Mikael_L
H Hodie skrev:
Tack för snabbt svar!

Det är S200 i L-elementen och 2x12 mm armering i kantbalkarna. Jag funderar på att be dem lägga 8150 under garaget där det blir "naket" betonggolv och 5150 i resten av huset.

Några risker med att köra på olika dimensioner på olika ställen i samma platta?
Hmm, bara 2 st 12mm i kantbalkarna :thinking:
Tänker dom lägga båda i underkant, och tänka att armeringsnätet får utgöra överkantsarmering?
Det skulle jag inte nöja mig med själv, särskilt inte ifall jag kör med 5mm matta.
Minst en 12'a i överkant då.

Men detta är mina amatörmässiga åsikter. Som amatör, som inte har program, inte kan räkna, som inte har mångårig erfarenhet, så blir det väl som ofta att man överdimensionerar helst lite.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, bara 2 st 12mm i kantbalkarna :thinking:
Tänker dom lägga båda i underkant, och tänka att armeringsnätet får utgöra överkantsarmering?
Det skulle jag inte nöja mig med själv, särskilt inte ifall jag kör med 5mm matta.
Minst en 12'a i överkant då.

Men detta är mina amatörmässiga åsikter. Som amatör, som inte har program, inte kan räkna, som inte har mångårig erfarenhet, så blir det väl som ofta att man överdimensionerar helst lite.
Det är vad som står i den tekniska beskrivningen i alla fall. Men kan be dem slänga i två 90-gradersböjda järn i hörnorna extra. Tror inte att de kostar mer än 150:-/st.


Hittade detta i en annan tråd kring armering kantbalken:

"2 längsgående 12.or nere i kantbalken räcker långt till en villa, knappast någon tyngd att tala om. Armeringsmattorna går även ut över kantbalken, så vad skall hända? Plattan ligger dessutom på en paddad bädd."

"Men nu när jag tittar runt lite så ser jag att det är vanligt med betydligt mindre armering än så i kantbalken, många lägger bara 2st 12.or på distansklossar i botten och skippar villabyglar helt och hållet."
 
Mikael_L
Villabyglar kan man diskutera.
De är till nytta ifall kantbalken utsätts för vridande moment, vilket kanske kan ske ifall kanbalken är bred och tung vägg står långt från centrerat på balken.
I våra trähusbyggen tror jag inte att villabyglarna är så viktiga.
Jag satt några, ca 1 meters mellanrum, men delvis för att få en armeringskorg som håller styr på 12-järnen i kantbalken.
Men gör man ett garage, så tycker jag att man gärna sätter några villabyglar just där porten blir, för när en bil precis kommer upp på kanten så blir det nog ett hyggligt vridmoment i kantbalken.
 
  • Gilla
Hodie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.