Det kan ju vara värt att reflektera över, men jag gissar att de flesta tar hänsyn till friktionen när man surrar ändå....

Jag undrar om inte skivan på mitt Anssems var lika på båda sidor. Med åren uppstod ju ett ofrivilligt halkskydd, men jag tror den var slät på båda sidorna från början.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Bjöd på ett Anssems MSX 3000 släp häromdagen, men jag var inte villig till mer än ziggisbud iomd. 3.000kg maxvikten, hade det varit 3.500kg hade jag nog dragit ner byxorna ;)

De med 13" hjul är väl de ultimata släpet nästintill, kommer iaf. aldrig handla ett släp med träskiva igen iaf.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ja det är lite synd att det fattas 500kg. För egen del har jag bara bil att dra 2500kg nuförtiden så det räcker för mig. Men, å andra sidan, skulle du behöva lägga på något ton extra i ett obevakat ögonblick råkar jag veta att det går rätt bra. Har blivit lite mycket ett par gånger när jag kört jord och bergkross.


Du kan ju också kolla in lastvikten....det är rätt många 3500kg släp som inte lastar speciellt mycket över 2500kg ändå...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P
Men skivan är väl i huvudsak hel? Repor och lite skav är mer kosmetiskt?
Tycker av det lilla man ser på bilden är att skivan är ok.
 
nikasp nikasp skrev:
Sådärja.
Tack för beskrivning och bilder. Blir ett sånt där släp när budgeten reparerat sig efter badrumsrenoveringen :)
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är lite synd att det fattas 500kg. För egen del har jag bara bil att dra 2500kg nuförtiden så det räcker för mig. Men, å andra sidan, skulle du behöva lägga på något ton extra i ett obevakat ögonblick råkar jag veta att det går rätt bra. Har blivit lite mycket ett par gånger när jag kört jord och bergkross.

Du kan ju också kolla in lastvikten....det är rätt många 3500kg släp som inte lastar speciellt mycket över 2500kg ändå...
:cool:

Ja, de är inte många kg som skiljer i bland. Men Anssems och 2 axliga Danska Variant 3521_L4 har iaf. skillnad med sina 2.880 / 2.800kg lastvikter.

Släpmodell vi pratar om
Tomt släpvagn av märket Anssems parkerat vid en byggnad med presenning och lastutrymme synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
4488x3261 4488x3261 skrev:
Kliver in här för att se om jag kan få svar på en fråga
Jag har idag ett drygt 12 årigt obromsat släp inköpt på K-rauta. Det används mestadels för att transportera sopor till tippen,
virke och grus mm. Vagnen är gammal men fyller mina behov till fullo. Dock börjar golvet ta stryk av allt grus och jag tänkte därför lägga en 1mm aluzinkplåt ([länk]) på det befintliga golvet och skruva fast med några skruvar. Jag förlorar förvisso 25kg last men tror jag kommer klara mig gott med ca 500kg.
Är detta en bra idé? Eller har någon annat förslag på lösning?
Ser väl inte ut att var nåt fel på den där skivan, den håller nog 10år till utan åtgärd.
 
Fairlane
Såg idag ett lånesläp från Bauhaus i Norsborg. Det var dubbelboggie på den kärran. Det kanske kan vara intressant i vissa lägen även för oss som har en mindre kärra!?

Dock hittar jag inget om den på deras hemsida så att boka verkar ju som att det krävs att man gör i butik.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
...dubbelboggie....
8 hjul?
Tror du menar paraxel? Dvs två axlar eller hur..
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
självklart :oops:
 
  • Gilla
iwe
  • Laddar…
nikasp
Så jäkla skönt att slippa hetsa runt med lånesläp. Hade inte velat ha mindre lastyta när man kör byggskivor som idag.

Släpvagn med presenning och fastsurrade byggskivor parkerad bakom en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
När man precis varit på tippen och slängt mög ser det ut så här senare på eftermiddagen. Är det fler som har samma problem? Frågar åt en vän... :crysmile: Öppen garageport med fullastad släpvagn framför och oordnade föremål inne i garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Needas och 4 till
  • Laddar…
Din kompis bryter mot en av de gyllene släpvagnreglerna. Och alla garageregler som finns i boken, men det är en annan historia.

Man får aldrig förvaringslasta saker på släpet. Då är det kört. En kompis till mig tyckte det skulle vara praktiskt att få undan lite mursten tillfälligt, 1500kg ungefär. Nu ligger det på släpet, under 6 kubikmeter ris, och ingen orkar lasta av stenen igen...
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
4488x3261 4488x3261 skrev:
Kliver in här för att se om jag kan få svar på en fråga
Jag har idag ett drygt 12 årigt obromsat släp inköpt på K-rauta. Det används mestadels för att transportera sopor till tippen,
virke och grus mm. Vagnen är gammal men fyller mina behov till fullo. Dock börjar golvet ta stryk av allt grus och jag tänkte därför lägga en 1mm aluzinkplåt ([länk]) på det befintliga golvet och skruva fast med några skruvar. Jag förlorar förvisso 25kg last men tror jag kommer klara mig gott med ca 500kg.

Är detta en bra idé? Eller har någon annat förslag på lösning?

[bild] [bild]
Jag har haft 2 släp med slät plåt i golvet och gillar det. Har inte direkt haft något problem med låg friktion. Snarare så att det är praktiskt att kunna skjuta lasten. Det är nog en smaksak beroende på vad man transporterar.
Har även haft 2 släp med plyfa i alla stadier av föråldring från nytt.
Plåten gillar jag nog bäst.
Tror jag har 1,5mm, den förra va nog 1mm.
1mm är vekare men den kärran var mindre ochså. Det funkar...
Har aldrig haft durk och tror inte jag skulle gilla det.
 
A
Är på väg att köpa släp och behöver era kloka råd. Användningsområde: villaliv med allt vad det innebär. Lite grus, lite återvinning, lite byggmaterial, lite flyttkartonger. Obromsat för att slippa underhåll. Kvalitet som står sig, men inte överdrivet. Vill ha möjlighet att köpa gallergrind och kapell vid behov

har dessa alternativ nu:
Neptun N7-253 (8.000kr)
https://www.blocket.se/vi/82106722.htm

Niwe 262 (9.000kr)
https://www.blocket.se/vi/84769266.htm

TIKI CS265-R (10.000kr)
https://www.blocket.se/vi/84194674.htm

Fogelsta FS1425 750U (11.000kr)
https://www.blocket.se/vi/90564870.htm

åsikter?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.