Här börjar vår artikelserie om det svenska elsystemet. Jag Bo Siltberg går igenom med er hur elen kommer in i huset och hur elsystemet fungerar. Jag skriver på en ganska hög teknisk nivå, men förhoppningsvis ändå begriplig för de flesta.

Du kan läsa artikeln här: Det svenska elsystemet

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
jaash och 15 till
  • Laddar…
"Husmors bruksanvisning för elcentralen" måste jag säga var en vågad rubriksättning ;)
 
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Det är inte lätt att ta till orda idag utan att någon tar anstöt ;)
Det är helknas med bilderna i artikeln så hav lite tålamod till dess att det ordnats.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte lätt att ta till orda idag utan att någon tar anstöt ;)
Det är helknas med bilderna i artikeln så hav lite tålamod till dess att det ordnats.
Tur det.. Satt bra länge och tyckte jag var korkad när jag inte såg det i bilderna som artikeln pratade om..

Annars.. Jättebra informativ artikel. Många tack
 
  • Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
Jättenyttig artikel som alla borde läsa (y)

Möjligen att denna formulering är lite tveksam...?
Jordtaget gör att man man ”ta” i nollan utan att få ström genom kroppen, men det har ingenting med dess funktion som nolla att göra.
Hur motiverar / resonerar du?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nu är bilderna inlagda, och på rätt ställen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Härligt Bo!(y)(y)(y)
En enkel, informativ och välskriven beskrivning. Ser fram mot fortsättningen även om även jag är tveksam till namnet på kapitlet om husmors....
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte läst allt men är som vanligt imponerad av Bos sakkunskap och skrivförmåga. Ett välkommet bidrag!
Är dock litet putt att han kallar Europeiska elsystem för korkade. I många europeiska ststem går det finfint att använda el-effektiva och billiga genomströmningsberedare för vv vilket är knappast möjligt i Sverige.
 
Titta in på ett forum för hobby mekaniker i tex England. Det är en utmaning att få snurr på en svarv eller pelarborr utan trefas. Drt finns inget som hindrar att en genomströmsberedare går på två eller tre faser.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
LarsSvensson80
Tack för den intressanta artikeln, mycket välskriven och informativ.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Mycket trevligt skrivet Bo. Rätt hög nivå men hellre åt det hållet.

En liten kritik, under del 3 finns en felskrivning "transformatorkoisken".

Apropå korkade europeiska elsystem så håller jag med Bo. Inte för att det inte skulle kunna vara praktiskt med 63 A på en fas men för att man tycker att trefas är så farligt. Varför skulle det vara det? Om man nu känner ett behov av att ha genomströmningsvärmare på enfas 20-25 A så kan man väl dra fram en 3x35 A matning (eller som Daniel 109 skriver, köra den på trefas med tre element).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vän av ordning tycker inte 2cos(30) är = 1.73. 2cos(30) = √3 ≈ 1.73.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
...men för att man tycker att trefas är så farligt. Varför skulle det vara det?
Två kända argument:
- En person kan komma åt huvudspänningen som är rätt hög
- Det kan förutom personfara, uppkomma skadliga över- eller underspänningar vid (PE)N brott som tar kål på enfasmaskiner.
 
Åter till mitt inlägg #5
I den ideala av världar när alla faser är med på primärsidan, transformatorn har lika egenskaper i alla lindningar, belastningen är jämn så är det väl ingen spänning i transformatorns mittpunkt även utan jordning?
 
W
M MagHam skrev:
Jättenyttig artikel som alla borde läsa (y)

Möjligen att denna formulering är lite tveksam...?
Jordtaget gör att man man ”ta” i nollan utan att få ström genom kroppen, men det har ingenting med dess funktion som nolla att göra.
Hur motiverar / resonerar du?
Resonemanget handlar ju om att neutralledaren skall ha potentialen 0v alltså samma som till sann jord.
Att den här 0 v har inget med funktionen att göra, dvs återleda ström till mittpunkten.
Neutralledaren återleder strömmen lika bra utan att ha samma potential som jorden. Utan jordningen av neutralledaren så skulle du ha en potentialskillnad jämtemot sann jord, vilket du även har som referens mot fasspänningen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.