Det känner jag till. Jag förstår dock inte riktigt hur du menar att detta skulle motsäga något av det jag skrev?! Det finns konstruktioner där man använder armeringsnät för hållfasthet men då är det betydligt grövre dimensioner vi pratar om. Klena armeringsnät som diskuteras här är enbart till för att minska ytliga sprickor.
 
Vad beror sprickorna på då tror du?
 
Sprickbildninen sker när betongen härdar.
 
Det behöver inte vara så.

Om platsgjuten betong är förhindrad att röra sig kan det leda till sprickbildning. Betong behöver röra sig lite eftersom den samtidigt krymper när den härdar.
 
Mikael_L
Ja betongen krymper vid härdningen. Och man kan utgå ifrån att det alltid leder till sprickor om plattan inte är väldigt liten.

Sen har jag fått det till att armeringsnätet egentligen inte förhindrar sprickbildningen, men sprider ut sprickorna till så många och små att dom inte längre märks.

Men det finns ju minst två proffesionella betonggjutare här på forumet, tror jag. :)
Det vore väl kanske trevligt om dom också kunde lägga sig i tråden. Jag kan ungefär noll i jämförelse. ;)
 
Mikael_L skrev:
Sen har jag fått det till att armeringsnätet egentligen inte förhindrar sprickbildningen, men sprider ut sprickorna till så många och små att dom inte längre märks.
Jo, det har jag också för mig vid närmare eftertanke, och för TS del är det då intressant att veta att armeringsnät därmed inte är att förlita sig på för att bli av med radon! Jag ska iaf lägga plast när jag gjuter min utbyggnad.
 
Intresant, jag fick för mig att hög betongklass krävde ett kraftigare nät för att betongen annars drar ihopp även armeringen. och där mer inte vara nödvändig.

Jag kan möjligen komma över ett parti oanvända, gamla, armeringsnät. de har legat ute i fler fler år och är säkerligen helt rostmättade på ytan. är det ett problem?

Om det nu inte nödvändigtvis behöver vara bra så att näten så stora som möjligt. Hur fel är det då att blanda dimentioner av nät 6100 8150 1015 osv.
har så att jag kan täcka hela 80kvm med lite överlapp.

tack för alla insikter och tips.
 
hubes skrev:
Intresant, jag fick för mig att hög betongklass krävde ett kraftigare nät för att betongen annars drar ihopp även armeringen. och där mer inte vara nödvändig.
Jodå, du har i stort sett rätt. Ska man optimera och utnyttja betong och armering fullt ut ska man ha starkare armenring när man har starkare betong. Men det är inte för att man måste. Mest för ekonomiska skäl.

Mats
 
(13 år i dvala får räcka - jag väcker liv i tråden :p)

Vi ska bygga nytt tvåplanshus i trä med papp på taket så en ganska lätt konstruktion jämfört med stenhus med plattor på taket. Betongen som ska användas är självkompakterande C25/30 och plattan blir ungefär 210 kvm stor och 100 mm tjock med 300 mm S100 cellplastisolering under.

Grundläggaren och firman som ska bygga huset tycker att 5150-nät och S100-cellplast räcker mer än väl till huset och att gå upp till 6150 och eventuellt S200 är att slänga pengarna i sjön.

Det finns ganska få uppdaterade trådar kring armeringsnät här på forumet men tittar man på 15 år gamla trådar så verkar 5150 väldigt vanligt, och 5200 inte heller helt ovanligt, på den tiden - även om det alltid dyker upp någon i varje tråd som kommenterar med att 6150 är klart bättre. Men anledningen verkar oftast vara att den är lättare att trampa på den utan att deformera trådarna när man lägger den - och inte att varken hållfastheten eller sprickbildningen blir särskilt mycket bättre..

Byggaren säger att i 100% av de trähus han bygger använder de 5150 i grunden och han ser andra firmor som fortfarande använder 5200 i de områden han bygger.

Att köra på 6150 istället för 5150 kostar ungefär 8.000:- och att gå upp från S100 till S200 ungefär 35.000:-.

Jag köper att S200 under hela huset kanske är lite överdrift men samtidigt känner jag att det kan vara en god idé för att minimera eventuella bekymmer med t.ex. sättningar i framtiden. Men 35.000:- extra är ganska mycket tycker jag, S100 verkar trots allt vara det normala..

Jag har inga problem att lägga 8.000:- extra på armeringen - men finns det ingen praktiskt nytta så lägger jag hellre de pengarna på något roligare i huset :cool:

Någon som kan komma med lite matnyttiga tips om hur vi bör resonera?
 
Nät är mest för sprickor i platta på mark.

Det som spelar roll är ju cellplasten samt armeringen av kantbalkar/voter under bärande väggar.
 
  • Gilla
Hodie
  • Laddar…
Mikael_L
Du kan gott välja klena nät och s100 cellplast, om du vill.

Vad gäller näten så är de bara sprickarmering, egentligen mest av estetiska skäl.
Har du Radon i marken eller ska ha slipade synliga betonggolv kommer saken i ett annat ljus.
Då vill man minimera risken för härdningssprickor i betongen.
Vad gäller radon, finns det risk - lägg gärna ner en radonslang i gruset under cellplasten, som mynnar ut i kanten av plattan, så finns det där vid behov. Jag gjorde så, men behövde inte koppla in någon radonfläkt, vi hade nära noll ändå.

Men om du inte har några sådana extra krav, välj armeringsnät med hänsyn till plånbok och hantering under bygget, dvs lagom lätta nät, som är lagom bra att gå på, typ. Några fler armeringsdistanser gör samma nytta som kraftigare nät när det gäller att gå på dem.
Lägg istället lite mer möda på att låta plattan härda rätt, dvs inte för fort, håll den fuktig om det är sommarväder. Här finns det många på forumet som kan bidra mycket bättre än mig!

Vad gäller cellplasten, du kommer väl ha L-element med högra bärighetsklass under kantbalkarna?
Kör du med s100 under plattan då, blir jättebra det. Då har du lite högre bärighet där vikten hamnar, och mer än tillräckligt under golvytorna.
 
Mikael_L
Kantbalkarna ska ju dock armeras med typ 12mm järn, några stycken.
(Tyngre hus kan behöva fler och/eller kraftigare)
Men det har du väl koll på.
Ett sånt lätt hus klarar sig bra med 4 st i kantbalken, lägg gärna två st extra i hörnen, som du viker 90gr på mitten, dvs 3 meter åt vardera håll. Det ska inte behövas, men kostnaden för 8st extra järn är inte så stor.

Ska du armera själv? Behövs det mer tips?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan gott välja klena nät och s100 cellplast, om du vill.

Vad gäller näten så är de bara sprickarmering, egentligen mest av estetiska skäl.
Har du Radon i marken eller ska ha slipade synliga betonggolv kommer saken i ett annat ljus.
Då vill man minimera risken för härdningssprickor i betongen.
Vad gäller radon, finns det risk - lägg gärna ner en radonslang i gruset under cellplasten, som mynnar ut i kanten av plattan, så finns det där vid behov. Jag gjorde så, men behövde inte koppla in någon radonfläkt, vi hade nära noll ändå.

Men om du inte har några sådana extra krav, välj armeringsnät med hänsyn till plånbok och hantering under bygget, dvs lagom lätta nät, som är lagom bra att gå på, typ. Några fler armeringsdistanser gör samma nytta som kraftigare nät när det gäller att gå på dem.
Lägg istället lite mer möda på att låta plattan härda rätt, dvs inte för fort, håll den fuktig om det är sommarväder. Här finns det många på forumet som kan bidra mycket bättre än mig!

Vad gäller cellplasten, du kommer väl ha L-element med högra bärighetsklass under kantbalkarna?
Kör du med s100 under plattan då, blir jättebra det. Då har du lite högre bärighet där vikten hamnar, och mer än tillräckligt under golvytorna.
Tack för snabbt svar!

Det är S200 i L-elementen och 2x12 mm armering i kantbalkarna. Jag funderar på att be dem lägga 8150 under garaget där det blir "naket" betonggolv och 5150 i resten av huset.

Några risker med att köra på olika dimensioner på olika ställen i samma platta?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kantbalkarna ska ju dock armeras med typ 12mm järn, några stycken.
(Tyngre hus kan behöva fler och/eller kraftigare)
Men det har du väl koll på.
Ett sånt lätt hus klarar sig bra med 4 st i kantbalken, lägg gärna två st extra i hörnen, som du viker 90gr på mitten, dvs 3 meter åt vardera håll. Det ska inte behövas, men kostnaden för 8st extra järn är inte så stor.

Ska du armera själv? Behövs det mer tips?
Nej, jag gör ingenting förutom att vara med i planeringen/beställningen. Och betalningen så klart.. därav min fråga för hade jag varit mångmiljonär hade jag kört på S200 och 8150 bara för sakens skull :cool:
 
Mikael_L
För att summera lite.
Själv skulle jag kört på S100 under hela plattan, S200 eller mer under kantbalkar (men det blir automatiskt ifall man använder färdiga kantelement).
Sen vad gäller armeringsmattor så skulle jag vela mellan 5150, 5200, 6150 och 6200.
Nu har jag inte aktuella priser, men när jag höll på själv för en drygt 10 år sedan, så tyckte jag nog att det var för lite att vinna prismässigt på att gå ner till 5mm järn, så på den tiden skulle jag valt och rekommenderat 6150 eller 6200.

Vad jag skulle valt idag är jag inte säker på.
Men om du har koll på vad som påverkas, så kanske valet blir lättare att göra.

I garaget har jag våldsamma 8100-nät, men det beror på att jag köpte sådana som någon fått över, för typ 6200-pris. :). Av en som bara var glad att få de tunga asen borttransporterade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hodie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.