Ja den har visat sig vara taxerad som jordbruksfastighet. Kan det vara bra menar ni?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Wtf... Tråkigt det är med oärliga människor, dock tycker jag det låter helt sanslöst att du inte skulle få ta dig till din egen mark.
 
Ja då kan du ju bygga bygglovsfritt en bod för att sköta jordbruket och ha övernattningsmöjligheter! :) Tror jag!
 
Så om jag skaffar några får, så kanske jag får bygga en fäbod. Men det ligger på gränsen till 150m från sjön och nu med utökat strandskydd inom de 300m.
 
Ligger hela marken inom 300m?
 
Vet bonden om att du inte får bygga där? Om han inte vet går det säkert sälja marken till honom, då 150 000kr inte är mycket och han vill ju ha marken till bete.
 
Jag får intrycket att marken ligger i Vätterns närhet. Hur berörs fastigheten av Ödeshögs översiktsplan?
http://www.odeshog.se/download/18.d...shögs+kommun+ÖP+2010-2030,+text+med+kartor+mm

Sidan 46 och följande visar hur fullmäktige vill verka för bostadsbyggande och turism på en rad strandnära ställen. Åtminstone ville man det innan länsstyrelsen utvidgade strandskyddet.

Mitt förslag: Kartlägg mer exakt förutsättningarna för ändrad markanvändning i ett större sammanhang. Gärna tillsammans med organisationer inom näringsliv och turism och med andra berörda fastighetsägare.

Att utnyttja lantbrukens undantag från bygglov är inte alls självklart. Det finns nämligen undantag från undantaget. För det första måste lantbruket vara så stort att det går att leva på. Hobbyfolk göre sig ej besvär. För det andra väger exempelvis strand- och natura 2000-skydd tyngre än lantbrukets intressen, så att ekonomibyggnader i första hand hänvisas till ställen utanför skyddat område.

Mitt tips: Ta reda på de beslut om skydd som berör fastigheten. Sådana beslut anger vad man inte får göra på marken. Men här finns också anvisningar vad ägaren är skyldig att göra eller bör göra. För att kunna fullgöra ägarens landskapsvårdande skyldigheter måste man givetvis nå marken med betande djur och maskiner. Och till detta behövs väg. Vilket i sin tur troligen utgör skäl för dispens att bygga väg och att få dra den över annans mark.
 
  • Gilla
Molod
  • Laddar…
Strandskyddet verkar vara den springande punkten. Säljaren har alltså sålt och kort därpå har strandskyddet utökats? .. Hm. Eller som en polisspanare sa, det finns inga sammanträffanden. Med vänliga hälsningar, Per
 
Strandskyddet går ju att söka dispens ifrån, särskilt om man kan visa att de planerade åtgärderna kan öka allmänhetens tillgänglighet till stranden, exempelvis genom att det anläggs väg samt att hemfridszonen avskiljs från stranden på något vis, tex med ett staket eller liknande.
 
Redan innan strandskyddet ansågs det vara Sveriges finaste jordbruksfastighet och med sådan växtlighet (inte på min plätt) men i närheten, så att området ej får bebyggas. Tidigare ägares far har alltså ansökt om bygglov, men efter 4 års överklagan till slut fått avslag vid högsta instans. Detta var inget vi fick veta. Kommunen och nya bygglovschefen har inga problem att få fram alla fakta om tidigare ärenden. Den förra bygglovschefen sa dock inget om detta. Och jag ringde och pratade med honom ett par ggr. innan köpet. Så det där med att det är "lätt att kolla med kommun" stämmer ju inte riktigt, då den kommunanställda kan sitta och prata som om han har full koll, men så visar det sig sedan att inget stämmer som han sagt.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ska man vara riktigt säker ska man begära skriftligt förhandsbesked och villkora köpet . Kanske borde mäklaren upplyst om det, eller kommunen. Nu låter det ut som att pengarna gått förlorade. En dyrköpt läxa. Men du slipper fastighetsskatten och andra avgifter och kan behålla tomten tillsvidare. Kanske finns det andra tomter i grannskapet du kan hålla utkik efter. Med vänliga hälsningar, PerOF
 
Staketa in tomten bara så ingen annan nyttjar den heller, du äger ju faktiskt marken fortfarande.
 
D09
Är det lika kört med tillfälliga bygglov?

T ex ställa upp en villavagn etc

Hur ställer sig kommunen om man lindar in bygglovet i något " ekologisk/miljövänligt etc etc " bygge?
 
Tack för länk Billy-baver. På sidan 56 står om Skrädeberg, som tomten heter. Har fått veta av kommun att jag kan ställa en husvagn där 4 veckor under sommaren. Förutsatt att jag får åka över ägorna för bonden, menar de. Ska kolla upp detta med servitutet mer, ska finnas någon slags expertgrupp i Västervik. Fick telnr av Lantmäteriet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Är det lika kört med tillfälliga bygglov?

T ex ställa upp en villavagn etc
Bygga ett helt hus på en rälsstump som låter det rulla en meter eller så. Då är det väl en husvagn, och järnvägen är väl miljövänlig?

Hur ställer sig kommunen om man lindar in bygglovet i något " ekologisk/miljövänligt etc etc " bygge?[/QUOTE]

Hobbithus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.