Köpte väl min lyft för tre år sedan, har den nu i en skiva iaf. Så ja, du kan ta det lugnt jac :)
 
Sådär ja, nu är fräsen monterad och provkörd. Första intrycket är att det blev riktigt bra. Första uppgiften kommer att bli avrundning av kanterna på ett antal lådfronter. Därför ville jag i första hand ordna med spånutsug på ovansidan. Jag byggde denna baserat på en ide från Bill Hylton som jag hittade i denna bok: http://www.amazon.co.uk/Hyltons-Ultimate-Router-Popular-Woodworking/dp/1558707964


IMG_0170.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För en gång skull är jag riktigt nöjd med något jag byggt. (Men så var det ju inte min ide från början) Skillnaden mot originalet är att Hylton satte spånslangen rakt ned i plastskivan uppifrån. Jag tyckte det var bättre att ha utsuget plant med bordet. Dels så behöver inte spånen ändra riktning uppåt utan kan fortsätta rakt in i röret och dels så slipper jag ha en dammsugarslang hängande framför ansiktet när jag fräser.


Det högra utsticket fungerar även som en "lead-in pin" vid fräsning av kanter eller efter mall med kullagrade fräsar.


IMG_0175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu återstår bara att montera en DRO med avläsning ovan bord samt en nollspänningsbrytare som skall placeras på lämplig plats. Jag tänkte sätta dessa på en "stolpe" i bakkant på lämplig höjd. Kan det fungera tro?


Sedan måste jag nog fundera på hur jag skall lösa spånuppsamlingen på undersidan. Gäller det ren kantfräsning så tror jag utsug på ovansidan blir tillräckligt men skall man göra spår så har spånen ingen annanstans att ta vägen än nedåt. Just nu hoppas jag att de tappar fart i sidled när de faller ner så det bara blir en snygg hög på golvet under bordet, men det kanske är att hoppas för mycket? Är det någon som hittat en hyfsad lösning på detta? Jag skulle helt enkelt kunna sätta en låda runt fräsen under bordet och kanske koppla spånsugen till denna. Kan det bli problem med luften som skall kyla fräsmotorn? Kan det bli problem med att fräsmotorn får i sig för mycket spån?
 
  • Gilla
snickarboden
  • Laddar…
En annan fråga relaterat till detta:
Jag har en förlängare från Axminster monterad för att kunna komma åt att byta stål från ovansidan. Själva muttern kräver en 27 mm nyckel och sedan verkar det vara en 20 mm nyckel som behövs för att hålla emot när man vrider själva muttern. Problemet är att förlängaren inte riktigt når upp när lyften är i det översta läget. Är det någon som vet var man kan hitta böjda nycklar så man kommer ner i hålet för att hålla emot.

Det är iofs inte mycket som saknas, jag kanske kan sätta förlängaren något högre. Jag får kolla men finns det några tips så tar jag tacksamt emot dem.
 
jac skrev:
...För en gång skull är jag riktigt nöjd med något jag byggt...
Japp, riktigt tjusigt!

jac skrev:
...Nu återstår bara att montera en DRO med avläsning ovan bord samt en nollspänningsbrytare som skall placeras på lämplig plats. Jag tänkte sätta dessa på en "stolpe" i bakkant på lämplig höjd. Kan det fungera tro?...
Jag har monterat min brytare i framkant (på "inmatningssidan" där man står) då det är bra att komma åt den snabbt om (när) något skiter sig. Det kan iofs funka om den sitter baktill på en stolpe med, men nackdelen är att du i så fall inte kan dänga till nödstoppen med knäet. Har du en DRO med lös display kvittar det väl var den sitter så länge den inte är i vägen och du ser den när du "vevar".


jac skrev:
...Jag skulle helt enkelt kunna sätta en låda runt fräsen under bordet och kanske koppla spånsugen till denna. Kan det bli problem med luften som skall kyla fräsmotorn? Kan det bli problem med att fräsmotorn får i sig för mycket spån?
Kylningen tror jag inte blir ett problem då du kommer att dra kall luft genom fräsen. Men den luften innehåller förstås en hel del damm, och även om en fräs klarar en del sådant tror jag att det kan bli för mycket för den. Den kommer förmodligen att klogga igen efter ett tag. Jag hade i varje fall valt en annan lösning...
 
Snyggt Jac... Angående nycklarna så fick jag 2 st plattjärn bockade och sågade själv ur med en vinkelslip, funkar utmärkt. Kan ta bilder på dom, annars får du hålla tillgodo med 3D bilder


Nycklar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någonstans så påstod phl att det gick att mecka dit standardutsuget på fräsen för att lösa utsuget underifrån. Jag hade bara utgått från att det skulle bli för trångt men nu provade jag häromdagen och visst går det. En fråga återstår dock: Hur löser jag bäst utsug både underifrån och ovanifrån?

Går det att köra med samma dammsugare (i detta fall en CTL 22) kopplad med Y-rör, via en låda eller liknande? Hur har ni andra gjort?

Kanske går det att göra någon fiffig lösning med avloppsrör men jag är lite rädd för allt för många böjar för att få ihop det hela. Eller skall jag försöka klämma dit spånsugen också? (Men det kräver väl större inlopp för att funka.)

Tillägg:
Jag löste förresten problemet med att komma åt spännhylsan genom att dra upp förlängaren något. Den verkar sitta bra i fräsen ändå.
 
Redigerat:
Till bordssåg och fräsbord har jag satt en vanlig grå 50mm Y-koppling, avloppsrör. Sen behöver man ju en slang mellan det ena utsuget på maskinen och Y-kopplingen, men det går med en gammal dammsugarslang om man inte har lust att festa loss på Festoolslangar.

Tjusigt utsug för kullagerarbeten. Det var en snygg variation av Hyltons modell förresten. Han var nog knappast heller först med det. Boken är väldigt trevlig i alla fall. (Bill Hylton's ultimate guide to the router table).
 
Om det inte kommit en renovering av vardagsrummet emellan så hade jag kunnat visa upp en gummibälg som ska monteras mellan topplattan och själva lyftdelen i Axminsters fräslyft. På så sätt hoppas jag att utsuget nedåt blir extremt bra samt att man slipper fräsdamm som fastnar i gängorna på pelarna.

Sedan återstår modifiering av lyften så att man får pelarlåsning då skiten annars vandrar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.