För ett år sedan fick jag hem min fräslyft från Axminster och nu börjar det äntligen dra ihop sig till ett montage - här är det snabba ryck som vanligt ;).

Jag har lite funderingar på hur jag skall göra detta på bästa sätt och tänkte be er dela med er av era tankar och erfarenheter. Jag tänkte använda mig av några gamla lab-bänkskivor av typ melaminbelagd limträ eller kanske snarare typ gammaldags perstorpsplatta som är 26 mm tjocka. (Jag kommer inte på den rätta termen för sådana skivor just nu.) Första frågan är storleken på bordet, vad tror ni om en skiva på 600 x 800 mm? Kommer jag att vija ha mer eller är det kanske onödigt stort? Höjden tänkte jag göra så bordet även kan tjänstgöra som extra utmatningsbord till bordssågen, drygt 90 cm.

Nästa fråga är placeringen av fräslyften. Skall den vara centrerad på bordet eller förskjuten framåt eller bakåt?

Jag har även en Kreg Combo-Track som jag tänkte fälla in framför fräslyften, vilket avstånd från fräsens centrum är det bäst att lägga denna på tro?

Slutligen har jag två Kreg Mini-Track som jag tänkte använda till att fästa anhållet i. Första tanken var att sänka ned även dessa i bordet en bit in från respektive kortsida. Men nu lutar det istället åt att sätta dessa på själva kortsidan istället. Då får gaveln på anhållet gå ned över kanten där det kan låsas med en skruv i Mini-Tracken. Tankar om detta?

Sedan skall det naturligtvis byggas ett snofsigt anhåll med alla finesser, benställning med hjul och spånutsug även från undersidan m.m. Men jag tror det får räcka med själva bordet och en enkel benställning just nu så det blir något gjort i år. En planka eller Al-profil får duga som anhåll så länge. Men naturligtvis emottages tips om detta också med tacksamhet.

Lite inspirationsbilder är heller aldrig fel...:D.
 
Mina tips är nog inga nyheter iofs, men kan vara värda att tänka på ändå. Djupet på 600mm är bra, kanske 620mm t o m för då passar ju alla standardprylar i djupled och det blir enkelt att hitta begagnade köksskåpsdelar eller köpa nya osv. osv. 800mm på längden kan nog gärna bli lite till 90-100cm är nog bra.

Det här vet jag inte om det är absolut nödvändigt, men kan vara värt att göra ändå. När du börjar såga upp i skivan för att fälla in fräs och spår, lacka alla exponerade ytor eller täta dem på något sätt så att det inte går in fukt i skivan i onödan.

Combo-tracket eller dito kommer ju inte närmare än kanten på lyftplattan, kanske är det rätt avstånd, och att låta de andra spåren gå längs kortsidorna på skivan och möta upp det större spåret?

Sist men inte minst skulle jag rekommendera dig att köpa Bill Hyltons Router Magic. Den går att få tag i begagnad (den finns inte i tryck längre) samt hemskickad från England för under 200kr. Det finns ett omfattande avsnitt i den som handlar om olika fräsbord, enkla och lyxiga, små och stora och flera anhåll. Dels är tipsen bra och mycket utförligt beskrivna, dels är boken riktigt välskriven och inspirerande som helhet. Mitt exemplar är mycket tummat efter ett år i mitt sällskap. Lycka till!
 
Känner igen det där... vissa saker behöver ligga och mogna innan man hittar tiden att ge sig i kast med dem. Detta gäller dock ej Tormekar ;)

Lite spontana tankar...

Storlek: Personligen skulle jag inte gjort det mindre än 800x600. Mitt är dubbelt så stort, 1200x800, och jag har aldrig upplevt det som för stort. Framförallt tycker jag att det är bra att det är lite längre (1200 mm i anhållets riktning) eftersom det innebär att man inte lika ofta behöver klydda med rullar el likn för att få stöd när man fräser längre saker. Om jag hade gjort ett kortare bord hade jag förmodligen monterat uppfällbara stöd (modell klaffbord) på fräsbordets in- och utmatningssidor. Ett anhåll på 1200 mm är oftast onödigt långt, men det är schysst om man vill "rikthyvla" på fräsbordet. Du har tänkt rätt med höjden, mitt brukar få dubblera som inmatningsbord till sågen.

Placering av lyften: Om du skall göra ett anhåll med alla "bells and whistles" så tar det lite plats "bakåt", runt 150 mm är inget märkligt. Likaledes behöver du plats bakåt för att kunna fräsa spår en bit in i ämnet. När det gäller spår får man dock betänka att fräsbordet skulle behöva vara gigantiskt för att klara "alla" fall, så det är lika bra att inse att man bara fixar någorlunda kantnära spår. Du har skena till din fräs så du kan lösa det på annat sätt ändå. 600 mm är ju en vanlig dimension när det gäller luckor, lådor mm, så det är bra om ett sådant arbetsstycke kan vila tryggt på bordet utan att man behöver stötta det. Jag satte min fräs mitt i bordet så att jag fick 400 mm stödyta. Om jag hade gjort ett mindre bord (tex 600 mm som du funderar på) hade jag förmodligen valt att flytta bak fräsen något så att det blir en bit över 300 mm stödyta. Detta sker förstås på bekostnad av spårfräsningskapaciteten, men jag hade prioriterat stödytan.

Placering av combo-track: Mitre-tracken så nära fräsen som möjligt för stabilitet, och t-tracken så pass långt ifrån att du får plats med featherboards o dyl. Klart som korvspad va? Jag lämnade en 3-4 cm mellan fräsplatta och combo-track, vilket innebär att mitre-trackens kant hamnar ca 15 cm från spindeln (mitre-tracken närmast fräsen i enlighet med ovanstående). Det har funkat bra hittills.

Placering av mini-track: Jag hade nog fräst ner dem i bordet. Om gaveln på anhållet skall gå ner över kanten på bordet, och du skall kunna spänna fast den i ett sidomonterat mitre-track, behöver det vara en ganska "tight fit". Detta innebär i sin tur att du måste lossa på båda sidorna för att göra en finjustering. Om du till en början väljer att göra ett enkelt anhåll (utan inbyggd finjustering) är det ganska praktiskt att bara behöva lossa anhållet på den sidan där man står och knacka lite på det tills det hamnar rätt och sen spänna åt. Med hål som är några mm större än skruven får du en hygglig finjusteringsmarginal på detta viset.

Anhåll: Jag har lagt upp lite bilder på min "prototyp" här någonstans. Det har separat finjustering av hela anhållet och utmatningsdelen, DRO ("digitalskala"), ställbara in- och utmatningsdelar (både i höjd- och längsled) mm. Det funkar bra sånär som på en punkt och nu gäller det bara att hitta tid att göra en "skarp" version av det hela... framförallt för att korrigera resultatet av en av historiens största hjärnblödningar - inmatningdelen skall göras justerbar istf utmatningsdelen. Vill du göra något enkelt som ändå har det lilla extra tycker jag att du skall kika på phl:s lösning med en aluprofil som kopplas till dammsugaren.

En sak till... kosta på dig en riktig nollspänningsbrytare med nödstoppsknapp från början. Det är både praktiskt och ökar säkerheten.
 
Jag tackar för input!
Jag som trodde att jag hade tagit i när det gäller storleken. Jag har faktiskt en 1200 x 800 skiva liggandes också, kanske skall ta till denna. Men då kommer det att ta mycket plats, naturligtvis. Att längre är bättre förstod jag men det tog en stund att räkna ut när jag skulle behöva 800 mm på djupet. Det jag kommer på är att om man skall fräsa speglar till dörrar eller luckor så skall mer än halva luckan vila på bordet av egen tyngd, då kan det behövas minst 400 mm från kanten till frässtålets centrum. Men när behöver jag kunna förflytta tillbaka anhållet ytterligare ca 30 cm för att motivera 800mm djupet? Kanske till dekorativa spår mitt i samma lucka? Några andra exempel?

Mr. Handyman, tack för boktipset, den verkar trevlig. Kommer du ihåg var du hittade den?

Tack bygga_bo för länkarna. PHL's lösning med Al-profilen har jag studerat tidigare men faktiskt glömt bort. Ditt anhåll verkar ju helt kanon men det är nog bäst att jag börjar med något enklare om det skall bli något av.

Nollspänningsbrytare med nödstopp har också införskaffats så det är "bara" en fråga om montering. Jag köpte t.o.m. en DRO för höjdinställningen, skall bli intressant att se hur pass bra det fungerar i verkligheten. Men om jag skall gå upp i storlek på bordet så inser jag att jag skulle köpt längre tracks. Det går väl ändå men det blir inte lika snyggt. Jag kanske skall börja med ett mindre bord, men då blir det väl aldrig något stort.

Hur långa tracks hade ni satt för att låsa anhållet om de skall vara uppe i bordet? Från bakkant ända fram till Combo tracken? Eller det kanske räcker fram till stålets centrum? Det beror naturligtvis på anhållets konstruktion. Låsningen hamnar väl en 10 cm bakom anhållets framkant så går man upp i höjd med centrum så borde det vara tillräcklig marginal framåt.

Det kanske framgår att jag som vanligt inte har helt klart för mig vad jag egentligen skall ha prylarna till. Första behovet just nu gällde rundning av kanter till några lådfronter. Men nu har jag ju fått hem en trevlig kantfräs som jag också skall använda till något... Annars är det väl test av Miter-Lock fräsen som jag köpte för ett tag sedan som ligger närmast till hands. Ingen av dessa uppgifter kräver särskilt stort djup på bordet.
 
P
Mr Handyman skrev:
Sist men inte minst skulle jag rekommendera dig att köpa Bill Hyltons Router Magic. Den går att få tag i begagnad (den finns inte i tryck längre) samt hemskickad från England för under 200kr.
Tack för tipset! Jag hittade min på amazon.co.uk för ca hundralappen inkl frakt. Där finns fler säljare, men jag tog den billigaste:cool:
 
jac skrev:
Jag tackar för input!
Jag som trodde att jag hade tagit i när det gäller storleken. Jag har faktiskt en 1200 x 800 skiva liggandes också, kanske skall ta till denna. Men då kommer det att ta mycket plats, naturligtvis. Att längre är bättre förstod jag men det tog en stund att räkna ut när jag skulle behöva 800 mm på djupet. Det jag kommer på är att om man skall fräsa speglar till dörrar eller luckor så skall mer än halva luckan vila på bordet av egen tyngd, då kan det behövas minst 400 mm från kanten till frässtålets centrum. Men när behöver jag kunna förflytta tillbaka anhållet ytterligare ca 30 cm för att motivera 800mm djupet? Kanske till dekorativa spår mitt i samma lucka? Några andra exempel?...
Det finns många fräsbord som är mindre så nog funkar det allt. Jag hade själv ett lite mindre förut och visst dög det oftast fint. Dock tycker jag att det var ett lyft att gå upp i storlek - så pass att jag hade gjort samma sak igen.

Skall du "snåla" i någon ledd så gör det på djupet bakom anslaget. Som jag skrev innan är det omöjligt att täcka alla fall av spårfräsning, utan fokus ligger snarare på kantnära spårfräsning. Egentligen kan du lösa de flesta sådana uppgifter med en handhållen fräs (i kombination med skena eller parallellanslag) så att ha 400 mm (minus ca 1 dm för att fästa anhållet) som jag har är lite onödig "lyx". Ett fall där fräsbordet verkligen kommer till sin rätt vid spåfräsning är när arbetsstycket är så pass smalt att det blir meckigt att köra handhållet, men det motiverar inte det extra djupet.

Det är svårt att sätta en absolut gräns, men jag hade inte gjort bordet smalare än att det åtminstone kan bli ca 100 mm mellan spindel och anhåll. 400 mm framtill + föregående 100 mm + ca 100 mm för anhållet = 600 mm total bordsbredd. Men då går du miste om en fin liten yta bakom anhållet där man kan lägga push sticks, feather boards mm... men du kan ju alltid bygga en hylla av den avsågade biten ;)


jac skrev:
...Jag köpte t.o.m. en DRO för höjdinställningen, skall bli intressant att se hur pass bra det fungerar i verkligheten...
Rätt monterad kan det bli riktigt nice. Jag har själv tänkt mig en DRO med "remote display" för att slippa böja mig ner under bordet där givardelen hamnar. Tills dess kör jag med en sådan här, vilket funkar helt ok det med.


jac skrev:
...Hur långa tracks hade ni satt för att låsa anhållet om de skall vara uppe i bordet? Från bakkant ända fram till Combo tracken? Eller det kanske räcker fram till stålets centrum? Det beror naturligtvis på anhållets konstruktion. Låsningen hamnar väl en 10 cm bakom anhållets framkant så går man upp i höjd med centrum så borde det vara tillräcklig marginal framåt...
Som du själv skriver beror det på anhållets konstruktion. Om du börjar med att göra ett enkelt anhåll låter dock 10 cm lite i mesta laget, speciellt om du väljer en aluprofil. Om anhållet kan justeras så pass långt ut att det slukar det största stålet du har (eller skaffar) är du förstås på säkra sidan. I praktiken innebär det förmodligen att det räcker om slutet av tracksen linjerar med spindeln, men det kan ju aldrig skada med några cm marginal på det... Jag kan i varje fall inte se någon anledning till att låta dem löpa ända fram till combon av något praktiskt skäl.



jac skrev:
...Första behovet just nu gällde rundning av kanter till några lådfronter. Men nu har jag ju fått hem en trevlig kantfräs som jag också skall använda till något... Annars är det väl test av Miter-Lock fräsen som jag köpte för ett tag sedan som ligger närmast till hands. Ingen av dessa uppgifter kräver särskilt stort djup på bordet.
Kör avrundningen handhållet så ungarna får sina hurtsar. DW:en är som gjord för det. Sen kan du bygga fräsbord i lugn och ro ;)
 
bygga_bo skrev:
Jag kan i varje fall inte se någon anledning till att låta dem löpa ända fram till combon av något praktiskt skäl.
Undrar om det inte finns fräsbord som man kan köra från båda hållen om man vänder på anhållet. T.ex. Record Powers gjutjärnsbord.
För att man ska kunna ha små bitar nära men också kunna köra riktigt stora bitar på tvären. Hur användbart det där är i verkligheten har jag ingen aning om, men det låter i alla fall bra.:D
 
jac skrev:
Mr. Handyman, tack för boktipset, den verkar trevlig. Kommer du ihåg var du hittade den?
p.lundgren har rätt, det var på Amazon.co.uk.
 
Mr Handyman skrev:
Undrar om det inte finns fräsbord som man kan köra från båda hållen om man vänder på anhållet. T.ex. Record Powers gjutjärnsbord.
För att man ska kunna ha små bitar nära men också kunna köra riktigt stora bitar på tvären. Hur användbart det där är i verkligheten har jag ingen aning om, men det låter i alla fall bra.:D
Om bordet är stort, och fräsen sitter en hygglig bit från centrum, så kan det kanske vara vettigt? Jag vet inte var gränsen går, men jag upplever i varje fall inte mina 400 mm (bordskant -> spindel) innebär problem med att hantera mindre arbetsstycken.

Sen undrar jag om jag personligen hade orkat flytta på anhållet varje gång man växlar mellan smala och breda ämnen... det hade nog blivit en och annan "äh, det får gå denna gången", och det är nog inte det bästa ur en säkerhetssynpunkt. Står bordet inte fritt på golvet (mitt står utmed en vägg, vilket nog inte är ovanligt) behöver man dessutom dra ut det och snurra på det.
 
Och nu ytterligare ett år senare kommer en liten uppdatering. - Två år för att bygga ett fräsbord, är det någon som slår det? ;)

IMG_0159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan blev 80 x 120 cm och jag valde tillslut att placera lyften något förskjutet bakåt på bordet för ökad stödyta. Centrum av fräsen ligger 50 cm från framkant. Jag har då 30 cm kvar bakom fräsen som jag hoppas skall vara tillräckligt för ett anhåll.

Nästa steg blir att kapa och fästa skenorna (måste köpa kortare skruv). Sedan måste jag fixa till ett enkelt anhåll, eller framförallt ett utsug. Såhär kan jag inte ha det:

IMG_0157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag återkommer väl med bilder på anhållet om ett år... (suck)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Vart har du köpt skivan?

-Michael
 
Skivan är laminerat lamellträ som jag räddade undan för flera år sedan när man bytte ut labinredning på en tidigare arbetsplats. Jag har några sådana som arbetsbänk också, tåliga, trevliga och stabila. Tyvärr har jag ingen aning om var man kan få tag på sådana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.