27 636 läst · 181 svar
28k läst
181 svar
Det värsta ni vet.
Är det inte fyrfiligt åt andra hållet från Järva krog till Kista alternativt Sollentuna? Där är man ensam i fil två från höger och väldigt ensam i filen längst till höger.Nyfniken skrev:
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Japp, det är det, och ja, det är man... :0)Olsin skrev:
Trötta jyckar som inte ens kör i 85 (det är 90) ligger i "fil tre" från höger av någon outgrundlig anledning.... Säkert alldeles för upptagna av att twittra eller ansiktsboka eller nåt.... för vingligt går det...
Sverige är ett jäkla tramsland med idiotregler som högerregel och omkörningsförbud till höger på motorväg. I USA klarar man sig utmärkt utan dessa regler och det fungerar enligt mig så mycket bättre i trafiken där. Jag har kört nära 10 000km i USA och kör yrkesmässigt i Sverige. Jag föredrar USA alla dagar i veckan...
Enda trafikregeln som skiljer USA från resten av den civiliserade världen och samtidigt är BRA är möjligheten tilll "right on red". Min lilla åsikt... Annars gillar jag att köra bil i USA, det är ett helt annat tempo där. Gillar å andra sidan att köra bil i Palermo också.... Gillar att köra bil helt enkelt! :wow:
Har aldrig funderat på högerregeln i USA men det kanske stämmer som du skriver att den inte existerar? De har ju skyltar, vägmarkeringar och trafiksljus till förbannelse i varenda korsning så det kanske stämmer? Fast vad gäller på alla små skogsvägar där det inte finns skyltar e.dyl? Det måste ju finnas något? Störst går först....?
Apropå problemet med puckon i mittfilen av tre (och i nu ökande omfattning puckon i vänsterfilen av två) så anser jag att grunden till allt ont är den där regeln om att man får köra om till höger vid 70km/h och lägre. Såvitt jag kunnat läsa mig till så är grunden till den regeln att man på vägar med lägre hastigheter vill undvika onödiga filbyten. (Que??? Är det inte viktigare på vägar med högre hastigheter i så fall???) Därför ska man tidigt kunna lägga sig i den fil som är lämpligast för ens vidare framfart. Följden blir ju att när Svensson lägger sig i vänsterfilen i höjd med Kallebäck för att han skall mot Partille 4(?) kilometer längre fram så ska man kunna passera honom på höger sida.
Dock tror jag att det ändå inte är tillåtet att "köra om" honom...? Dvs om jag kommer ifatt Svensson i samma fil och går ut till höger och sen tillbaka till vänsterfilen eftersom jag skall åt samma håll så bryter jag mot reglerna? Tanken är att man får passera till höger (utan att byta fil) men inte köra om. Det här kan jag ha fått om bakfoten.....
Hur som helst, det tråkiga i sammanhanget är ju att det finns två saker som samverkar; dels den där regeln om att på 70-väg välja fil blablabla... Dels det faktum att allt fler motorvägar som går genom våra städer får 70-gräns. Dessa två saker tror jag samverkar till att många trafikanter - den icketänkande delen - av någon anledning verkar tro att det är okej att välja fil låååångt i förväg på alla motorvägar, oavsett hastighetsbegränsning, dvs lägga sig i mitt eller vänsterfil. Ja, det är väl tillåtet på 70-väg då men jag tror det är en effekt som beslutsfattarna antingen inte tänkt på eller helt enkelt skiter i.
Det här förklarar ju dock inte den (förmodligen samma) massa som väljer att ligga i mittfilen fram till 200 meter innan de måste ut i högerfilen för att använda en avfart. WTF???
Jag kör om på insidan när jag kan, speciellt om någon annan redan ockuperar vänsterfilen i färd med att köra om puckot i mittfilen. Det trista är ju att förmodligen åker jag dit om en polis ser mig och inte puckot. Undrar vad för regel den personen bryter mot?
Har aldrig funderat på högerregeln i USA men det kanske stämmer som du skriver att den inte existerar? De har ju skyltar, vägmarkeringar och trafiksljus till förbannelse i varenda korsning så det kanske stämmer? Fast vad gäller på alla små skogsvägar där det inte finns skyltar e.dyl? Det måste ju finnas något? Störst går först....?
Apropå problemet med puckon i mittfilen av tre (och i nu ökande omfattning puckon i vänsterfilen av två) så anser jag att grunden till allt ont är den där regeln om att man får köra om till höger vid 70km/h och lägre. Såvitt jag kunnat läsa mig till så är grunden till den regeln att man på vägar med lägre hastigheter vill undvika onödiga filbyten. (Que??? Är det inte viktigare på vägar med högre hastigheter i så fall???) Därför ska man tidigt kunna lägga sig i den fil som är lämpligast för ens vidare framfart. Följden blir ju att när Svensson lägger sig i vänsterfilen i höjd med Kallebäck för att han skall mot Partille 4(?) kilometer längre fram så ska man kunna passera honom på höger sida.
Dock tror jag att det ändå inte är tillåtet att "köra om" honom...? Dvs om jag kommer ifatt Svensson i samma fil och går ut till höger och sen tillbaka till vänsterfilen eftersom jag skall åt samma håll så bryter jag mot reglerna? Tanken är att man får passera till höger (utan att byta fil) men inte köra om. Det här kan jag ha fått om bakfoten.....
Hur som helst, det tråkiga i sammanhanget är ju att det finns två saker som samverkar; dels den där regeln om att på 70-väg välja fil blablabla... Dels det faktum att allt fler motorvägar som går genom våra städer får 70-gräns. Dessa två saker tror jag samverkar till att många trafikanter - den icketänkande delen - av någon anledning verkar tro att det är okej att välja fil låååångt i förväg på alla motorvägar, oavsett hastighetsbegränsning, dvs lägga sig i mitt eller vänsterfil. Ja, det är väl tillåtet på 70-väg då men jag tror det är en effekt som beslutsfattarna antingen inte tänkt på eller helt enkelt skiter i.
Det här förklarar ju dock inte den (förmodligen samma) massa som väljer att ligga i mittfilen fram till 200 meter innan de måste ut i högerfilen för att använda en avfart. WTF???
Jag kör om på insidan när jag kan, speciellt om någon annan redan ockuperar vänsterfilen i färd med att köra om puckot i mittfilen. Det trista är ju att förmodligen åker jag dit om en polis ser mig och inte puckot. Undrar vad för regel den personen bryter mot?
Redigerat:
Jag ser inte riktigt fördelen med att trailer bränner förbi i 75mph på högersidan.RoTe skrev:Sverige är ett jäkla tramsland med idiotregler som högerregel och omkörningsförbud till höger på motorväg. I USA klarar man sig utmärkt utan dessa regler och det fungerar enligt mig så mycket bättre i trafiken där. Jag har kört nära 10 000km i USA och kör yrkesmässigt i Sverige. Jag föredrar USA alla dagar i veckan...
Jag ser inte riktigt fördelen med dom amerikanska 4-way STOP korsningarna istf högerregeln alt huvudled/väjningsplikt
Right turn on red gillar jag men det funkar inte så bra i Europa iom att vi har fotgängare som korsar gatan till skillnad från US.
Right turn on red gäller i tyskland med.Nimajneb skrev:Jag ser inte riktigt fördelen med att trailer bränner förbi i 75mph på högersidan.
Jag ser inte riktigt fördelen med dom amerikanska 4-way STOP korsningarna istf högerregeln alt huvudled/väjningsplikt
Right turn on red gillar jag men det funkar inte så bra i Europa iom att vi har fotgängare som korsar gatan till skillnad från US.
Jag fick lära mig det av en ilsken taxichaffis när jag stod snällt och väntade på att det skulle bli grönt... :banghead:
Redigerat:
...om det är skyltat att du får det, vidare så måste du stanna först som vid en stoppskylt. i US så är trafikskylten tvärt om, eg den talar om när du INTE får svänga vid rött samt att du inte behöver stanna först. (kan kanske variera mellan olika stater)cust3000 skrev:
I Sverige kan du ju åxå säga att du har det om du har en gul-blinkande pil alt grön pil till höger. Men i dom fallen är även den gröna gubbe synkad med signalen.
Det handlar enbart om att få igenom så mycket trafik som möjligt per tidsenhet. (En gång small det framför ögon på mej och när jag ringde 911 var den första frågan - Is the traffic blocked? Frågan om det fanns några skadade kom senare..)Nimajneb skrev:
Det fina är att det inte behövs någon regel vid 4-way STOP. Det går så sakta att inget farligt kan hända.Nimajneb skrev:
Varför inte? Regeln är Right turn on Red after a full stop. Man kan inte bara svänga utan att stanna.Nimajneb skrev:
1. Kan man köra 75mph så ser jag inte att man har problem med trafikflödet.mycke_nu skrev:Det handlar enbart om att få igenom så mycket trafik som möjligt per tidsenhet. (En gång small det framför ögon på mej och när jag ringde 911 var den första frågan - Is the traffic blocked? Frågan om det fanns några skadade kom senare..)
Det fina är att det inte behövs någon regel vid 4-way STOP. Det går så sakta att inget farligt kan hända.
Varför inte? Regeln är Right turn on Red after a full stop. Man kan inte bara svänga utan att stanna.
2. Om syftet med stop&go är att hålla nere hastigheten kan man ju lika gärna strypa motorerna. Men 4-Way stop är bättre än vägbulor.
3. Ingen höjdare att köra igenom ett övergångsställe med grön gubbe när sikten är skymd av en buss till vänster om dig.
Nu har jag inte bott o kört i US lika länge som du men vissa typer av trafikregler i US passar helt enkelt inte in i Europas trafiksystem.
Starta en ny tråd i stället...ämnet bilkörning kommer bli lång som en arbetsvecka......
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 642 inlägg
Värsta jag vet... Skapa komponenter i ECAD-program (för kretskortstillverkning)