Hepp!

Fylld med insperatation från alla fina fräsbyggen som visats här på forumet den senaste tiden gjorde jag i helgen slag i saken och svängde ihop en egen bordsmontering.

Den gamla trotjänaren är en Bruksbo (Rusta?) kinesfräs som fått slava rätt mycket de senaste åren. Den är skitsunkig men likväl har jag inte fått tummen ur och köpt något vettigare.

Först passade jag på och modda fräsen lite. En momentant brytare på en handöverfräs utan någon som helst tanke på ergonomi är kasst, bytte till en vettigare. Borrade därefter hål i fräsens "sko" och gängade hålet. I hålet fästes en M4 gängstång som löper igenom hela fräsen upp på ovansidan. Tanken är att man ska kunna finjustera djupet med denna stång när fräsen är monterad upp och ner. Något finurligare är säkert möjligt men denna lösningen gör att man fortfarande kan använda fräsen som ett handverktyg.

Operation pågår, pilen markerar det genomgående hålet:
bruksbobord1.jpg

Efter uppvaket, notera genomgående stång, justerskruv och ny brytare. Får nog ta och sätta en bit rör som distans i stället för träklossen:
bruksbobord4.jpg

Fräsen monterades sedan i en bordsplatta tillverkad av två hoplimmade 10mm MDF-skivor. I dessa frästes spår till två M10 vagnsbultar. Bultarnas skallar är försänkta på undersidan av plattan. I plattan har jag tagit upp två hål för att kunna fästa den i snickarbänken.
bruksbobord3.jpg

Som anhåll använde jag en 40x40 aluminiumprofil. När jag efter flertalet försök till fynd borta på återvinningsstationen kammat noll, bet jag ihop och köpte en svindyr profil på Bauhaus. Profilen används som rör till spånsugen/dammsugaren. Idéen fick jag av någon här på forumet.
bruksbobord2.jpg

Är nöjd med resultatet. Tanken var egentligen bara att bygga en prototyp men i slutändan blev det något mellanting mellan prototyp och färdig idé. Testfräste lite olika bitar med olika stål och konstruktionen fungerar kanon. Bra precision både i anhållets justering och i djupjusteringen.

/PH
 
Redigerat av moderator:
Grattis till ett snyggt och smart bygge (profilen/utsuget).
 
  • Gilla
ricardoslagter
  • Laddar…
Mikael_L
Spark i baken !!!!!!!

Jag menar att jag också länge tänkt tillverka ett fräsbord, så nu blev jag så där lite extra sugen igen...

Men bekymmersamt att få tiden att räcka till då jag precis blivit pappa för andra gången, för 8 dar sen ... =)

Seriöst jobb, jag är absolut impad av jobbet du lägger ner på bruksbon .... *ler*
 
Jobbet var väl max några timmar ;) Tiden är alltid knapp, får ta 1-2h när efter familjen lagt sig vid 22.30 eller så...
 
Hej alla storfräsare :))

Anhållet före och efter stålet skall väl inte liva med varandra utan vara parallellt förskjutna för att det man fräser bort skall "gå" förbi? Eller har jag fel? Kört lite med stora vertikalfräsar mm.

vänligen förklara så det blir rätt.

Lagavulin
 
Det beror på profilen du fräser.
Om någon del av ämnet lämnas obearbetat så skall _inte_ in och utmatningsbord/anhåll vara förskjutna.
Om hela ämnet bearbetas, jfr med rikthyvling, så skall givetvis utmatningsbordet förskjutas efter önskad avverkning.

Hoppas du hängde med?

/Kent
 
Lägger till lite...
Man jobbar annorlunda med en vertikalfräs och en handöverfräs i bord, t ex så använder man automatiskt profilfräsarnas kullager på handöverfräsar medans sådana inte finns (nåja, de kan finnas/monteras på) på en vertikalfräs.
Det är liksom rätt svårt att fräsa förbi kullagret på en fräs monterad på en handöverfräs men på en vertikalfräs så är det mer regel än undantag att man kör så hela stålet avverkar, dvs man förskjuter utmatningsbordet/anhållet efter hur mycket man avverkar.

Lagavulin>Så som ett svar till dig får jag säga att du får se det som en kutter som alltid har ett kullager monterat på sig och där kullagret inte styrs av en mall (såsom normalt på vertikalfräsar) utan sammanfaller med kutterns minsta skärande diameter. Det är därför man kör som man gör på handöverfräsar.

Hoppas saker blev mer tydligare nu då jag ser att det förra var mer än oklart, vete tusan om detta blev bättre? *S*

/Kent
 
Tror jag hänger med? Så raka profiler är det som gäller om man snickrar eget bord. Någon som hittat några prisvärda profilsystem? Kollat på incra som verkar i proffsigaste laget, om det nu kan bli det.

Lagavulin (snart tom så man måste köpa en ny flaska) :))
 
Det verkar som de flesta hemmabyggen av fräsbord innebär att man plockar bort lite av botten på maskinen och skruvar fast den i bordet. Jag har funderat på om man inte kan använda fästet till mothållet på maskinen. Om man moterar på 2st parallella bitar med hål motsvarande de i maskinen på ett sådant avstånd att maskinen precis får plats och sedan för stängerna genom de borrade hålen på första biten, sedan genom maskinen och slutligen genom den andra biten. Efter detta låser man stängerna med låsskruvarna så bode den väl sitta och blir lätt att montera? jag har gjort en lite skiss hur jag tänkte om det är lite svårt att hänga med i mitt resonemang.
 
  • fräsfäste.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
u95hw skrev:
Det verkar som de flesta hemmabyggen av fräsbord innebär att man plockar bort lite av botten på maskinen och skruvar fast den i bordet. Jag har funderat på om man inte kan använda fästet till mothållet på maskinen. Om man moterar på 2st parallella bitar med hål motsvarande de i maskinen på ett sådant avstånd att maskinen precis får plats och sedan för stängerna genom de borrade hålen på första biten, sedan genom maskinen och slutligen genom den andra biten. Efter detta låser man stängerna med låsskruvarna så bode den väl sitta och blir lätt att montera? jag har gjort en lite skiss hur jag tänkte om det är lite svårt att hänga med i mitt resonemang.
Hart inte provat det själv, men tror säkert att det kan fungera. Vet att Pernitta ha byggt på det sättet:
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/18816-fraesbord.html
 
alltid någon som tänkt på det innan, gött å se att det verkar funka. Blir till att snickra ihop ett sådant.

Tack för hjälpen, hade missat det inlägget.
 
Snailman
u95hw skrev:
Det verkar som de flesta hemmabyggen av fräsbord innebär att man plockar bort lite av botten på maskinen och skruvar fast den i bordet. Jag har funderat på om man inte kan använda fästet till mothållet på maskinen. Om man moterar på 2st parallella bitar med hål motsvarande de i maskinen på ett sådant avstånd att maskinen precis får plats och sedan för stängerna genom de borrade hålen på första biten, sedan genom maskinen och slutligen genom den andra biten. Efter detta låser man stängerna med låsskruvarna så bode den väl sitta och blir lätt att montera? jag har gjort en lite skiss hur jag tänkte om det är lite svårt att hänga med i mitt resonemang.

Jag har ett elu fräsbord i lättmetall, där maskinen moteras på detta sätt.

ser ut ungefär såhär: http://www.amazon.co.uk/DeWALT-DE6900-Router-Table-Dw613/dp/B0001IWF6S

stod lite om fräsbord här http://www.insidewoodworking.com/rout/routertabl.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.