Mikael_L
Finns det något intresse för en allmän träff på något ställe i Uppsala någon kväll?
Äta en bit och ta sig en öl eller två, medan vi dryftar både stora och små saker.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns det något intresse för en allmän träff på något ställe i Uppsala någon kväll?
Äta en bit och ta sig en öl eller två, medan vi dryftar både stora och små saker.
Jag kan de flesta helgerna i November, tyvärr inget innan dess.

Låter som ett trevligt initiativ.

Mvh P-A
 
Mikael_L
Jag skrev om detta i en annan tråd, men kom ju på att det kan annonseras i denna tråd.
7/9 Pythagoras lever upp! , Industrimuseet Pythagoras har en dag då många maskiner startas.
https://pythagorasmuseum.se/evenemang/

Vi skulle väl i princip kunna ha en byggahusträff där då ... ;)
Ungefär som hyvelgrabbarna då och då träffas på publik plats.
Det finns lite info, lite filmer och sånt, på hemsidan.

Nåja, jag skrev lite här också, som jag inte orkar skriva igen ...
 
Mikael_L
70125241_1151528965054078_3252628378787774464_n.jpg
Hittade lite mer info, bl.a tider, ganska viktigt ... ;)
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Mikael_L
Jag åker till Pythagoras nu på lördag.
Jag får kanske träffa någon byggahusare då .. ;)
 
ullberg
Trots att det bara är några timmar kvar finns viss osäkerhet om jag åker - men kanske ses vi där!
 
Mikael_L
Jag drar strax, drar på mig byggahus-t-shirten. :)
 
ullberg
Med ytterst lite marginal hann jag se detta och till sist rota fram min BH-T-shirt - låt vara att jag har en roströd tröja över...

/U

(Tråden börjar låta som en lite shady kontaktannons a la röd ros i kavajslaget, sorry för det...)
 
Mikael_L
:D:crysmile:

Elgenerering, med tändkulemotor naturligtvis.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
ullberg
Jag trodde du skulle vänt kameran åt andra hållet för att fånga elinstallation på marmortavla...

Gammal elinstallation med mätare och säkringsdosor monterade på en marmortavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
Mikael_L
Det här är åtminstone före 1932, då ASEA fick bråttom att ändra sin 30 år gamla logga.
Gammal ASEA-logotyp i metall ovanför en mässingsskylt med tekniska specifikationer på en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Ni som inte var på Pythagoras idag missade både en härlig skara entusiaster som driver anläggningen, och en chans att träffa en av det största forumrävarna på BH - jag kan inte själv bedöma vilken som var den största upplevelsen, väldigt roligt att träffas idag @Mikael_L!

/U
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här är åtminstone före 1932, då ASEA fick bråttom att ändra sin 30 år gamla logga.
[bild]
Kan det varit så bråttom att byta loggan redan 1932? Jag har alltid utgått från att de tog bort den pga. nazismen, men var det så tidigt blir man fundersam på om logobytet bara var något som skedde, oberoende av nazismen.

Jag bodde en gång i tiden i ett hus där det var etsade glas med gamla Aseasvastikan i hissen. Det var säkert från 20-talet, men innan jag lade sådant på minnet (byggnadsår alltså, inte svastikor).
 
Mikael_L
1933 verkar det som att det var, jag mindes lite fel, tydligen.
Men det kom i samband med Hitlers makttillträde, typ i alla fall.

Här hittar du lite mitt i avsnittet för den tidsperioden:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Asea

Och här påstås det att det var exakt den 27/5 1933
"Den 27 maj 1933 gick order ut från Asea:s direktion att hakkors-loggan skulle sluta användas, med motiveringen att den "kommit att förknippas med vissa politiska partier"
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=68019
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
ullberg ullberg skrev:
träffa en av det största forumrävarna på BH
Ja, jag vet, dags att banta ... :rofl: :crysmile:

Kul att träffa dig också. Du var yngre än jag trodde. Inte för att jag vet varför, beter dig ganska vuxet här, kanske ... :)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.