Den dagen jag uppdaterar golven på nedervåningen så kommer jag troligtvis även montera golvvärme. Jag ser själv bara fördelar med golvvärme. Dock tror jag inte på att man kan sänka temperaturen. Jag tror inte på någon synbar förlust heller För min del handlar det inte så mycket om att spara energi. Utan det är en rejäl komfort ökning. Sen är det skönt att slippa elementen.

Kom ihåg att internet är bara en fluga!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingjuten golvvärme i mitt hus som jag byggde för några år sedan. Fungerar klockrent. Bergvärmen styr enbart efter utetemp. Även när temperaturen svänger snabbt på vintern går det inte att känna av någon förändring i innertemperatur.

Huset är isolerat med cellulosa som är hårt packat i väggarna, vilket gör att den är tung. Jag tror att det hjälper till att stabilisera temperaturen när det svänger snabbt.

Angående livslängd var jag 36år när vi flyttade in i huset. Jag tror och hoppas att det blir nästa generations problem att slangarna går sönder av ålder. Då får dom lösa det som dom vill. Bila upp, lägga ny golvvärme ovanpå, eller montera radiatorer.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett trögt hus är ett trögt hus.
Jag har svårt att se att elementen skulle vara överlägsna?
Om man har golvvärme så blir plattan varm snabbare. Vilket skulle kunna bidra till minskad energiåtgång.Jämfört med element. Dock är det inget större problem. Tack vare trögheten i plattan.
 
  • Haha
  • Gilla
chali och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
När vi fortfarande bodde i huset så hade jag långtgående planer på att lägga om konceptet helt. Tänkte då den kalla delen av året sätta en helt platt kurva på pumpen och hålla kanske 18-20 grader i golvvärmen konstant som någon form av grundvärme, sen låta den LLVP vi satte in primärt som A/C sköta resten av uppvärmningen.
Huset såldes dock innan jag fick chansen att prova konceptet.
I princip så har vi gjort i vinter. Har sänkt kurvan på FLVP så den håller ca 18 grader i huset med alla golvvärmetermostater fullt öppna. Sen har vi också en LLVP för AC på sommaren som i år har fått stötta med lite värme. Har funkat riktigt bra.

Borde dessutom vara energisnålt tänker jag, då LLVP puttar in effektiva kWh som sen igen kan återvinnas i FLVP.

Och nog har förbrukningen varit lägre jämfört med förra året, men framförallt en god komfort inne, men fortfarande så känns inte golven kalla.
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lite av så är det med regleringen, sätts det in rumstermostater så kan det bli en obalans i systemet när någon termostat stänger. C-pumpens tryck är konstant och när en slinga stänger, ökar flödet i dom andra och värmen stiger i andra rum. Det kan bli ett otroligt svaj i systemet då och inget bra. Nej skit i alla elektroniska delar och stryp in allt till rätt delta på in/ut på slingorna. Då kommer värmen att hålla sig på rätt nivå i huset oavsett vad utetempen blir och en VP kommer att jobba effektivt.
Ja, trycket är konstant, inte flödet. Stryper du bort en slinga ökar trycket vid samma varvtal, och pumpen varvar då ner. Det leder till lägre flöde.

Att justera in rätt och köra med rumsgivare och variabelt flöde är ingen motsättning. Solinstrålning och internlast kan du inte hantera enbart med injustering.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.