mr Z skrev:
Raterna på bygget brukar vara 9.00-9.30  11.00-11.15 och 13.00-13.15 i vissa fall hoppar de över 11 rasten och tar en halvtimme kl 13...
Men skulle jag anlita nån som skulle spika åt mig så är raster det sista jag bryr mig om för jag skulle ALDRIG köpa något på löpande räkning eller timme. Fast pris, fast pris, fast pris....Sedan om jag mot förmodan skulle köpa på timme så skulle jag nej då gör jag det själv:)
Känner igen detta med rasterna alldeles för väl...

När jag gick som målarlärling i början på 90-talet, så var det ett jäkla fikande jämt!
spackla lite...fika....spackla lite....fika...spackla lite...lunch.. osv
Istället för att t ex spackla alla jäkla rum och återkomma nästa dag och slipa/måla.

Var finns effektiviteten hos de svenska hantverkarna ???

Vem vill betala timme för att nån sitter på bygget och fikar stup i ett?
 
Frågan är under EU-prövning....vi får nog lov att återkomma...innan denna avgörelse så kommer facket garanterat bråka vidare mot vissa som försöker utmana monopolet. Oftast kan man inte nyttja den utländska arbetskraften för allt, elen t ex och då kan de sätta elen i blockad men annars blir det svårt för dem att agera om alla tjänster och material kommer från Polen....

Visst sjutton är det sjukt att marknaden inte kan konkurrensutsättas mer och helt klart är det ett handelshinder.

Denna fråga har vi dock debatterat ett antal gånger....se gamla trådar!
 
Flundra, vilket svenskt företag är det som du anlitat med dessa polska hantverkare? Arbetar de i västra Sverige också?
 
Kräver inte byggnads svenskt kollektivavtal för alla utländska byggjobbare och om det inte finns eller sluts så går bygget i blockad?
quote]
Detta kan ju inte gälla om man anlitar egna företagare?

Mvh
David
 
Egna företagare är som du misstänker undantagna!

Men Byggnads gör allt de kan för att hitta sätt att komma åt alla utländska underentreprenörer (enmansföretag med F-skatt) som anlitas av 'helsvenska' byggfirmor... Än så länge utan resultat vad jag känner till.
 
Hej!

Min erfarenhet av polsk arbetskraft är att de är anställda av ett polskt företag.Så det heter så snyggt att de "projektarbetar" i Sverige och därmed kan byggnads inte komma åt dem fackligt.....

F.Ö. så är de duktiga på både grov och finsnickeri, el och målning!Suveräna!

Ha de!
 
RilleRock
Severus skrev:
Var finns effektiviteten hos de svenska hantverkarna ???

Vem vill betala timme för att nån sitter på bygget och fikar stup i ett?
Nu överdriver du väl ganska mkt.
Vi på vårt företag håller den timmen vi har om dagen.
Varken mer eller mindre.
Hur länge fikar ni själva på era jobb?Långlunch? ::)
Har ni med en piska efter er på era "svenssonsjobb"?
Så fort ni tänker ut en lösning så är ni genast lata? :-/
 
Håller med dig, tänk dig en kontorist som röker, där har vi timtjuvar.....
Alla hantverkare med yrkesstolthet tar allvarligt på timmarna!
Åter igen ta refferenser....
 
Kan mycket väl tänka mig att anlita polacket eller balter för att måla om mitt hus, men skulle aldrig i livet göra som många gör, dvs. hyr in några killar i garbadinbyxor för 40:-/tim och på allvar tror att de gör ett lika bra arbete som en svensk yrkesman.
Jag menar, man går väl inte ut på stan och frågar vem som helst om de kan komma och kakla om badrumemt till en?
För 2 veckor sedan såg jag själv ett typ exempel på polsk billig arbetskraft, de pappade om ett tak. Den ena killen stod på nocken och rullade underlagspappen ner mot den andra killen som stod i takfoten.
Men en fördel har det verkligen, vi som kan vad vi sysslar med lär få en jävla massa jobb framåt som den "ekonomiske" privatpersonen får står för.
För ni förespråkare vet väl att garantier osv inte gäller vid svartjobb?
Med detta menar jag inte att det inte finns skickliga yrkesmän i Polen eller någon annan stans utanför Sverige, men de som verkligen kan sin sak och är utbildade kommer inte hit för att plocka jordgubbar på morgonen och sedan fixa erat badrum eller tak.
 
RilleRock
Henrik skrev:
Håller med dig, tänk dig en kontorist som röker, där har vi timtjuvar.....
Alla hantverkare med yrkesstolthet tar allvarligt på timmarna!
Åter igen ta refferenser....
Jo men det är inte deras egna pengar så de bryr väl inte de sig om ;D
Är så lätt att klaga på andra.

Sville: Skulle du kunna tänka dig att måla om mitt hus nästa sommar för typ 50kr/h så slipper jag ;)
Du kan få ha garbadaninbyxor på dig om du vill ;D
 
du måste blivit lurad 25000 kr ,målade dom ett slott eller?billigt var det då inte
Calle Anka skrev:
Nej då jag känner flera som gjort det. En polare anlitade några polacker att måla om hela huset för 25 000 kr förra sommaren samtidigt som de plockade jordgubbar. Han var jättenöjd, polackerna med.
 
alla polacker kan allting,fråga en polack om han kan
? så säger han garanterat yes och gör så gott han kan,men jag förstår dom ,dom tjänar 4 gånger så mycket i sverige,självklart finns det bra polska hanverkare men större ögontjänare får man leta efter.i norge har det börjat dyka upp nya byggfel som ej fanns innan balt innvasionen
 
Kul tråd!

Det finns självklart både bra och dåliga svenska såväl som polska hantverkare.

Min erfarenhet är blandad. Generellt sett så är polacker bättre byggare och mer kvalitetsmedvetna än svenska hanterkare. Dock kan dom inte alla svenska regler men dom har jobbat mkt i t ex Tyskland och dom har tuffare regler.

När det gäller svenska hantverkare så har många en tråkig stil och attityd. Det är lite halvfräckt att vara nochig mot en konsument. Men dom är oftare snabbare än polacker, har bättre verktyg men rätt urusla på finlir som verkligen skall bli bra. Känns som att svenska snickare mer sätter upp kontorsväggar i gips och det i en brutal hastighet.

Dom polacker jag träffat som verkligen varit hantverkare har varit fantastiskt duktiga! Och kännt en enorm stolthet för det dom har gjort!!! Det är inte ofta svenska hantverkare gör det längre. Försvann kanske i takt med lärlingssystemet.

Vad polackerna själva säger, så är dom duktiga på mark-, mur och stenarbeten samt grovjobb. Målning och snickeri är dom också bra på. Men jag skulle aldrig ha dom för el- eller vvs arbeten.

Och om man tar in dom, läs på innan hur det skall göras, så slipper Ni ev överraskningar.

 
Ja jestanes!

Vi har goida vänner som anlitat polsk arbetskraft för bygge av uterum - visst - svenska hantverkare kan ju också göra ett kasst hantverk men de skulle nog aldrig bygga så slarvigt somd essa ! Billigt var det!

Just nu har grannen ett helt 'lag' på besök att bygga en altan och de tar mer raster än våra svenska hantverkare och vaddå lutning vaddå skydda fasaden - grundarbete vad är välan det? Jaja - det finns säkert bra hantverkare i Polen men det är la som med dem som med de svenska - chansen att vi får anlita dem är inte stor, det är di dålige man får fatt i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.