrgize10
  • Laddar…
En fråga, är monostabila tryckknappar samma sak som vippströmbrytare, dvs impulsstyrning?
 
Hej,
Monostabil vippa är där endast ett av lägena är stabilt, så att en inställning till det instabila läget efter en viss tid får vippan att slå om till det stabila läget och stanna där. Mono = "ena" på grekiska.
 
Enligt din beskrivning så låter det som att en vippströmbrytare (som man måste hålla nedtryckt för att sluta i det instabila läget) är en typ av monostabil vippa, men att det också finns andra som har en fördröjning innan de går tillbaka till det stabila läget. Rätt uppfattat?

Följdfråga, vad har du för brytare som sitter över S1 - SX?
 
Hej,
Nja om det finns några med fördröjning låter jag vara osagt. :) Jag försökte förklara mer ordet "monostabil vippa"
Min brytare är helt vanliga kron och trapp brytare (Senso) med en fjäder monterat under själva knappen.
 
Ok, bra då var det som jag trodde. Jag har nyligen beställt HC2 med några dimmerpuckar och det kommer nog bli nåt som liknar din installation. Därav mina frågor. Kom också på en del nya :)

Du skriver att det funkar fint att tända/släcka/dimma på båda brytarna och via iPad, visar appen rätt "status" på lampan när man växelvis använder brytare och app för att manövrera dessa?

När du styr via fysisk brytare antar jag att ett kort tryck tänder/släcker och att man måste hålla in för att dimma (?)
Om så är fallet, kommer pucken ihåg om man senast dimmade upp eller ned eller börjar man alltid från Min eller Max när man slagit på lampan?

Tack för hjälpen!
 
Ja, appen visar rätt status på lampan, (Tänd, släckt, dimmernivå)

Stämmer bra, kort tryck tänder/släcker. Intryckt för att dimma.

Pucken kommer ihåg inställningen.

2st snabba så går ljuset till max.
 
Hej,

Går det inte att använda S1 + S2 ingången på dimmern för att kunna köra styrning endera via återfjädrande brytare eller vanliga vippbrytare? (bistabil/monostabil inställning finns ju på dimmern)
 
Hej,

Det tror jag faktiskt inte, tänker inte ta gift på det :) ....har tittat i inställningarna i HC2 (Fibaro) men ser inget i dimmern att det är möjligt att välja en bistabil brytare. Står lite i manualen om olika inställningar, men vet inte hur man använder dem i HC2.

Jag har använt kron/trap brytare med impulsfjäder.

Om jag skulle använda en bistabil brytare som min konfiguration är nu, så kommer ljuset går upp till max i ena läget, men i andra gå ner till min, kanske 10% ljus.
 
Game over :)

"Parameter no. 14 - Switch type connector, you may choose
between mono-stable and bi-stable switches. default value 0
Options for changing parameter:
0 - mono-stable switch
1 - bi-stable switch"

Jag konfade min dimmer i badrummet som bistabil förra veckan. Dock använder jag bara S1 där, men jag tycker att det bör gå att använda S2 också för trappkoppling.
 
Hur funkar dimmerfunktionen med bistabil brytare? Kan du förklara hur man opererar den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.