Status
Tråden går ej att kommentera.
L Tommy Lövgren skrev:
Ingen är tvingad att köpa hantverkartjänster, det är upp till var och en att tacka nej och göra jobbet själv.
Dels tycker jag ditt svar är bredvid frågeställningen som handlar om att anlita hantverkare, och inte att göra själv. Dels stämmer det inte alltid då du för din elanläggning har ett ansvar, men du får inte göra speciellt mycket själv. https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/ansvaret-for-elanlaggningen/
 
Excel
holetaker holetaker skrev:
Fast det ligger i tiden att skylla allt på vita privilegierade män, har du inte märkt det?
Jo jag vet, det är en mycket sorglig utveckling. Lite 2018 över det. TS får konsultera Södertörns genusexpert innan en hbtqi certifierad ”non white” hantverkare anlitas nästa gång.:crysmile:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B Bernt_Karlsson skrev:
Problemet är ju fusket.
Jag vet av egen erfarenhet. Jobbar 6 timmar tar betalt för 8.
Väljer dyraste butiken för materialinköp.
Butiken med dyraste listpriset, menar du. 100kr för en eldosa som du ger kunden 20% rabatt på och debiterar 80kr. Själv får du såklart 90% rabatt (har fått det själv), betalar 10kr och stoppar 70kr i fickan.
 
  • Gilla
Bernt_Karlsson och 1 till
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Butiken med dyraste listpriset, menar du. 100kr för en eldosa som du ger kunden 20% rabatt på och debiterar 80kr. Själv får du såklart 90% rabatt (har fått det själv), betalar 10kr och stoppar 70kr i fickan.
dagen du råkar ut för en sådan hantverkare får du skylla dej själv, du har inte skrivit avtalet korrekt. Du har inte tagit referenser. Förmodligen gått på billigaste timpriset.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Haha dricker inte öl, dricker knappt öht men jag tag ofta vatten överhuvudet men jag jobbar hårt tills det är 99% klart sen lämnar jag detaljerna tills det är dags att sälja huset :rofl:
Då är du uppenbarligen ingen hantverkare med spänd buk..:crysmile:
 
Mats-S
OCDennis OCDennis skrev:
Haha! Är du på riktigt? Hoppas att du är ett ”troll” eller någon forum ansvarig som vill få igång en ”skitstorm”! För om ni inte är något av ovanstående så lider jag med personalen på den ”skyddade verkstad” som ni tillhör. Har ingen aning om vad som är er dagliga syssla för att få bröd på bordet.. Att det inte är något som har med hantverk att göra.. det står för mig självklart.. Med tanke på att ni anlitar andra till att göra allt som vuxna karlar inte skulle överlåta till någon annan än sig själva (vare sig om vi är experter på det specifika området eller ej, priset för en ”drulleförsäkring” är så mycket lägre än det för att ”komma ut” som kärring)
Moget ......................................................................................
 
Mats-S Mats-S skrev:
Moget ......................................................................................
Eller hur! Om eran helt ovidkommande kommentar kan jag bara säga… Kortfattat och tråkigt! Kämpa på med alfabetet och allt fantastiskt man kan skapa med alla dess små krumelurer! (Mental nyp i kinden på dig! Mmmm!)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Har ni inte tänkt på en sak? Målare slipper ofta undan dessa diskussioner. Varför då?

Jo, för att det ser ut att hända så otroligt mycket när dom jobbat. Först är man lite skeptisk. Tinnersniffaren kommer och går, drar på lite spackel och det ligger lite slipdamm på golvet. SEN går allt jättefort. Snyggt blir det också eftersom man själv oftast valt färg eller tapet.

Man skulle ha blivit målare istället för åklagare,,,:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Krokben och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Verkar som att TS både haft magknip och otur när hon tänkte innan hon skrev inlägget, skönt att det där med bukfeta vita män modererades.

Jag har, av och till, sen 1989 arbetat som egenföretagare inom bokföring, redovisning och revision och många målare, snickare och VVS:are har anlitat mig för att göra deras bokslut och fler än en har lämnat in en papperskasse med kvitton i januari... någon gång har påtalan om att det kostar mitt timpris att sortera och tejpa fast kvitton på A4-ark bemötts med att "jag drar in mer än du gör per timme så jag pröjsar dig för att göra det". Lite nonchalant kan tyckas, men om jag får betalt för timmar när jag tejpar kvitton till verifikationsunderlag, fint.
Då jag även haft att göra med åtskilliga föreningar, främst idrotts- och ekonomiska såna, så vet jag att det är av vikt att kunna estimera tidsåtgången från början. Genom åren har jag lärt mig att uppskatta hyfsat rätt men i början tänkte jag att det här går på 15 timmar och sen visade det sig ta 25, och jag hade inte hjärta nog att säga att jag räknat så katastrofalt fel så jag sa att det tog 18 timmar.

De hantverkare jag anlitat - elektriker, snickare/målare, kakelsättare och plattläggare - kan jag ge högsta betyg till samtliga! Trevliga, ärliga, tydliga, samarbetsvilliga samt gett både offerter som gått att förstå och slutfakturan har inte avvikit för mycket utom ett tillfälle, och när jag frågade fick jag förklaring som var helt godtagbar.

Dock, vad jag verkligen önskar mig av hantverkare (eftersom jag försökt anlita några det senaste 1,5 åren utan resultat) är - var för fan tydlig med om du inte kan, eller vill (jag skiter i vilket) ta jobbet, för att underlåta att höra av sig är inte OK. Har haft (annan än tidigare) plattläggare här, kollade på jobbet och ska gå hem och skicka offert. Ingen offert på två veckor. Jag påminner. Inget på ytterligare två veckor. Jag ringer, lite irriterad, och får en lam förklaring om "mycke annat jobb nu", men lovar skicka efter helgen. Jag påminner en tredje gång och han svarar inte. Att tydligt säga "jag kan inte ta jobbet, jag har tagit på mig för mycket" kanske gör mig lite ledsen men att inte höra av sig alls gör mig tvärförbannad.
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
R
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har ni inte tänkt på en sak? Målare slipper ofta undan dessa diskussioner. Varför då?

Jo, för att det ser ut att hända så otroligt mycket när dom jobbat. Först är man lite skeptisk. Tinnersniffaren kommer och går, drar på lite spackel och det ligger lite slipdamm på golvet. SEN går allt jättefort. Snyggt blir det också eftersom man själv oftast valt färg eller tapet.

Man skulle ha blivit målare istället för åklagare,,,:crysmile:
De är för att vatten o värme skall bara funka Inget annat.

Man vill inte ha privata jobb så enkelt är de.

Skillnad är de på tekniker o fastighetsskötare som man dagligen har kontakt med, dem förstår att saker kostar o tar tid.

Skulle aldrig gå ner på knä för en gapig snål person som inte vill eller kan betala.

Samtliga som svarar i tråden borde skriva yrke o lön, så kan vi diskutera utefter det.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P prosnickers skrev:
dagen du råkar ut för en sådan hantverkare får du skylla dej själv, du har inte skrivit avtalet korrekt. Du har inte tagit referenser. Förmodligen gått på billigaste timpriset.
Varför tror du firmor som t.ex. Ahlsell existerar? Vad skulle vitsen med att ge upp till 95% i rabatt på ett löjligt uppblåst listpris vara annat än att hantverkaren ska kunna debitera kunden valfri mellanskillnad?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
De är för att vatten o värme skall bara funka Inget annat.

Man vill inte ha privata jobb så enkelt är de.

Skillnad är de på tekniker o fastighetsskötare som man dagligen har kontakt med, dem förstår att saker kostar o tar tid.

Skulle aldrig gå ner på knä för en gapig snål person som inte vill eller kan betala.

Samtliga som svarar i tråden borde skriva yrke o lön, så kan vi diskutera utefter det.
Du tror inte det är för att tekniker och fastighetsskötare spenderar andras pengar?:thinking:
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
S SueCia skrev:
snyggt att lyckas klämma in rasism och bodyshaming i en och samma mening. Tyvärr lär du inte bli bannad då rasism är en envägsgata. Men snyggt, nu vet åtminstone jag att orustinnan är rasist, kan vara bra att lägga på minnet.
.....och nu vet jag att du inte vet vad rasism är.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har ni inte tänkt på en sak? Målare slipper ofta undan dessa diskussioner. Varför då?

Jo, för att det ser ut att hända så otroligt mycket när dom jobbat. Först är man lite skeptisk. Tinnersniffaren kommer och går, drar på lite spackel och det ligger lite slipdamm på golvet. SEN går allt jättefort. Snyggt blir det också eftersom man själv oftast valt färg eller tapet.

Man skulle ha blivit målare istället för åklagare,,,:crysmile:
Kan det inte vara att man ofta bara anlitar målare när man verkligen vill? Jag föreställer mig att väldigt få människor inte kan måla, och jag vet iaf att det är tillåtet att måla själv :rofl:
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tyvärr bet ni er själva i svansen för många herrans år sen. Kan som företaget önska att hantverkarna varit lika korkade. När IT bommen kom behövde ingen vara med i Facket eller A kassan. Arbetarna gick på niten att individuell lönesättning är bra. Lön efter prestation helt enkelt. Sen kom kraschen. Alla skyndade sig och gick åtminstone med i A-kassan. Men facket Njae. Man går med på en ”hög” månadslön där övertid ingår. Man vill ju göra karriär. Men man fattade aldrig att övertiden idag är normal arbetstid på många arbetsplatser.

Eftersom hantverkaren av tradition är ett korkat släkte har dessa villkor aldrig blivit aktuella. Individen har inte förhandlat om sina egna villkor. Men individuell lönesättning har det blivit. Precis som bland Sjuksköterskor.
Den bästa ska ha mest i lön. Den sämsta minst.
Väldigt rättvist helt enkelt.

Förr fanns ett uttryck. Ett lag är aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan. För att förstå detta måste man nästan ha tillhört ett lag.

Jag är tränare för mitt lag. Börjar stjärnan bli allt för kaxig så sättet jag stjärnan på plats. Jag offrar hellre stjärnan än laget. Och jag gör allt för att laget ska stötta den svagaste länken. Det är så vårat lag når framgång.

I mitt lag räknar vi inte timmar. Vi diskuterar istället vad vi ska klara av just idag eller imorgon. Vi sätter ett mål. Och i mål ska vi till varje pris. Även om det tar 6 eller 10 timmar.

Mitt hemliga mål som tränare är att hantverkarna ska pressa sig och jobba 10 Tim/ dag och bryta mot kollektivavtalet? Tänk själva vad mycket pengar företaget tjänar.

Precis tvärtom. Hantverkarna ska känna sig delaktiga i laget. Jobbar vi smart så klarar vi våra mål på i snitt 6 Tim/ dag. Givetvis utan stress eller förkortade pauser.
Men vi har vissa regler inom laget,

Det här upplägget fungerar givetvis inte när vi arbetar på löpande räkning. Därför hatar hantverkarna idag arbete vi utför på löpande räkning. Och just därför har vi väldigt lite arbete på just löpande räkning.
Vilket är både oroväckande och konstigt.. tills man inser att vi numera lever i ett land utan tillit. Har man förtroende för sina hantverkare så kör man på löpande räkning. Det blir inte dyrare. Bara bättre
 
  • Gilla
Dodger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.