Status
Tråden går ej att kommentera.
Sittställning Forlowt skrev:
Haha tja ja.. lite därför man får fråga men många ggr ska man hålla käft och bara låta dom jobba... Meeeen jag kan nämna ett par ggr det hade varit katastrof ifall jag inte ingripit. Men å andra sidan har jag bra kunskap kring vissa saker, eller ja.. jag samlar kunskap :crysmile:
Så är det ju. Alla är inte Joe Labero liksom
 
P prosnickers skrev:
kostnaden för servicebilen MÅSTE enligt Skatteverket vara specad på faktura. Den får INTE bakas in i timdebiteringen om ROT-avdrag skall kunna betalas ut.
Har fått en kontroll och fick debitera kund för bil i efterhand och skicka denna faktura och bankgirokvitto som underlag till Skatteverket för att få ROT utbetalt.
Och hur hanteras det för Rot-arbeten som utförs av personer som inte behöver köra bil till ett uppdrag?
 
buspojken buspojken skrev:
700kr är mycket pengar, men det finns ju en anledning till debiteringen. 700kr ink moms är typ 570 ex, dvs 130 kr rakt till staten. På de 570 kr ska lön, försäkring, lokal, diesel, fordonsskatt, försäkring på bil, telefon, arbetskläder, verktyg, leasing, service på bil och ev verktyg.
EXAKT! Och av de 570 kronorna kan man ju roa sig att med att räkna hur mycket som försvinner i rena omkostnader för att sedan se hur mycket som blir kvar innan det ens kan gå till hantverkarens lön – och hur mycket som då ytterligare försvinner i avgifter och skatt. Och i det fall hantverkaren tar ut en minimilön och gör en vinst i bollaget så är det ju skatt på den också... Tacka fan för att de hantverkare som det går bra för unnar sig en bättre skåpbil eller pickis, den är ju i alla fall avdragsgill. Anledningen till att det kostar så mycket att ta in hantverkare kommer ju av vårt skattesystem.
 
  • Gilla
nomoD2 och 2 till
  • Laddar…
holetaker holetaker skrev:
Hemma behöver man inte ta rast om man inte vill. Man behöver ej heller sitta och skriva upp varenda skruv man skruvat i och hur lång tid det tar för att motivera kunden till att inte klaga över beställt jobb. Hemma har hantverkaren en bild över hur det ska se ut långt innan jobbet påbörjas. Hos kunden måst hv först gå igenom jobbet med kund för att veta vad som önskas av kund, på debiterbar tid såklart osv. Jag tror inte jag behöver fortsätta va?
Jo, du måste fortsätt. För du glömde alla ändringar som kunden vill göra. Eller rådfrågningar medans arbetet pågår. ”Oj, blir det här verkligen bra? Vad tycker du? Ska vi inte flytta nya väggen 5 cm?”

Men eftersom jag själv har beslutsångest så har jag inga problem med detta. Så länge kunden förstår att saker och ting tar längre tid.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jo, du måste fortsätt. För du glömde alla ändringar som kunden vill göra. Eller rådfrågningar medans arbetet pågår. ”Oj, blir det här verkligen bra? Vad tycker du? Ska vi inte flytta nya väggen 5 cm?”

Men eftersom jag själv har beslutsångest så har jag inga problem med detta. Så länge kunden förstår att saker och ting tar längre tid.
Jag brukar låtsas lyssna och le lite. Sen gör jag mitt jobb. Finns en anledning till att hörselkåporna jämt e på Men så jobbar jag väldigt sällan mot slutkunden utan är ue.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Ta fast pris så vet du vad du får betala . Nått annat jag kan hjälpa till med ?
Mvh
Hantverkare
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Hemma behöver man vara beställare och hantverkaren med mycket mindre erfarenhet än hantverkaren. Man har en helt egen tidsplan visserligen men man räknat alltid fel för man har ingen aning om tidsåtgång så skilsmässan kryper närmre och närmre för att leva i kaos är aldrig kul haha ;)
Du börjar redan lära dig att räkna tidsåtgången på jobb hör jag. Men du har missat det viktigaste en hantverkare lär sig i skolan. Slå på ett par månader på tidsplanen. Särskilt viktigt när beställaren bor under samma tak. Lär dig också att vara smart. När det är städning på G säger du vänligt men bestämt att du har fullt upp med projekteringen eftersom beställningen inte är fullständig. Ett bra tips är också att just projektering efter en ofullständig beställning oftast kräver några öl.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du börjar redan lära dig att räkna tidsåtgången på jobb hör jag. Men du har missat det viktigaste en hantverkare lär sig i skolan. Slå på ett par månader på tidsplanen. Särskilt viktigt när beställaren bor under samma tak. Lär dig också att vara smart. När det är städning på G säger du vänligt men bestämt att du har fullt upp med projekteringen eftersom beställningen inte är fullständig. Ett bra tips är också att just projektering efter en ofullständig beställning oftast kräver några öl.

Haha dricker inte öl, dricker knappt öht men jag tag ofta vatten överhuvudet men jag jobbar hårt tills det är 99% klart sen lämnar jag detaljerna tills det är dags att sälja huset :rofl:
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Tja...jag läste hela krian, men var tvungen att ta rast i mitten. Lite mycket av ett "försvarstal", kanske.
Hallå chefen! Trevligt! Nä jag hade precis avslutat ett mejl till en ”nätbaserad bank” som antagligen kommer att få mig frihetsberövad.. Så när jag ändå var igång och ”tömt” mig villkorslöst över en idiot så fick jag notisen härifrån och tänkte att varför inte fortsätta med en idiot till. Har inga andra motiv med detta än det att bidra till det ”hänt i veckan” som detta forum kommit att bli i min mening.. Alltid retar man någon! Fridens
 
L LaneboEL skrev:
Har du hittat fel tråd att "svara" på?
Sluta lipa då, uppenbarligen så spelar det ingen roll för dig vilken kvalitet arbete håller eller vad det kostar...
 
Tänk om eget föratagande va ett skolämne , spex där du måste jaga varje krona in å ut , många privatister hadde nog varit lite mera förstående att man jobbar mer än man kan få lön till
 
WMartin WMartin skrev:
Vet inte om jag håller med om det. Kunder tar för givet att jag har prylarna som krävs för jobbet, på samma sätt som att jag förutsätter att elektrikern har egen multimeter, skruvmejsel och transport.
Du behöver absolut inte hålla med. Men bakgrunden till Servicebil är djupt rotad och det finns faktiskt en annan marknad där ute än konsumentmarknaden. Är det ett storbygge så behöver hantverkaren ingen servicebil. Då blir det fel ifall den är inbakade i Timpriset. Däremot har hantverkarna på storbyggen, oftast får jag tillägga, sina egna handverktyg på plats.

När samma firma sedan fick in Servicejobb fungerade det inte att hantverkaren tog Bussen mellan arbetsplatserna. Man fick helt enkelt köpa in bilar avsedda och utrustade för ändamålet. Många företag idag har därför bilar, men inte till alla, stående vid kontoret eller ibland vid någon etablering.

När ett företag pysslar mycket med arbeten som kräver servicebil blev det lättare ifall X också tog hem Servicebilen. Fördelen blev att X kunde vara hos kund snabbare.

Men sen kom skattmasen in i bilden. Aja baja. Köra till och från hemmet med en Servicebil innebär en förmån. Så numera förmånsbeskattas Servicebilen för dom som går med på att ta bilen hem.

Men det blev svårt att tvinga folk att ta hem bilen och betala förmån.

Så dom kom facket på den briljanta idén att arbetstiden skall börja och sluta på firman. Det gäller dock inte alla och jag får villigt erkänna att jag inte vet hur man skiljer på detta idag.

Detta kan alltså innebära att en hantverkare väljer att ta bilen hem till och från firman. Men då blir det också förmån att betala. Nästa hantverkare väljer bussen.

Vad innebär detta i praktiken? Jo att ett företag har anställda som börjat och slutar på firman. Därifrån åker dom ut till kund och tillbaks från kund.

Nästa företag kan ha anställda som börjat och slutar hos kunden. Eller börjar hos grossisten om det behöver handlas.

Tar vi detta ytterligare ett steg så har vi lunchen. Om vi inte erbjuder lunchkuponger eller har en etablering på plats så har hantverkaren rätt att ta sig till första bästa etablering som oftast innebär firman för att avnjuta sin lunchrast. Givetvis räknas tiden när hantverkaren anländer och lämnar firman.

Någonstans skall allt detta betalas. Eftersom vi lever av kunder och inte har sponsorer så blir det kunden som ska betala. Exakt hur man väljer sin affärsmodell är givetvis upp till var och en. Men degen ska in. Punkt slut.

För att nu till sist blanda in konsumentmarknaden så kräver Skatteverket vid Rotjobb att Servicebil eller reseersättning inte får bakas in i Timdebiteringen. Enkelt förklarat ska du ta betalt för bilen på samma sätt som du normalt gör. Tar du inte betalt för bilen normalt måste du ändå bryta ut kostnaden.

Är vi klara med Servicebilen?
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
WMartin WMartin skrev:
Och hur hanteras det för Rot-arbeten som utförs av personer som inte behöver köra bil till ett uppdrag?

Reskostnader som reskostnader oavsett om du tar buss eller taxi.
Vill du dyka djupare än så i frågan så skulle jag råda dej att ta kontakt med Skatteverket
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är vi klara med Servicebilen?
Nej??? :crysmile::crysmile::rofl::rofl::rofl:
(dvs folk kommer att fortsätta gnälla på den posten tyvärr )
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
L larsson r skrev:
Tänk om eget föratagande va ett skolämne , spex där du måste jaga varje krona in å ut , många privatister hadde nog varit lite mera förstående att man jobbar mer än man kan få lön till
Det tror jag med. Finns verkligen inga fördelar. Tråkiga kunder, tråkiga tider, tråkiga gratis offerter, tråkigt utan chefer, tråkig lön, tråkig kritik... tråkigt tråkigt tråkigt .. jävla skit att va egenföretagare ;)

Nästa gång ska jag föreslå 20% extra på allt för allt fint arbete dom gör så kanske det bättre motsvarar tiden dom lägger
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.