Det var gamla fina tider. Man klarade sig med få verktyg i en Bubbla. Det var min första bil. Model 1-61.
Till moppen en fil och plötsigt hade man rakettttt....
 
Jag har mycket bra erfarenhet av ovan nämnda företag. De brukar ha lite grupprabatterbjudanden då och då vilket gör investeringen mindre.
Om det är mycket jobb med att mappa tillbaka vid service? Med 3000 mil mellan servicetillfällen så är inte det något problem. Jag byter själv olja regelbundet och jobbet blir enkelt med oljesug från Jula.
Dessutom så kan ingen se att bilen är mappad vid en eventuell besiktning eller flygande besiktning.
 
norrbottenstorpet skrev:
Jag visste att den kommentaren skulle komma, därav mitt startinlägg. Men no harm done...:S

Tyvärr tror jag att du delvis har rätt, det är bättre för bilen. Men jag har inte hittat något beprövat sätt att göra mappning på för ett vettig peng (relatera det till att bilen kostar 80 papp, då får inte gärna en liten lätt trimning dra iväg på 15 papp). Det drar lätt iväg även om kanske V-tech verkar vara både beprövade och någorlunda ok i pris. [länk]
Har du egen erfarenhet? Blir det mycket jobb om detta ska göras fram och tillbaka till orginal vid varje service?

Ser att du också kör Skoda, då ska då gå in på rsklubben.se. På forumet där kan du få mycket hjälp, ska sägas att många som är där inne kommer förespråka just vtech eftersom där finns några som jobbar på företaget där inne. Själv har jag chippat min bil och den har nu gått ca 7000mil efter det utan några direkta problem. Det ända problemet jag har är att där är lite för mycket vrid så att motorkuddarna går i botten när man gasar på "fel" sätt. Men, som sagt, gå in på rsklubben så kommer du få bra hjälp.
 
Intressant, tycker själv att Passaten börjar bli mogen för nåt lite mer än originalhästarna, den har ju rullat 500 mil nu :cool: förmodar att det som funkar på Skoda funkar på VW också? Får googla rätt på nåt Passatforum. :wow:
 
Jag har testat riktig ommappning på dieseln i Fiaten. 150hp/320Nm blir 192hp/405Nm. Riktigt bra resultat, bränsleförbrukning oförändrad vid normal körning, förutom en inte så oviktig detalj; partikelfiltret städas 10 ggr så ofta. I och med att motorn drar 2,5 liter under de tio minuter den städar blir bränsleekonomin lidande. Dessutom vete fasen om transmission och annat gillar den högre beslastningen generellt. Nu är det samma "hårdvara" som 2,4-litersmotorn, men jag är ändå tveksam att börja köra med trimmet. Har ju dessutom ingen användning för det på svenska vägar.
 
Hur märker du städningen???
Har du en dator som pratar?
 
Jan-Å

Jag väntar på ditt svar än.
 
kamilenski skrev:
Hur märker du städningen???
Har du en dator som pratar?
Motorn ändrar ljudkaraktär och färddatorn visar betydligt högre förbrukning. Om man tittat på de ommappningar eller boxar som är DPF-kompatibla är effekthöjning mer blygsam.
 
2,0 TDI 170 me DSG-lådan avråder alla från att trimma verkar det :( lådan håller inte för mer vrid än det som levereras original enl forumet på Passat-klubben. Låter lite oroande att den redan ligger på gränsen :O
Skulle behöva mer vrid från start, det tar lååååång tid att få igång den från stillastående, e ju van vid insprutad V8 å den kommer direkt d^_^b
 
kamilenski skrev:
Jan-Å

Jag väntar på ditt svar än.
Eh, va? det har jag missat eller glömt eller båda eller nåt tredje?? :blushing::O Kan Du tänka dej att ställa frågan igen??
 
Det gällde dina bilar. Vilken tycker/tyckte du om Volvon eller Passaten? För att tydligen båda är/var awd.
 
kamilenski skrev:
Det gällde dina bilar. Vilken tycker/tyckte du om Volvon eller Passaten? För att tydligen båda är/var awd.
Åhå! svara jag aldrig på det?? :blushing:
Svårt val, beror lite på olika.
Fördelar med V70, bättre drag direkt från stillastående men den hade en bensinturbo på 210 hästar och maunel låda, tror att segheten på Passaten beror på kombinationen diesel/turbo/automat.
30 hästar mer var roligare rent generellt förstås, den manuella lådan gjorde att man kunde få den att spinna på bakhjulen och sladda som en bakhjulsdriven bil :cool: det går inte med Passatens automat.
Avtagbar dragkrok, betydligt enklare och användarvänligare på V70.
Fördelar med Passat, skönare att åka i på vägen med 6-stegad automat och dieseln svarar väldigt bra när man fått upp farten lite, behöver inte varvas som bensinturbon. Sen har just mitt ex en del extrautrustning som V70 inte hade så det blir lite orättvist, men som semesterbil åker jag Passat hellre.

AWD:n märker jag ingen skillnad på direkt men det är ju samma modell från Haldex så det ska väl vara lika.
Vet inte riktigt om det faktiskt är så men jag upplever att V70 flyttade kraften mellan hjulen med hjälp av Haldex medans Passaten mer jobbar med anitspinnsystemet, i alla fall blinkar den lampan betydligt oftare i Passaten än i V70.
Å på snöiga, hala, spåriga Uppsalagator är det väldigt skönt att ha AWD, bara att gasa å styra så kommer man hem :p

Personligen tycker jag att en Passat R-Line är rejält mycke snyggare än en V70 av årsmodell -10 också d^_^bmen det är förstås en smaksak.
 
1-0 till Passaten enlg dig isf?
 
kamilenski skrev:
1-0 till Passaten enlg dig isf?
Japp, 1-0 till Passaten. Men jag har inte provat nån V70 av senaste modellen så jmf blir lite orättvis.
Fast innerst inne mår jag bäst i V8-Jeepen även om den kvalitetsmässigt inte når upp i klass med V70/Passat :cool:

Hm, ursäkta TS vi är OT nu, kanske borde varna mej själv? :blushing:
 
Varna mig. Ber om ursäkt.
:blushing:

Och tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.