Hål som ska borras imorgon.

Sov 1 ned till groventré:
1st Ø170 för ventilation Ø160
Markering för borrad ventilationshål Ø170 på betonggolv med befintlig elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sov 2-3 schakt ned till garage:
1st Ø170 för ventilation Ø160
2st Ø60 för kylrör till FTX
Betongvägg med markerade platser för borrning, inklusive två blå streck och måttangivelser Ø170 och Ø60.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sov 3 ned till garage:
4st Ø60 för kallvatten, varmvatten, värmetillopp och värmeretur.
Betonngolv med uppmärkta positioner för framtida borrning, markerade för ventilation och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V-rum ned i pannrum:
1st Ø170 för ventilation Ø160
Gul post-it-lapp markerad "Källarvåg" på vägg ovanför en blå markerad linje, vid hörnet av en betongstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök ned till tvättstuga:
1st Ø170 för ventilation Ø160
2st Ø110 för 75 dn avloppsrör samt avloppsavluftning
Hörn av ett betonggolv med markerade punkter och ett borrat hål vid en vägg, kabel och rör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsklädda fötter och markerat område för borrning av ventilationshål på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad väst:
2st Ø270 för till och frånluft så brett som möjligt.
1st Ø110 för extra luftning vid nock
Rödtegelvilla med markerade punkter för framtida borrning av ventilations- och rörledningshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad öst:
1st Ø110 för extra luftning vid nock
Husfasad med rött tegel och enstaka fönster, planerade borrlägen för ventilation och rörledningar är ej synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lena Ottosson och 3 till
  • Laddar…
Ont om svar men jag följer med stort intresse. Försöker köpa en liknande kåk i liknande skick. Har dock inte lika stora planer och min egen förmåga är högst begränsad. Att du river ut allt är för golvvärme? Vill göra en liknande elinstallatione som din men hade inte tänkt mig att det skulle krävas så mycket för ny central, fiberskåp och solcellsgrejer.
 
T TechnoKnut skrev:
Hål som ska borras imorgon.

Sov 1 ned till groventré:
1st Ø170 för ventilation Ø160
[bild]

Sov 2-3 schakt ned till garage:
1st Ø170 för ventilation Ø160
2st Ø60 för kylrör till FTX
[bild]

Sov 3 ned till garage:
4st Ø60 för kallvatten, varmvatten, värmetillopp och värmeretur.
[bild]

V-rum ned i pannrum:
1st Ø170 för ventilation Ø160
[bild]

Kök ned till tvättstuga:
1st Ø170 för ventilation Ø160
2st Ø110 för 75 dn avloppsrör samt avloppsavluftning
[bild] [bild]

Fasad väst:
2st Ø270 för till och frånluft så brett som möjligt.
1st Ø110 för extra luftning vid nock
[bild]

Fasad öst:
1st Ø110 för extra luftning vid nock
[bild]
Inget litet projekt. Imponerande!!
 
Jorentz Jorentz skrev:
Ont om svar men jag följer med stort intresse. Försöker köpa en liknande kåk i liknande skick. Har dock inte lika stora planer och min egen förmåga är högst begränsad. Att du river ut allt är för golvvärme? Vill göra en liknande elinstallatione som din men hade inte tänkt mig att det skulle krävas så mycket för ny central, fiberskåp och solcellsgrejer.
Hej på dig, kul att du följer. Det jag gör är nästan som att börja om från början med ett tomt skal, man behöver inte gå in så hårt om man inte vill, jag hade kunnat byta ut elskåpet och låtit det nya sitta på samma plats, jag hade kunnat slängt in solcellsgrejerna vid vilken yta som helst och sedan dragit utanpåliggande kablar, samma sak med fibern.

Det som driver mig i detta är att eftersom jag alltid velat ha golvvärme men aldrig haft bra möjligheter att göra det så då tog jag chansen nu när jag ändå ska byta värmekälla, när jag nu ändå gör jobbet med golvet så är det med ganska små medel jag kan ändra andra saker till vad jag önskar. Något som också driver mig gällande golvvärmen är att jag har som målsättning att göra kåken billig i drift inför till exempel pension, av vad jag förstått så kan du lägga temperaturen hemma kanske ett par grader lägre om man har golvvärme för det upplevs varmare när du har det mysigt om fossingarna, om det nu stämmer så kan två grader innebära ganska mycket pengar i längden, på det så ska det bli väldigt skönt att slippa se gamla radiatorer i olika former när man har fräschat upp allt annat. Nu när golvet är öppet så att säga så försöker jag komma på allt möjligt som man kan tänkas behöva el eller patchkabel till nu och i framtiden, här om dagen slog det mig att jag borde slänga in en slang för laddstolpe så att jag slipper en klamrad kabel från elcentralen till fasaden genom hela garaget när det är dags för en sådan. :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
U uplj skrev:
Inget litet projekt. Imponerande!!
Tackar! När jag idag satt på knä och bilade i köket så slog det mig, jäklar va ballt det är att göra en sån här stor renovering, blir ett ganska stort minne för livet. Det är ju väldigt jobbigt när man ska göra så mycket själv som jag gör men det är samtidigt häftigt, jag kommer lära mig ett och annat också.
 
  • Gilla
cmb och 2 till
  • Laddar…
Idag var det dags för håltagning, vad jag längtat efter detta. Det var också kul med lite sällskap, jag hantlangade håltagaren till viss del och så utförde jag bilningen av det han spårade upp.

Vi börjar med lite bilder på spårning, bilning och håltagning för avlopp i hall mot badrum.
Bild av en pågående håltagning och spårning i betonggolv för avloppsrör, med synlig grus och byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybildat avloppsspår i betonggolv med synliga krossade bitar och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med uppspårad och bortbilad del, visande nyinstallerat avloppsrör som leder ned i hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följer upp med lite bilder på spårning och bilning samt håltagning för avlopp i kök.
Arbetare utför håltagning i betonggolv för avloppsinstallation i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett bilat spår i ett betonggolv för avlopp, med grushög och synligt rör i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konkretgolv med spår för rörledningar, håltagning för avlopp och borrutrustning vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bilder på håltagningar.
Sov1 (ventilation till groventré)
Håltagning i betong för avloppsrör nära golv och tak med synliga spårningsmärken och befintliga installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sov2-3 schakt (Ventilation till garage samt teknikrum och två hål för kylrör)
Bilning och håltagning i betongvägg för avlopp och ventilation, markerade med blå text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sov3 (VV, KV, Tillopp- och returledning för golvvärmefördelare på övre planet)
Ett betonggolv med uppmärkningar och tre borrade hål för avloppsrör, och personens skor syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum (Ventilation till Spa/tvättstuga och gillestuga)
Genomförd håltagning i betonggolv för avloppsinstallation, med synlig gummistövel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök (Avloppsventilation)
Överblick av nygjort hål i betongbjälklag för avlopp med synlig kabel och markeringar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All borrning i bjälklaget gick bra förutom ett hål där vi körde av ett elrör, shit happens, får backa ur de kablarna som gick till lysrör i garage och sedan löser jag den dragningen med lite spårning i källarväggen, det finns en taklampa som inte berördes av detta så det går bra ändå.
Närbild på håltagning i betonggolv för avlopp, med synliga märkningar och borrspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Söderslätt och 1 till
  • Laddar…
Under dagen har jag också pysslat med lite annat, till att börja med så började jag morgonen med att kånka upp lite parkettgolv via stege till vinden så att man ska få lite bättre åtkomst till ställena som ska borras i fasad.

Här kommer lite bilder på landgången, den blev bra men är högst provisorisk då jag behöver bygga om den när ventilationsdragningarna på vinden tagit form så jag vet vart man behöver komma åt rensluckor till ventilationen. Jag funderar också på en lösning för landgångarna då jag tänkt fylla vinden med lösull typ cellulosa 500mm, jag behöver nog isolera med något annat som inte bygger 500mm där landgångarna ska vara så att det blir en okej tillgänglighet för sotare. Jag har varit med om att man lagt 200mm pirisolering under råspont som landgång, jag kanske gör något liknande, då blir det pir under parkett :rofl:.

Provisorisk landgång med parkettgolv på vinden, omgivet av isolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provisorisk trälandgång på vind med parkettgolv och synliga takbjälkar, isolerade rör vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provvisorisk landgång av parkettgolv på vinden med synliga takstolar och spår av installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provisoriskt lagt parkettgolv på vinden med synliga takbjälkar och tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håltagaren gav mig till uppgift att sätta ut exakt vart jag vill ha ventilationsgenomföringarna, det blev en del måttande och funderande då det ska finnas plats för att kunna isolera noggrant kring rören och så ska borren få plats, till slut fick jag till det med en position som rent praktiskt var görbar med borriggen och en 267mm borr. Jag fick lite mått för infästning av borriggen som jag kunde sätta ut genom att måtta ned och sidledes från min centrummarkering för hålen. När jag hittat positionerna så hade håltagaren lämnat fästmassa och specialpluggar som man sedan ska trycka in en gängstång i, anledningen till detta meket är att fasaden på vinden endast består av 120-130mm håltegel, inte världens starkaste vägg att fästa borriggen i, försiktighetsåtgärd samt att man inte vill göra en genomgående infästning då det skulle se tråkigt ut på fasaden senare. Dessa två hål på 267mm borras imorgon tillsammans med två 110mm hål för ventiler som ska sitta högt upp på fasaden så att eventuellt fuktig varm luft ska kunna ta sig ut under takfoten vid nocken. Den sista förberedelsen som återstår är att jag behöver snickra ihop ett stöd, typ en bockrygg som borriggen ska kunna vila lite på så att det inte blir allt för mycket hävkraft nedåt som skulle kunna skada väggen vid borrningen av de stora hålen, detta får ske imorgon bitti för nu behöver jag sova, Natti natt.

Bilder på gängstång som borren ska fästas i.
Gängstång fäst i tegelvägg inuti en vind, med markerade positioner för borrning och isoleringsarbete, belysning från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelvägg med uppmärkta positioner och en infälld gängstång, förberett för ventilationsgenomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
one- och 3 till
  • Laddar…
Idag var det då dags för håltagningen på vinden i västra och östra fasaden. Det var sjukt varmt på vinden idag, många tishabyten kan man säga, det bara rann. Bra blev det!

Här kommer lite bilder på när vi monterade upp borriggen för det första hålet.
Borrigg monterad på vinden för håltagning med synliga träbjälkar, tegelvägg och borrutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrigg monterad på vind för håltagning i träkonstruktion och tegelmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrigg monterad vid tegelvägg för håltagning i vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bilder på hålen tagna i den västra fasaden 2st 267mm hål och 1st 110 hål.
Håltagning i vindens västra fasad med synlig borr och ljus genom det färdiga hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med takstolar, tegelvägg och håltagning för ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelhusets vind med nytagna hål, ett stort och ett mindre hål synliga på västra fasaden omgivna av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och slutligen lite bilder på östra fasaden 110 hål. Nu drar jag och badar med familjen, hej hopp.
Monterad borrigg på vind för håltagning i tegelvägg, träbjälkar med synligt takspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med tegelvägg och ett fönster, visar plats för håltagning på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Idag blev det till att storhandla grejer till avlopp, typ PP-rör. Jag hämtade upp rörmokaren och så åkte vi till affären där vi i i tanken byggde upp avloppssystemet från att vi gör en fulskarv mitt i källarplanet på gjutjärnsrören och upp till både badrum och kök, det krångligaste att visualisera är såklart badrummet som ska ha flera stick för brunn, tvättställ och luftning och det ska helst passa i det som jag redan bilat upp utan att behöva bila mer eller bila nya stråk. Tur och skönt att jag inte åkte själv och handlade skulle jag väl kunna medge :crysmile:. Det tog sin tid att plocka ihop dom grejerna, men det behövs ju också lite annat så som pallningsmaterial, diverse infästningsprylar och så vidare.

När vi var klara med rörmokeridelen så upptäckte jag att vi hade varit i affären i drygt två timmar då vi tittade lite på andra saker också som komma skall och jag satt lite i klistret då vi hade en bokad tid för köksplanering, det blev stressigt eftersom jag såg att bara körsträckan skulle äta upp all tid vi hade inför mötet och jag behövde åka hem och lämna släp och material för att sedan hämta frugan, dottern och svägerskan på tre olika platser. Humöret var väl lite svajigt just då, men det ordnade sig när vi väl satt på planeringen då vår egen köksplanering vi hade förberett var så pass bra, det visade sig dessutom att om man ska ha måttanpassade bänkskivor så kommer de ut och mäter vilket var nytt för mig, det var egentligen något jag hade tänkt ordna innan vi åkte dit, bänkskivan kommer sitta ungefär som en hästsko vilket innebär att små missar kan bli väldigt jobbigt om man inte mäter ordentligt och fångar upp eventuella vinklar som inte är helt räta. Mötet gick smidigt så våran handläggare bad oss att känna och klämma på materialen i butiken så vi tog oss tid och kikade runt efter mötet, nu ska vi sedan boka upp en ny tid för beställning där man hårdgranskar allt. Jag slänger in ett par bilder från 3D vyn. Det finns några mindre fel som inte programmet kan korrigera men som jag löser när jag monterar köket, tråkigt nog verkar det som att vi inte kan ha en sådan hög blandare med slang som är så smidigt, måttade precis och den var cirka 6cm för hög när man vinklade ned slangen så mycket det gick, alternativet är att strunta i att putsa emellan rutorna då jag kan nå fönstret inifrån och utifrån, det går att ställa fönstret i vädringsläge då det är ett kipp-dreh gångjärn. Det blir ju dock väldigt jobbigt att putsa emellan rutorna när man känner att man måste för då skulle man behöva hänga av fönsterbladet. Imorgon ska jag riva sista lättbetongväggarna och städa våningen grundligt. Trevlig kväll!
3D-vy av ett kök med hästskoformad bänkskiva, mörka skåp och inbyggda vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-vy över en planerad köksinredning med skåp och vitvaror i en hästskoformad layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henche och 2 till
  • Laddar…
Igår hann jag inte med att uppdatera vad som utfördes. Här kommer lite bilder på rivning av de sista lättbetongväggarna som var planerade att rivas.

Började med sov1 och knackade fram elen, sen var det bara att kötta på med tigersågen.
Delvis nedriven lättbetongvägg med synlig elinstallation och ordet "Rivs" skrivet på väggen, rivningsavfall i hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags för väggen mellan vardagsrum och sov 3, fick backa ur lite kabel som gick nere i sockeldelen av lättbetongen till ett uttag i hallen. Detta uttag tänkte jag ersätta men med ny placering i den nya lättväggen som ska byggas mot kök.
Rivningsarbete av lättbetongvägg med exponerad el i en bostadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i rum med delvis nedtagna väggar, synliga elledningar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning av innerväggar i hus med öppen planlösning och synliga elinstallationer på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultat sov1
Interiör av ett renoveringsprojekt med rivna väggar och exponerade elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i rum med borttagen vägg, synliga kablar, verktyg på golvet och en tigersåg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultat v-rum/sov3
Rivningsarbete av lättbetongväggar i ett hus med verktyg och kablar synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet interiör rum med borttagna väggsektioner, exponerade kablar och byggmaterial strödda på golvet, öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultat v-rum mot hall, liten snutt som kapades bort.
Rivningsarbete i hemmiljö med exponerade elinstallationer och lättbetongvägg, halvöppen planlösning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan säga att det är en ganska öppen planlösning just nu.
Renoveringsarbete med rivna väggar och synlig elinstallation i ett hus under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med borttagna väggar, synliga elledningar på golv och verktyg i ett halvtomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Idag så var det äntligen dags att få börja skapa något, allt detta rivande suger musten ur en så jag var väldigt taggad inför detta arbete som bestod av att dra nytt avlopp, självklart så var jag tvungen att riva lite avlopp i källaren först innan jag kunde skarva på det befintliga och sedan bygga avloppet nedifrån och upp. Jag ska också tillägga att jag aldrig dragit avlopp så det var extra spännande att testa på såklart, var på så gott humör när jag satte ihop rören och nynnade Super Mario låtar.

Rivning av avlopp i tvättstugan, detta är då avlopp som kommer ned från köket med en avgrening för avloppsventilation som går till taket. Här kommer en bild innan jag börja såga och banka med slägga.
Äldre avloppsrör system före renovering, med rost och sönderfallande isolering i ett delvis kaklat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsventilationen var inte mycket att hurra för, hålet som syns i rostsörjan är från att jag petade ett hål med en skruvmejsel.
Avloppsrör tilltäppt med svart sot och beläggningar, upplagt på en metallsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan rivit klart, bara en sågning av det svarta plaströret återstår.
Orenoverad hörna av tvättstuga med synligt avloppsrör och hål för ventilation i taket där rivningsarbete pågått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag då monterat upp avloppet, det är lite provisoriskt då jag tänkt flytta avloppet i golvet ett par meter när jag bilar upp källaren i framtiden. Någon har tidigare bytt ut en del av avloppet som läckt, så jag kunde smidigt ansluta mot det svarta plaströret med en dubbelmuff. Rören är av typen PP rör och är 75 dn, alltså nominell diameter 75mm.
Renoveringsprojekt med svarta avloppsrör i en källare, med nya PP-rör anslutna och gamla kakelväggar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt avloppssystem i PP rör installerat i källare med gammalt rostigt rör och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftningen till vinden där jag anslöt till takdelen som sticker upp igenom betongpannorna..
Nytt avloppsrör installerat längs en betongpelare i en renoveringslokal med byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen avloppet till diskbänken. Här behöver jag fixera ordentligt innan gjutning.
Nytt svart avloppsrör av PP, 75 dn, monterat provisoriskt längs betonggolv intill en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Söderslätt och 3 till
  • Laddar…
Idag fortsatte arbetet med avlopp, det var det dags för avloppet till badrummet. Jag fick börja med att riva en del av avloppet i källaren och bila lite vid genomföringen mellan våningarna de två 45° sprången som jag skulle sätta dit hade lite annorlunda form än det gamla ursprungliga 90° språnget. Rörmokaren hade förklarat att jag ska undvika att använda 90° språng. Efter det så var det bara att börja bygga.

Jag började med att fästa en gummimuff som inte var helt optimal för rören, enligt informationen på gummimuffen så var det ändå inom toleranserna men jag borde köpt en som var tightare från början, det är ju dock bara provisoriskt, fungerar det så fungerar det, annars blir det någon åtgärd. Därifrån skickade jag upp ett rör som anslöt mot de två 45° sprången som leder avloppet mot badrummet via hallen. Direkt i/vid badrumsväggen fick jag sätta en 110/75 gren med två 45° språng för att slicka hörnet i badrummet med avloppsavluftningen.
Avloppsrör i källare med gummimuffanslutning mellan vertikala och horisontella sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat avloppsrör med 45° böjningar och patentband i en källare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör med metallkedja fästad i betonggolv och vägg, indikerar arbete på pågående badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väl inte i badrummet så var det rätt smidigt, ovan som jag är så tog jag det ändå lugnt och tänkte till många gånger innan jag kapade rör för att slippa köpa mer delar. När allt var på plats, uppallat och kontrollerat så började jag spänna ned alltihop med patentband så att det inte flyttar sig eller flyter upp vid gjutning.

Före
Konstruktionsbild visar en rivningsfas med avloppsrör och murade väggar under renovering i ett badrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Installation av avloppsrör med 45° språng i en källarrenovering, golv och väggar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunn kontrollerad både i höjd och våg. Fallet i mitt badrum från dörröppning kommer bli totalt 25mm till brunnen, närmast brunnen sista halvmetern kommer vara 10mm.
Avloppsrör med gummimuff ansluten, kontrollerad nivå med vattenpass på avloppsbrunnen under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av avloppsrör med gummimuff, 45° böjar och fastsatt brunnskoppling i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade avloppsrör i källare med grenar och uppfästningar, redo för badrumsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående toaletten så berättade rörmokaren att när man bygger nytt så undviker man att ha toalettsticket placerat så som mitt är på grund av risk för bakspolning, om man nu har det placerat så som mitt så sätter man två 45° spräng för att skiten ska skjutsas iväg åt rätt håll på en gång. Jag hade inte fått plats med ett vanligt gren och ett 45° språng, muffen på 45° språnget hade hamnat uppe i tätskiktet med dåligt resultat där. Det vi gjorde då för att undvika detta med att få ett dåligt avslut för tätskikt och samtidigt undvika bakspolning är till att börja med så köpte vi en förgrening som ändå hade en mycket lite böj inuti, bättre än inget, sedan så sa han åt mig att sätta förminskningen från 110 till 70 smart så att det blir en liten vall direkt efter förgreningen, när jag meckade dit brunnen så märkte jag också att jag fick 2,5-3cm fall från brunnen till förminskningen också så jag är rätt övertygad om att det inte kommer bli någon bakspolning i det här fallet.
Nyligen installerade avloppsrör med grenar och 45° böjar i ett källarutrymme, fastsatta med patentband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart avloppsrör med gummimuff och patentband monterat på rå betonggolv som del av en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid avloppet till tvättstället fick jag bara plats med ett 90° språng, samma sak här, man borde sträva efter att sätta två 45° språng men jag skulle få problem med tätskiktet.
Nya avloppsrör installerade på en källargolv, inklusive en gren med dubbla 45° språng och en blå flexibel slang intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftningen blev väldigt bra, väldigt tight emot hörnet så där ska jag försöka bygga en så liten gipsgubbe som möjligt.
Avloppsinstallation i pågående renovering, synliga rör och vägggenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 5 till
  • Laddar…
Idag har det tyvärr inte hänt så mycket, jag har både i natt och under dagen läst på en hel del om badrum för att säkerställa att jag inte missat nya regler eller gör något dumt överlag. Jag har också läst på gällande fördelarskåpet för golvvärme som jag har samt ett skåp som jag inte har, i dagsläget har jag ett fördelarskåp där man får delar anpassade för golvvärme, jag har också golvvärmefördelare och så vidare, det som jag inte har är ett skåp som jag tänkt köpa som kallas "prefabskåp 5/3" för tappvatten, alltså kallvatten- och värmerör som ska distribueras på våningen till blandare i köket, dusch osv. Jag är på gång med att dra slangarna för både värmematningen och tappvatten så att det är klart innan flytspackling. Jag har aldrig dragit vattenslangar, kopplat vattenslangar eller arbetat med golvvärme, golvvärmeskåp och allt annat jag nu tar mig an, därav vill jag försöka få en bättre förståelse och det tar såklart tid, det är ju också skillnad på att läsa en manual och göra utan att ha förståelse över hur det kan vara att arbeta i skåpet för golvvärme eller dra vidare slang till badrummet från prefabskåpet, krockar, risker och annat strul som kan komma upp på vägen. Jag försöker simulera arbetet i sinnet och tänka efter vad som kan vara vettigt flera gånger innan jag gör nu.

Arbetet idag började med att jag tog fram skåpet, fördelare och lite annat krafs som behövs för att få ihop systemet i skåpet, jag behövde känna och klämma på grejerna och jag ville försöka se hur vida ritningen för golvvärmeslingorna stämde överens med själva skåpet så att rören jag senare drar fram kommer upp snyggt, det är väldigt viktigt för mig. Efter lite påtande så bestämde jag hur slangarna ska komma upp i skåpet (lite förskjutet mot ritning) och resultatet ser ni nedan med gummibussningarna monterade i botten av skåpet. 14st hål för 16mm rör, 2st hål för 12mm rör och slutligen 2st hål för 34mm skyddsrör.

Ett öppet fördelarskåp för golvvärme med installerade gummibussningar och fördelare, redo för installation av rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppnat fördelarskåp för golvvärmesystem med monterade gummibussningar och olika röranslutningar, placerat utomhus på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelarskåp för golvvärme och tillhörande material på ett bord utomhus med en staket och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag nu bestämt mig för hur slangarna ska komma upp i skåpet måste jag bestämma position i utrymmet som skåpet ska sitta i, jag ska ha en ram till denna som är till för inbyggnad, utrymmet är i sig inte jättetrångt men eftersom jag ska ha ytterligare ett skåp som tar plats så blev det en hel del måttande. Jag ska inte gå in i detta i detalj för det blir bara tråkigt men det är millimetrar hit och dit som räknas här för att få dit båda skåpen snyggt och sedan någon form av dörr som ska täcka detta utrymmet som jag inte har någon ide på ännu. Lite bilder på montage av golvvärmeskåpet och håltagning för skåpet jag ska köpa följer.

Vy över en öppen golvyta med synliga rörinstallationer och markeringar, redo för vidare arbete med golvvärme och vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterat golvvärmeskåp med öppna hål och markerade rördragningar på ett betonggolv i ett ofärdigt byggutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett blått fördelarskåp för golvvärme monterat på en rå betongvägg med synliga röruttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När detta var gjort så ordnade jag till avloppet i köket som jag inte hade fixerat, satte små stick på avloppen som jag satte plast över för att slutligen slänga mig på golvet med en vinkelslip där jag tyvärr kommer behöva korsa tappvattnet till köket med matningen till golvvärmeskåpet, jag ska göra mitt bästa för att få till plats emellan dessa rör och isolera så mycket jag kan för att det inte ska bli märkbart när man spolar kall/varmvatten i köket. Både värmerören och tappvattenrören är rör i rör som dessutom är färdigisolerade så det är bra, jag ska dock försöka få till något ytterligare kring mötet om det går, alternativet är att dra utanpåliggande rör i källaren och det vill jag verkligen inte.

Ett ofärdigt badrum med synliga avloppsrör och rörmärkningar på golvet, inklusive verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart avloppsrörinstallation med böjar och anslutningar i grått betonggolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonggolv med markerade rörledningar och vägggenomföring för planering av golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Idag var det dags att börja dra vattenslangar typ Alupex 16, 20 och 25. Det som ska dras är 25mm slang till golvvärmefördelare från plats i garage där bergvärmepumpen ska stå, 20mm slang till 5/3 prefab skåp för tappvatten från plats där bergvärmepumpen ska stå samt 16mm slang från 5/3 prefab skåp till kök och badrum. Jag har valt att allt vatten som gjuts in ska vara isolerat, det kanske inte är nödvändigt överallt men det känns onödigt att snåla in på en sådan sak, jag tycker att det borde spara in en hel del spolande av vatten om man ser det ur ett långt tidsperspektiv och man kanske dessutom sparar in lite tid under resten av livet.

Jag började med att dra slangen som ska gå till köket då kallvattnet ska ligga så långt ner som möjligt och jag kommer behöva korsa dessa slang med golvvärmematningen. För att böja slangen utan att den ska bli veckad så får man stoppa i en böjfjäder. I köket blir det tre slangar, kall- & varmvatten till blandaren och sedan en extra slang framdraget till väggen där jag kommer bygga en vägg mellan kök och hall, jag tänkte att det kunde vara bra om jag någon gång skulle vilja ha vatten till en kyl eller frys med någon sådan funktion i framtiden.
Oordnade Alupex vattenslangar på ett råbetonggolv vid byggande, med en gul pump och isolerade rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av Alupex-vattenslangar på ett betonggolv med verktyg och skyddshandskar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsarbete med mätning och förläggning av isolerade Alupex-vattenslangar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av isolerade Alupex-vattenslangar för golvvärme och tappvatten i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsarbete med Alupex-rör i olika storlekar för vattenledning i en konstruktion under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av olika storlekar av Alupex vattenslangar på ett betonggolv i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av Alupex vattenslangar av olika storlekar för köksvatten- och golvvärmesystem i renoverat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag klamrat slangarna i köket ordentligt så hoppade jag på nästa del och det var då 25mm golvvärmeslang, tillopp och retur. Dessa var helt klart svårast att hålla på med då de dels var mer skrymmande, styvare och skulle träs in i golvvärmeskåpet, jag har ju inte allt för mycket utrymme i garderoben/hallen. Efter att ha prövat lite och känt efter så hittade jag ett lämpligt sätt att göra det på hyffsat smidigt.

Installation av Alupex-slangar för vatten i en konstruktion, fästa vid golvet och leder till en väggdistributör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade Alupex-vattenslangar för golvvärme och tappvatten installerade och fastklamrade på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska detta klamras ordentligt bort mot genomföringen i rummet bredvid där de går ned till garaget sedan ska kall/varmvattenmatningen dras fram och en liten bit slang för toalettvattnet (tvättställ och dusch får inte plats på golvet så där får jag spåra in de slangarna i vägg senare). Efter det så är jag klar med både avlopp och vatten inför flytspacklingen.
 
  • Gilla
uplj och 6 till
  • Laddar…
Idag vaknade jag och steg upp i ottan, kunde inte somna om. Jag tänkte att det var lite tidigt att börja borra för att klamra fast slangar klockan 04:00 så jag satte mig och spånade lite på hur jag ska göra badrumsgolvet. Jag ritade upp en liten skiss som jag tror kan fungera bra. Jag har utgått ifrån att jag vill ha så mycket isolering som möjligt, jag kanske får krympa den lite beroende på vilken nivå jag hamnar på efter flytspacklingen av våningen som är planerad till tisdag, när de ändå är här så tänkte jag be dem att spackla så lite som möjligt så att golvet bara blir plant så att cellplasten jag senare ska lägga får bra kontakt. Jag ska också ta hänsyn till att den vattenburna golvvärmen ska vara minst 30mm ifrån el-golvvärmen. Det är också bra att hålla undan lite mer än vanligt vid brunnen för att få plats med elslingan och kunna flytspackla bra, annars räcker det enligt min erfarenhet oftast med att hålla ned betongen 5-10mm kring brunnen.

Här har vi skissen.
Handritad skiss med mått för badrumsgolvkonstruktion inklusive isolering och rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde i ordning skissen samt satte ihop en inköpslista på vad jag ska handla för material imorgon för att kunna färdigställa golven innan flytspackling, jag behöver forma och täta en hel del för att slippa nivåhöjning på golvet i källaren. Jag behöver också mer klammer, eltejp, stripes och annat smått och gott. När jag var klar med inköpslistan så drog jag igång med att dra sista vattenslangen och klamra klart alla slangar som jag monterade igår.

Översiktsbild på ett betonggolv med installerade vattenrör och klämmor, förberedda för badrumsgolvsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprocess för badrumsgolv med synliga vattenrör och elinstallationer på råbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När detta var klart så tänkte jag dra en slang för wc men jag såg snart att det är smidigare att dra den i betongen senare nu när jag har en plan på hur det kommer se ut. Jag tog istället tag i elen som legat utspridd på golvet, klamrade klart det som redan låg, kapade till lite armeringsjärn som stöd där slangarna ska upp i vägg, hängde upp alla långa slangar i taket så att det inte blir i vägen för flytspacklingen. Kompletterade några slang som saknades för el och patch, efter det så började jag städa lite och ta bort material som jag för tillfället är klar med.

Renoveringsprojekt med ojämnt betonggolv, VVS-rör och elektriska ledningar synliga i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rått betonggolv i ett rum med synliga slangar och rör framför en vägg och under ett fönster i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett orenoverat rum med exponerade vatten- och elinstallationer på ett betonggolv, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med rördragning och förberedelse för badrumsgolv i ett under renovering hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det dags att runda av dagen men jag hade ett mission kvar för dagen, det var ett vp rör i vardagsrummet som går till gillestugan, problemet var att vi har belamrat det rummet från golv till tak, med våra grejer från flytten till huset men också möbler, prylar och kläder som vi flyttat ned från våningen jag arbetar på. Jag hade bestämt mig för att få den löst idag men jag var tvungen att ta en dusch först då man blir väldigt skitig när man håller på i ett stenhus, vill ju inte skita ner mer än allt damm som redan letat sig ner dit. Det tog väl cirka 20 minuter innan jag hade hittat uttaget, ett gammalt koaxialuttag, det värsta var ju att jag inte visste var uttaget satt, bara att det fanns ett. Hur som, använde koaxkabeln som dragtråd och muffade ihop vp röret med en slang, klart, skönt.

Voilá, här följer ett par överblicksbilder, det börjar likna något nu tycker jag :D

Renoveringsprojekt med synliga rör- och slanginstallationer på ett otjänligt betonggolv inuti ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överblick av ett renoveringsprojekt med upprivet golv och framdragna vattenslangar och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En vit kontakt med flera utstickande kablar vid en trähörna intill ett rött golv och en svart plastpåse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.