Växelventilen kan inte ge de symptomen. Problemet du har är att det är hål mellan radiatorvatten och tappvarmvatten. Varför Sommer påstår att det kan vara växelventilen begriper jag inte.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men är det inte blåsan i expansionskärlet som gått sönder?Om du knackar på expansionskärlet och får du en klar klang=helt dov klang =fyllt med vatten.
Tja!
Men enligt bilden på manometer så finns det tryck så det borde tolka att expansionskärlet är tryck i sig och är Ok?
 
  • Rörledningar, manometer, ventiler och anslutningar, teknisk installation, tryckmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Växelventilen kan inte ge de symptomen. Problemet du har är att det är hål mellan radiatorvatten och tappvarmvatten. Varför Sommer påstår att det kan vara växelventilen begriper jag inte.
Tja.
Som du ser på bilden det är två helt separata tankar..
 
  • Värmeväxlare och rörinstallationer i ett tekniskt utrymme med diverse ledningar och underhållsprodukter vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fabian S. skrev:
Tja!
Men enligt bilden på manometer så finns det tryck så det borde tolka att expansionskärlet är tryck i sig och är Ok?
Fattade som när du fyller på systemet så rann det genom skallerröret.Det är inte säkerhetsventilen på inkommande som gett sig?Har det gått hål på beredaren borde vara blött i botten på isoleringen och brukar bli rätt mycket vatten.
 
  • Gilla
Fabian S.
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Fattade som när du fyller på systemet så rann det genom skallerröret.Det är inte säkerhetsventilen på inkommande som gett sig?Har det gått hål på beredaren borde vara blött i botten på isoleringen och brukar bli rätt mycket vatten.
Det kan vara säkerhetsventilen men jag blir inte klok om det är det så varför fyllt trycket när jag öppnar kallvatten till värmepannan och töms trycket när öppnar varmt vatten
 
Det som benämns skvallerslang är avledningsslangen från övertrycksventilen för värmesystemet. Det finns inget skvallerrör.
F Fabian S. skrev:
Tja.
Som du ser på bilden det är två helt separata tankar..
Ja, det är två tankar. En tank som buffert för värmesystemet (den nedre). Det är en ren vattenbehållare. Den övre är dubbel, en rejäl varmvattenberedare (180l) med en mantel systemvatten runt (40l). Det växelventilen gör är att växla mellan vilken som värms av värmepumpen. Den går inget tappvatten i den.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
F Fabian S. skrev:
Det kan vara säkerhetsventilen men jag blir inte klok om det är det så varför fyllt trycket när jag öppnar kallvatten till värmepannan och töms trycket när öppnar varmt vatten
Nej, det kan det inte heller.
 
V växelventil skrev:
Fattade som när du fyller på systemet så rann det genom skallerröret.Det är inte säkerhetsventilen på inkommande som gett sig?Har det gått hål på beredaren borde vara blött i botten på isoleringen och brukar bli rätt mycket vatten.
Det läcker ju mellan yttre och inre behållaren, inte ut från den yttre.
 
  • Gilla
Proffstyckaren
  • Laddar…
F Fabian S. skrev:
Det kan vara säkerhetsventilen men jag blir inte klok om det är det så varför fyllt trycket när jag öppnar kallvatten till värmepannan och töms trycket när öppnar varmt vatten
Kan ju vara att du har mycket luft i beredare.Om säkerhetsventilen på inkommande håller inte tätt utan börjar kissa lite när den gör varmvatten tar det inte lång tid innan den ger upp.Kan ju prova lufta beredare.
Ventilen sitter högst upp på beredaren
 
Det kan inte resultera i att systemtrycket stiger.

Edit: Jag har egentligen ingen koll på det här, jag har varken skruvat eller ägt en värmepump. Men jag kan enkla samband.
 
D Daniel 109 skrev:
Det som benämns skvallerslang är avledningsslangen från övertrycksventilen för värmesystemet. Det finns inget skvallerrör.

Ja, det är två tankar. En tank som buffert för värmesystemet (den nedre). Det är en ren vattenbehållare. Den övre är dubbel, en rejäl varmvattenberedare (180l) med en mantel systemvatten runt (40l). Det växelventilen gör är att växla mellan vilken som värms av värmepumpen. Den går inget tappvatten i den.
D Daniel 109 skrev:
Det som benämns skvallerslang är avledningsslangen från övertrycksventilen för värmesystemet. Det finns inget skvallerrör.

Ja, det är två tankar. En tank som buffert för värmesystemet (den nedre). Det är en ren vattenbehållare. Den övre är dubbel, en rejäl varmvattenberedare (180l) med en mantel systemvatten runt (40l). Det växelventilen gör är att växla mellan vilken som värms av värmepumpen. Den går inget tappvatten i den.
Så det är mer att det är hål i varmvattenberedare och kan bytas mot en ny
https://jsenergi.com/ivt-reservdela...00-fcfr/ivt-varmvattenberedare-185-40-rf.html
 
Japp.

Jag skulle nog gett mig på att föröka laga den med tanke på priset. Men jag är nog rätt unik i den aspekten.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Japp.

Jag skulle nog gett mig på att föröka laga den med tanke på priset. Men jag är nog rätt unik i den aspekten.
Jag förstår dig men lagning innebär samtidigt att det här kan hända igen på ett annat ställe istället. .
Uppskattar verkligen din hjälp
 
F Fabian S. skrev:
Jag förstår dig men lagning innebär samtidigt att det här kan hända igen på ett annat ställe istället. .
Uppskattar verkligen din hjälp
Tekniker har kommit idag då lossade han på ena delen till påfyllningsventilen då visade sig att vattnet åker igen tillbaka från tanken. Då är det är hål i tanken ….
 
  • Komplex kopparledningsinstallation, rör, ventiler, och elskåp på vägg, möjlig värme- eller vattensystemsetup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Kan ju vara att du har mycket luft i beredare.Om säkerhetsventilen på inkommande håller inte tätt utan börjar kissa lite när den gör varmvatten tar det inte lång tid innan den ger upp.Kan ju prova lufta beredare.
Ventilen sitter högst upp på beredaren
Tekniker har kommit idag då lossade han på ena delen till påfyllningsventilen då visade sig att vattnet åker igen tillbaka från tanken. Då är det är hål i tanken ….
 
  • Installation av kopparledningar och rör, troligen för vatten eller värme, med teknisk precision, på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.