kamilenski skrev:
Men vid full gas på sexan i 140 skapade den "motorfel". En varningslampa tändes och utöver det hände inget. Efter några uppstarter, släcktes den.
Motorlampan är väl avgasreningen som detekterat att den inte uppnår lambda 1.0, tre cykler med korrekta mätvärden så släcks lampan, samma sak som brukar hända med alla bilar om man tokgasar på vintern med nystartad kall motor.
 
Jag satte en KCR-box i Passat Tdi:n när den passerat 24 000 mil och man började bli less på att alltid ha ordentlig grundgas för att komma iväg utan motorstopp. Med KCR är den betydligt starkare från start. Det finns en hel del beg så jag köpte en sådan, nu har bilen gått 35000 utan problem. Tar inte bort den vid bes heller. Jag har inga erfarenheter av andra fabrikat dock.
 
Lite märkligt det här med trimboxar. Dessa boxar är ju tänkta att "optimera" bilens prestanda och bränsleförbrukning. Hur kan det komma sig att dagens bilar inte är "optimerade" från fabrik? Är det så att tillverkarna medvetet håller nere effektuttaget för att bilen ska hålla längre? I såna fall är det ju hyfsat vanskligt att köpa en bil som haft trimbox.
 
Jan-Å skrev:
2,0 TDI 170 me DSG-lådan avråder alla från att trimma verkar det :( lådan håller inte för mer vrid än det som levereras original enl forumet på Passat-klubben. Låter lite oroande att den redan ligger på gränsen :O
Skulle behöva mer vrid från start, det tar lååååång tid att få igång den från stillastående, e ju van vid insprutad V8 å den kommer direkt d^_^b
Tror inte det är någon fara. Handlar om hur du behandlar pedalen också.
Mera vrid från start kommer käka massor av däck. Jag smyger med flit lite på pedalen annars skulle min diesel slita enormt mycket mer däck.


jeppeknaster skrev:
Lite märkligt det här med trimboxar. Dessa boxar är ju tänkta att "optimera" bilens prestanda och bränsleförbrukning. Hur kan det komma sig att dagens bilar inte är "optimerade" från fabrik? Är det så att tillverkarna medvetet håller nere effektuttaget för att bilen ska hålla längre? I såna fall är det ju hyfsat vanskligt att köpa en bil som haft trimbox.
Kort svar. Bilar är generellt optimerade för att både funka på 0 m över havet som att funka i branta backar 1000m över havet på slingriga alpvägar i 20år.

Du kan justera dessa parametrar till en effektmässig fördel istället.

Har kört alla mina dieselbilar i flera tusen mil med box utan problem. Men visst när bilen är 20år och gått 35.000mil så kanske den rasar lite tidigare än vad den skulle ha gjort utan box men då äger inte jag bilen.:)


Till TS.
Har själv bara kört med KCR och varit nöjd. Lite dyra i inköp anser jag dock. Nästa bil ska jag nog kolla av marknaden lite men KCR ligger högt. Har haft en box som var trasig men garantin tog hand om det utan problem. Har skickat in en box på ommappning som jag inte var nöjd med. Den drog för mycket på gaspådrag vilket var störande när man ligger och kör mjukt eller med farthållare. Var gratis att få denna justering.

Det extra vridet kan fresta på koppling och låda om du kör fel. Lätt att köra på 5an i 40-50 och sen mejsla på fullt då frestar det på låda och du kan även börja få kopplingsslir.

Har alltid min box i på bes men jag brukar ställa ner den på 0 innan jag rullar in i hallen men den går nog igenom ändå.
 
Redigerat:
jeppeknaster skrev:
Lite märkligt det här med trimboxar. Dessa boxar är ju tänkta att "optimera" bilens prestanda och bränsleförbrukning. Hur kan det komma sig att dagens bilar inte är "optimerade" från fabrik? Är det så att tillverkarna medvetet håller nere effektuttaget för att bilen ska hålla längre? I såna fall är det ju hyfsat vanskligt att köpa en bil som haft trimbox.
Finns det inte flertalet bilmodeller där lillebror och storerbror i samma serie bara är en annorlunda mappning i motorn, dvs att tillverkaren gör dessa justeringar. Det är då inga skillnader i det mekaniska delarna bara i hur motorn styrs. Jag har hört det på några modeller, men om det är en generell sanning törs jag inte svara på?
 
>Suhagg
Kanske inte men på VW Passat Club:s forum verkar dom avråda alla fall så den risken tänker jag inte ta. Inte ens killarna som säljer grejerna verkade tycka att det var en bra idé.
 
norrbottenstorpet skrev:
Finns det inte flertalet bilmodeller där lillebror och storerbror i samma serie bara är en annorlunda mappning i motorn, dvs att tillverkaren gör dessa justeringar. Det är då inga skillnader i det mekaniska delarna bara i hur motorn styrs. Jag har hört det på några modeller, men om det är en generell sanning törs jag inte svara på?
Dessa plug-in boxar klarar inte ett sådant hopp.
Vissa VW vet jag att du kan byta styrbox för att hoppa upp ett hack i motorvärlden men det plug-in boxarna gör är bara att öka på befintliga parametrar typ.
 
Jan-Å skrev:
>Suhagg
Kanske inte men på VW Passat Club:s forum verkar dom avråda alla fall så den risken tänker jag inte ta. Inte ens killarna som säljer grejerna verkade tycka att det var en bra idé.
Näha okej det var tråkigt. Hade en DSG 170hk på önskelistan men nu lutar det mer åt 4-motion och 170hk istället. Underbar växellåda men jag har ingen lust att köpa en sprillans ny Passat för att få både DSG och 4-motion.
 
cust3000 skrev:
pffff....

535:an 272k till 315-320hp
560nm till 660nm
med KCR-box

Vid fullgas från 140 är det bara en lampa som lyser, som normalt inte lyser
- antispinn.
Nämn inte ens 535an :@. Jag blir så otroligt köpsugen att man darrar.
Man kan ju spendera en hel kväll med att titta på Youtube klipp på detta monster och bara drömma sig bort.:D

/edit
Fan ta dig nu sitter jag på Blocket och drömmer!!!
 
Redigerat:
På Blocket o drömmer?

O jag som trodde att alla 08or är rika :p
 
Suhagg skrev:
Näha okej det var tråkigt. Hade en DSG 170hk på önskelistan men nu lutar det mer åt 4-motion och 170hk istället. Underbar växellåda men jag har ingen lust att köpa en sprillans ny Passat för att få både DSG och 4-motion.
Det hade jag :cool: går som tåget på vinterväg så 170 hästar räcker ju rätt bra å växellådan är kanon. Fast jag köpte inte min, övertygade chefen om att jag var värd en tjänstebil :wow:
 
Jan-Å skrev:
Det hade jag :cool: går som tåget på vinterväg så 170 hästar räcker ju rätt bra å växellådan är kanon. Fast jag köpte inte min, övertygade chefen om att jag var värd en tjänstebil :wow:
Men pröjsa får du...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.