F Fabian S. skrev:
Jag måste stänga den därifrån annars så kommer det bara rinna ut genom skvallerslangen ....
Ok. Är det från slangen eller kopparröret vattnet rinner?
 
  • Rörsystem och anslutningar i ett förråd eller pannrum med synliga värmeledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emanuel01 skrev:
Om det är mantel på vp så kan det vara vvberedaren som det har gått hål på så det läcker ut i värmesystemet.
Om det är rätt ventil du öppnar.
Det ska vara denna ventil som ska vara öppen hela tiden
 
  • Kopparledningar, ventiler och rörkopplingar; vatteninstallationer markerade med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S0MMER S0MMER skrev:
Ok. Är det från slangen eller kopparröret vattnet rinner?
Det är från slangen
 
F Fabian S. skrev:
Det ska vara denna ventil som ska vara öppen hela tiden
Ja. Den ska vara öppen vid normal drift. Kan du läcka upp en film tror du på vad som händer när du vrider på den?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Ja. Den ska vara öppen vid normal drift. Kan du läcka upp en film tror du på vad som händer när du vrider på den?
Det som händer följande ..

Trycket ökar på manometern till 1,4 sedan rinner bara det ut vidare till skvallerslangen och trycket stanna vid 1,4b. Om jag öppnar flera kranar på varmt vatten så går tycket ner till 1,2bar men det fortsätter rinner bara på genom skvallerslangen så stannar aldrig vattnet i system. vilket gör att temp sjunker och sjunker....
 
F Fabian S. skrev:
Det som händer följande ..

Trycket ökar på manometern till 1,4 sedan rinner bara det ut vidare till skvallerslangen och trycket stanna vid 1,4b. Om jag öppnar flera kranar på varmt vatten så går tycket ner till 1,2bar men det fortsätter rinner bara på genom skvallerslangen så stannar aldrig vattnet i system. vilket gör att temp sjunker och sjunker....
när avstängaren stängt och jag har stabilt tryck på tex. 1bar sedan så fort jag öppnar kranen på varmt sidan så sjunker trycket på manometer ...
 
  • Rörsystem med manometer, mässingskopplingar och ventiler. Indikationer på vattentryck och installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha ett läckage någonstans. Trycket i värmesystemet ska inte gå upp när du rör ventilen du visade. Är lite nyfiken på vad som händer om du använder rätt ventil till att fylla värmesystemet. Ökar trycket snabbt?
 
Det är något svårt att hänga med vad TS skriver. Men det låter definitivt som att varmvattenberedaren läcker.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är något svårt att hänga med vad TS skriver. Men det låter definitivt som att varmvattenberedaren läcker.
Vad är det smidigst lösningen om det är varmvattenberedaren som läcker?
 
Enklaste lösningen är nog att hänga dit en ny varmvattenberedare på sidan om.
 
D Daniel 109 skrev:
Enklaste lösningen är nog att hänga dit en ny varmvattenberedare på sidan om.
Fast han behöver ju fortfarande ha ett tätt värmesystem.
 
Det får man om man pluggar varmvattenberedarens anslutningar.
 
D Daniel 109 skrev:
Det får man om man pluggar varmvattenberedarens anslutningar.
Men jag hittar nåt liknande varmvattenberedaren så kan byta ut den trasiga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.