T TechnoKnut skrev:
Vad menar du när du säger att man ska komplettera med elpatron i tvättstuga, typ torka tvätt. Förväntar man sig en så pass hög fuktighet så kläderna börjar lukta surt innan de torkat?
Jag förstår komfortvärmen på sommaren då man inte vill värma allt golv så mycket i hela kåken för att åstadkomma ett mysigt golv i ett rum.
En kall källare på sommaren får lätt en hög luftfuktighet. Då blir det inte lätt att torka tvätten där. Därför kan det behövas en avfuktare i tvättstugan eller så kompletterar du den vattenburna golvvärmen i tvättstugan och badrummet med en elpatron så du kan köra golvvärmen även på sommaren.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
En kall källare på sommaren får lätt en hög luftfuktighet. Då blir det inte lätt att torka tvätten där. Därför kan det behövas en avfuktare i tvättstugan eller så kompletterar du den vattenburna golvvärmen i tvättstugan och badrummet med en elpatron så du kan köra golvvärmen även på sommaren.
Jag förstår. Komplettera med en elpatron, innebär det att man lokalt kan värma en del av våningens vattenburna värme?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du har eller skaffar dig en fungerande dränering så ser jag inga som helst problem med golvvärme. Tvärtom. Om du nu kommer att dränera så isolerar du grundsulan från utsidan.
Vid dränering isoleras väl bara grundmurarna/källarväggarna, under sulan har jag aldrig hört att man isolerar vid dränering? Om man nu inte bilar upp källargolvet och isolerar den vägen?
 
T TechnoKnut skrev:
Hej på dig!
Vi har precis skrivit på kontrakt för ett hus som vi tänkt kan bli vårat sista boende. Vi sitter idag och väntar på bouppteckning som behöver bli klar innan vi kan få tillträde.

Huset är ett suterränghus 60-talet, sadeltak med betongpannor, fasader är mestadels putsade men gavlarna har tegel.

Vi har idag en budget för renoveringen på ungefär 1 miljon men jag är ganska säker på att det krävs mer, mycket handlar ju självklart också om vad vi kan göra själva i mån av tid och kunskap.

Detta är tänkt som en del blogg, en del dokumentation och en del hjälp från er alla som besitter erfarenheter och tycker det är kul att flika in med tips och råd.
Det ser ut som ett trevligt hus, ska bli intressant att följa.

Några funderingar:
Bergvärme, nu vet jag inte var i landet huset ligger, men LVVP är numer så billigt och effektivt att du sparar in det relativt snabbt jämfört med oljeeldning. Ligger poolbygget långt i framtiden skulle du nog få ekonomi i att snabbt sätta in en luft-vattenvärmepump direkt.

Fönsterbyte, behöver du detta? Dvs vill du få mer glasyta i form av större fönster, glasade altandörrar osv är det en god ide. Men att bara byta de befintliga sparar du nog aldrig hem i form av energibesparing. 60-talsfönster är ofta riktigt bra, i alla fall tidigt 60.
 
  • Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Hej på er!
Det känns som att tråden praktiskt taget dog ut, det har sina orsaker. Vi har haft så svårt att komma igång med någonting över huvud taget, det råder stor brist på bergvärmepumpar vilket har gjort att det bara står still. Eftersom vi vill ha vattenburen golvvärme och bergvärmepump så kan man praktiskt taget inte börja renovera förens den pusselbiten är planerad. Sedan jag skrev det sista inlägget har jag i alla fall lagt ned väldigt mycket tid på planering och att ta in offerter för fönster, golvvärme, bergvärme och solpaneler.

Eftersom jag i princip bara stått och stampat här pga bergvärmepumpsdilemmat så har jag ägnat en del tid åt trädgården, jag har inte snyggat till något utan mest bara röjt. Fällt en stor ek och en tall, tagit bort lite buskar, jag har till och med varit så rastlös att jag gödslat och sått gräs.

Jag sitter och funderar på vad som har hänt med huset sedan jag skrev sist och det är ju då praktiskt taget ingenting utöver att jag slängt in två nya fräscha muggstolar för att dra ned på vattenförbrukningen då det råder bevattningsförbud på orten. Jag har också haft en rörmokare här som har fått sätta lite avstängningsventiler på några utvalda ställen i källaren för att till exempel kunna stänga av vattnet till köket och badrummet på övervåningen utan att behöva stänga av vattnet till hela huset så fort man ska göra något.

Vad ligger i pipen nu då kan man ju undra, jo faktum är att en hel del saker börjar trilla på plats i planeringen.

- Bergvärme. Jag hade en bergvärmepumps installatör på plats för ett par veckor sedan som lämnade en offert som jag senare tackade ja till, företaget var inte billigast men däremot så gillade jag verkligen hur de var lösningsorienterade och ville hjälpa mig komma framåt med min renovering trots då den rådande situationen med bergvärmepumpar. Förslaget var att de kan ställa in en elpanna under tiden vi väntar på bergvärmepumpen. Detta möjliggör då att jag kan sätta fart med renoveringen och utföra renoveringen precis som om att jag skulle få en bergvärmepump. Jag hade i princip ställt in mig på att jag skulle få börja renovera så sent som nästa år när det blivit någorlunda varmt ute, nu blev det en helt annan femma och ska jag vara ärlig så är det helt plötsligt stressigt istället eftersom jag ska utföra mycket saker själv. Denna installation kommer ske uppskattningsvis V37-42 när jag har kopplat ihop all golvvärme.

- Golvvärme. Jag lämnade in lite ritningar till en golvvärmeleverantör som ritade upp vattnenburen golvvärme för båda våningarna och de lämnade med detta en materialspecifikation. Detta beställde jag med lite timing då jag ville undvika höjda materialpriser som skulle ske 1 juli. Jag har alltså golvvärmematerial för två våningar, så nu finns det ingen återvändo med att bila ur källaren i lite senare skede också. Jag måste alltså riva alla golv på "bovåningen" nu för att kunna lägga slangen.

- Fönster. I mars så bestämde jag mig för att köpa nya fönster till hela huset, jag måttade varenda öppning och gjorde slag i saken. Jag kunde inte beställa på modulmått så det blev måttanpassat hela rasket. Jag har renoverat två lägenheter tidigare och jag har verkligen tyckt att det varit tråkigt när lägenheterna i övrigt varit superfina men så står man där med gamla fönster och enligt mig fula handtag i blandade former, ett haspliknande handtag där och ett vanligt handtag där. Hur som, fönsterna levererades i måndags, de blev tyvärr försenade då jag skulle fått dem innan förra helgen, det var inte superkul då jag verkligen skulle behövt monterat fönster hela den helgen, nu får jag montera fönsterna så fort jag får lite tid över i övriga arbeten jag har som följer en tidplan jag petat ihop.

- Solceller. Jag har fått in offerter från två stycken solcellsföretag, det har verkligen varit blandade priser. jag väntar på en tredje offert från en lokal montör, jag hoppas verkligen att de håller de priserna som de nämnde till mig när de lämnade ett prisförslag för några månader sedan. Om de nu visar sig att prislappen landar där jag hoppas så kommer jag förmodligen anlita dem, jag får en mycket bra känsla av personen jag talat med. Tanken är då i runda slängar, 40 paneler med 15kw/h lagring samt laddstation för antingen 1 eller 2 bilar, montage kan tänkas ske i september.

- FTX. Det kommer bli FTX, jag håller tillsammans med en ventilationsmontör och skissar på utförandet. jag kommer på detta dra nytta av frikyla på sommaren.

- Isolering. Jag kommer efter ventilationsmontaget att sprutisolera vinden med cellulosa, jag tänkte hyra en maskin och spruta in 50cm ull i hela kallvinden.

Idag har jag börjat jobba på i kåken, i nästkommande inlägg så ska jag börja följa upp arbetena som sker, lite förklaringar till varför och vad jag gör, därtill ska jag försöka få med lite bilder och visa upp tidplanen jag jobbar efter nu under semestern, jag har precis gått på min fem veckor långa semester, så nu "åker vi" så att säga, det blir mycket arbete på semestern med andra ord. Allt jag gör nu under semestern är att möjliggöra för golvvärmen och säkra upp så att kåken och vi inte fryser sönder i vinter. Därtill är det en hel del andra saker som behövs göras i samma veva så som kök, badrum och förberedande dragningar av el, rör och annat.

Vi hörs
 
  • Gilla
Grymlan och 5 till
  • Laddar…
I måndags kom ju som sagt fönster, jag har börjat påta lite med dessa, 3 stycken sitter fixerade än så länge.

Det går okej att montera fönsterna på väggarna med putsfasad, där träffar man bra i lättbetongblocken.

Montage på tegelväggarna är inte alls bra, hålbilden på fönsterna prickar väldigt långt ut på lättbetongblocken, nära stenullsskivan som ligger emellan lättbetongen och tegelfasaden och det spricker till 60%, jag får dock dit fönsterna och de blir fixerade, jag valde att flytta fönsterna ett par centimeter närmare insidan för att få det att fungera. Jag hade kunnat ordna med plåtar eller liknande att fästa i men jag valde att försöka montera fönstret ändå för att sedan borra några extra hål i karmen och komplettera med lite långa karmskruv som har en lös justeringshylsa. Det kommer bli bra och som tur är så är det bara totalt två fönster som sitter på tegelfasader. Med facit i hand så skulle jag kanske inte beställt fönster med färdigmonterade karmhylsor på fönsterna med tegel, egentligen samma sak med lättbetongväggar över lag, man måste ju först montera fönstret, märka på vart man ska borra och plugga, plocka ned karmen, borra och plugga, för att sedan sätta in karmen igen och skruva fast. Enklare att köra med karmskruv som har justeringshylsa då kan man borra och plugga genom det 14mm stora förborrade hålen i fönsterna på en gång. Nu kommer lite bilder.
 
  • Nyinstallerat fönster med putsfasad och växt, visar delvis synlig isolering och tegel bakom en tillfällig träplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med öppna fönster och rödvit markis, omgivet av grönska och en träveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymonterat fönster i rum med synlig stege utanför och en radiator under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymonterat fönster på putsad väggfasad under en markis med himmel speglad och växter i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Igår påbörjades rivning av badrummet, jag började med att demontera alla badrumsmöbler och sakvaror för att sedan gå lös med en alldeles för stor bilmaskin. Anledningen till den stora bilmaskinen är att jag fick låna den gratis och då kände jag att det bara var att bita ihop, tungt var det i alla fall och jag skulle inte rekommendera någon att använda en så stor bilmaskin till detta ändamålet.
Innan jag började bila så stängde jag av cirkulationspumpen för värmen och fick såga av en dräneringsventil på en radiator i källaren då den inte ville lossna, jag sågade inte av röret helt utan bara ett litet jack så att det inte skulle rinna ut vatten för fort i garaget. Jag släppte avluftningsskruvarna på radiatorerna på övervåningen för att hela värmesystemet på övervåningen ska tömmas. Efter detta så kunde jag hänga av radiatorn i badrummet.
Jag slänger in lite "före" bilder och sedan följer gårdagens arbete med väggarna.
 
  • Före-rivning bild av ett badrum med vita väggar, handfat, spegel och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum innan rivning med kaklade väggar, dusch, toalett och handtag på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före-bild av badrummet före renovering med kaklade väggar, golv med kakelplattor, toalettstol och radiator synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före bild av badrum med träbeklädd tak, kaklade väggar, fönster med frostat glas och demonterat duschmunstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten på orange golv med avloppsgaller, verktyg och hink efter rivning av badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt visande ett badrum under rivning med avlägsnade plattor och en del synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt badrum efter rivning med nakna väggar och avlägsnade möbler, bjälklag i taket och tom golvyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag så har jag börjat bila i golvet. Jag testade lite för att se vad jag hade att göra med och upptäckte ganska fort att det fanns en plastmatta under klinkern, vilken mardröm tänkte jag då jag tänkt betala för hämtning av fyllnadsmassor i 1 m2 byggsäck, jag fick spontant känslan av att det skulle klassas om som deponi med en mycket högre prislapp, jag bestämde mig för att bila upp den synliga klinkern samt plastmattan och köra det på släpet till återvinningsgården. När jag bilat en liten bit så träffar jag på ytterligare klinker i form av mosaik, det blev genast ännu jobbigare att få bort plastmatta och den översta klinkern, det tenderade också till att stänka mycket klinkerflisor som faktiskt gjorde att jag började blöda i ögonbrynet och pannan, jag är tacksam över att jag använde skyddsglasögon.
Efter att jag avverkat den övre klinkern och plastmattan så började jag ge mig på materialet under, det gick att bila loss bitar som var ungefär 5-6cm djupa, efter några timmar hade jag avverkat detta, det jobbigaste var nära rören för de binder ihop betongen. Här började jag fundera på om jag bara skulle bila fram rören och nöja mig med denna nivån, det känns dock lite tight för att få till det bra med golvvärme och isolering.
Nästa steg var att börja bila fram avloppsrören och vattenrören, jag började bli skapligt trött i slutet så på sista bilden ser ni vart mitt arbete avstannade för idag. När jag väl fått fram brunnen ordentligt så märke jag att jag kommit ned till ytterligare en plan nivå, detta antar jag är själva betongbjälklaget. Jag märkte att när man väl kommit ned till denna nivån så var det inte jättesvårt att spräcka lite större bitar så jag har bestämt mig för att jag bilar bort resterade betong så att hela badrummet kommer ned till betongbjälklaget, då kommer jag ha gott om plats för att lägga en bra isolering som sprider golvvärmen uppåt, det kommer inte bli kul och jag kommer säkert hålla på hela dagen imorgon men det är ju klart värt det sen.
 
  • Golv med bortmejslad klinker och undertill synlig mosaikplattor, omgivet av bygggrus och kakelrest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med uppbilat badrumsgolv visande gammal mosaikklinker, demonteringsavfall och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet badrumsgolv med betongbråte, rör, en bilningshammare, hinkar och klinkerbitar, under renoveringsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete av klinkergolv med synliga avloppsrör, uppbilade ytor och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NatBat och 6 till
  • Laddar…
G Greatstomp skrev:
Hej
Vad trevligt! Det blir att följa din resa. Gällande tilläggsisolering så hade jag nog inte strukit den punkten helt nu när du skall byta att ytskikt i huset. Du kan göra det inifrån också. Regla på en 45 mm på alla ytterväggar och isolera det utrymmet.
Detta ger dig även möjlighet för att nytt installationsstråk med dragning av all ny el som du skall göra. En åtgärd som jag hade gjort när man ändå skall byta ytskickt på alla väggar samt byta all el.
Tycker för övrigt att det är bra genomtänkta åtgärder och jag hade gjort detsamma

Lycka till!
Hej.
Jag gjorde just detta och insåg att det var jäkligt mycket svårare att dra el när det bara satt en 45a. Jag kommer sätta 45+45 nästa gång för att förenkla kabeldragningen i väggarna. Någon annan med mer kunskap kan gärna kommentera detta så jag kan göra ännu bättre nästa gång.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
Jag gjorde just detta och insåg att det var jäkligt mycket svårare att dra el när det bara satt en 45a. Jag kommer sätta 45+45 nästa gång för att förenkla kabeldragningen i väggarna. Någon annan med mer kunskap kan gärna kommentera detta så jag kan göra ännu bättre nästa gång.
Jag hade tänkt sätta en 45mm regling faktiskt men fuktkonsulten på mitt jobb avrådde mig från detta i mitt fall. Angående kabeldragning så hade jag i mitt fall faktiskt spårat i lättbetongen innan jag satt upp reglingen då det blir snålt med plats för isoleringen vid genomföringar i regeln och mindre risk för att man ska råka dra en skruv i en elslang. Viktigt att tänka på om man nu kör med den tekniska lösningen med ångspärr så måste man tejpa noggrant vid genomföringar, exempelvis eldosor och slangar.

Edit: I mitt fall emot lättbetongfasaden så sa fuktkonsulten att jag bör sätta ångspärren emot lättbetongen så att allt isolering, reglar och plyfa/gips hamnar på inomhussidan. Anledningen till att jag valde att inte göra detta var för att jag i så fall blev tvungen att få bort rubb och stubb från lättbetongen som kan vara organiskt som skulle kunna mögla. Då lägger jag nog krutet på mössan istället med en rejäl isolering på kallvinden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cricket och 1 till
  • Laddar…
Bilningen i badrummet är i stort sett klar, jag har kämpat på idag likt i förrgår och igår, vilket hästjobb det är att bila badrum, de som gör detta ska ta mig tusan ha bra betalt. Jag började dagen med att riva ett fönster och förbereda för ett fönstermontage bara för att jag skulle tvinga mig själv till att fortsätta att göra klart ett fönster efter att jag bilat klart för dagen, jag tog detta som lite uppvärmning också för kroppen har verkligen fått sig en omgång nu med bilningen och all farmers walk man gjort med rullarna (nästan två kubik fyllnadsmassor), det är stelt och trögt att komma igång kan man säga.

Dag 3 av 3 då med bilning av badrummet.
Jag började med att försöka bila fram avloppet som går ut emot hallen, detta var den jobbigaste biten att bila kring, efter en stund så fick jag för mig att jag hört någon säga att man kunde slägga sönder gjutjärnsrören, så jag testade. Man fick damma på rätt rejält för att det skulle hända något men det gav sig till slut, jag fick också banka på avloppsavluftningen. Jag märkte att jag inte skulle komma någonvart i golvet om jag inte tog tag i den där avluftningen så för att kunna komma åt ordentligt och för att kunna byta ut röret så skulle jag ju ändå behöva riva trumman som bestod av blåbetong upp till brösthöjd och sedan spånskivor resterade del upp till tak. Jag fick kapa av avluftningen en gång så att jag skulle kunna dela på rören och få ut dem, det gick bra och sedan klättrade jag upp på vinden och drog upp den övre delen. När jag kände mig nöjd med avloppsdelen i plattan så gav jag mig på att bila ur den resterade pågjutningen i badrummet för att sedan bila fram några inspårade prisolrör. Därefter kunde jag nöjt dammsuga av ytan och önska att jag inte behövde jobba mer men jag hade ju förutspått att jag skulle vara rätt mör efter denna dagen så min plan på morgonen med att riva ett fönster gick i lås, fönstret är nu klart också. Nu ska jag unna mig en öl innan det är dags för kudden, sov gott.

Badrumsgolvets uppbyggnad.
- 120mm betongbjälklag (Den dammsugna ytan på bild)
- 110mm pågjutning (tror detta är gjutet med så kallat torrbruk, det var liksom hyffsat hårt på toppen och sandigare i botten)
- 60-40mm pågjutning (mycket hård)
- 6mm mosaik (mycket hård)
- 2mm plastmatta (limmet satt mycket hårt, gick inte att separera)
- 10mm klinker (mycket hård)
 
  • Renoverat badrumsgolv med bortbilade ytskikt och synligt avloppsrör i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum under bilning med exponerat avloppsrör och avlägsnad ytbeklädnad på väggar och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbeten i badrum med bilade väggar och avloppsrör synligt, samt hinkar med rivningsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av badrum, bild på gammalt avloppsrör och ventilation på vinden med synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett delvis bilat badrumsgolv och nedrivna väggmaterial synliga i en renoveringsskede.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum under renovering med avbilade väggar och golv, exponerat avloppsrör och fönster mot grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum under renovering med bilat betonggolv och bar vägg utan kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MartinLarsson75 och 6 till
  • Laddar…
Dagens håll igång bestod av att riva en garderobslänga som avskiljer dotterns rum emot ett annat rum. Dottern var väldigt ivrig över att få vara med och riva en vägg i hennes rum så jag fick helt enkelt inrikta mig på den väggen först. Eftersom vi fortfarande bor i huset så är det mycket om och kring som måste lösas vid alla arbeten, så innan vi kunde sätta igång så var vi tvungna att tömma garderoberna och rummen, det var väldigt mycket kläder i garderoberna, som tur är så tog frun hand om kläderna som behövde sorteras upp lite efter årstid då renoveringen kommer pågå ett tag. Det var egentligen mycket mer jobb med det och att göra plats på andra ställen så som i källaren än att riva väggen. Vi satte fart med rivningen och jag har rivit platsbyggda garderober förut, så jag visste vad jag skulle göra för att få loss så hela bitar som möjligt, det är mycket masonit och papprullar emellan så det är bra att först slå loss fronten på garderoberna med en hammare inifrån garderoben för att sedan med tigersågen försöka såga så att "garderobsväggarna" fortsätter att hålla ihop (se bild), denna sorts garderober har trä nära anslutningarna till andra skivor och där brukar jag försöka såga för att allt inte ska falla isär, sedan kan man i princip vika väggarna och bryta loss dem i ett stycke. Efter att rivningen var gjord så var det bara att börja lasta sopor på släpet, jag fick med mig i princip hälften plus 4 fönster som jag rivit tidigare, tog en repa till och då fyllde jag på med alla resterande garderobsluckor, alla köksluckor lite dörrar och några säckar med material som varit svårt att sortera vid bilningen tidigare. Målet nu är att riva bort alla snickerier, alltså alla lister, karmar och kök på övervåningen för att sedan riva upp alla uppreglade golv. Det blev i princip 12 timmars jobb idag så nu tänkte jag tacka för mig och plana ut i sängen.
 
  • Rivningsarbete av en inbyggd garderob i ett rum, med verktyg på golvet och öppna garderobsdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum före rivning av platsbyggd garderob med tapetserade väggar och en öppnad garderobslänga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet garderobsutrymme med synliga träreglar och rester av garderobsstomme i ett hushörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med ett rum efter en nyligen borttagen garderobslänga, synliga golvlister och ett öppet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett rum under renovering med borttagen vägg och synliga träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet rum med öppen garderobsvägg och exponerade reglar samt avlägsnad gipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rivningsplats med exponerade väggstommar och golvet fullt av byggspill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
one- och 4 till
  • Laddar…
Vilket jobb! Kämpa på
 
T Tjrex skrev:
Vilket jobb! Kämpa på
Tack, det behövs :)
Det är lite slitsamt och tungt att jobba på så här mycket och med värmen som var igår var det ju inte direkt skönt. Jag är dock väldigt envis och maler på så mycket jag kan.
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Det blev en lång dag detta, vaknade klockan sju och stelheten var överhängande i hela kroppen. Ordnade lite frukost och sen var det bara att börja med att köra på lite lätt så att man blev varm i kläderna. Dagens arbeten var åter igen mycket inriktat på att ordna och bära bohaget till källaren och ut på altanen, vi har äntligen tömt vardagsrummet och köket börjar ta sig det med. Jag lyckades köra på med lite rivning av snickerier ändå. Har idag rivit resterade platsbyggda garderober och städskåpet i köket, alla karmar som inte bär upp lättbetongbitar, det återstår tre karmar som jag måste ta ned lite försiktigt samtidigt som man plockar ned lättbetongen, alla trösklar, foder och lister är bortplockade förutom en del sockel i tamburen, köket och vardagsrummet som jag kommer plocka bort imorgon. Jag demonterade tidigare lite badrumsskåp och idag plockade jag ned hatthyllan från tamburen, dessa monterade jag precis upp så det blir lite mer praktiskt att använda lilla toaletten för badrumsbestyren och källardörren som provisorisk huvudentré.

Det är ju ganska intressant när man river och upptäcker hur saker och ting är utfört, jag har hela tiden undrat vart luftningen till köksavloppet och röret för expansionskärlet tar vägen från källaren, nu visade de sig att de hade murat ett schakt med lättbetong som doldes av städskåpet i köket. Mycket kommer nog visa sig nu när jag river upp de uppreglade golven som jag hade tänkt starta med imorgon, jag hoppas innerligt att elrören ligger ovanpå betongbjälklaget och inte är ingjutet, det vore så himla smidigt då jag tänkte flytta på el-centralen i källaren till ett rum som varit en typ av sval där det sitter en stor låda på väggen med två fack för lök och potatis som trillar ut nedtill som en automat. Det rummet kommer bli "teknikrum" och innehålla följande:

- Solcellsprylar inklusive batterilagring,
- El-central,
- Golvvärmefördelarskåp för källaren,
- Fiber och patchpaneler med router/switchar. (Fiberkonvertern installerades igår men får troligtvis vänta på anslutning till september-oktober)

Laddar upp lite blandade bilder från idag. God kväll :)
 
  • Interiör av ett hus under renovering med öppna väggar och borttagna snickerier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt visar en korridor i ett hem med bar vägg efter rivning, trägolv och takbjälkar, med en öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med delvis upprivet golv och synligt träbjälklag samt vägg med eluttag och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomrum efter rivning med synliga golvdelar och en stege på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tömt rum med synliga arbetsverktyg och demonterade snickerier under en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med klinkergolv, radiator och öppning mot annat rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt utrymme efter borttagen inbyggd garderob med synlig vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med brunt golv och väggar, en dammsugare och elkabel i förgrunden, fönster och avbländad lampa ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med ett parkettgolv, dammsugare och arbetslampa, utsikt till altan genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.