Tack GK100! Har Du någon länk till en sådan där "påfyllnngsventil"?
 
Kan hända att jag inte fattar riktigt hur ni tänker, men snabbkopplingar till tryckluft brukar ju ha inbyggd backventil, räcker det inte med en sån?

...eller så får jag fråga vad det är jag missar:)
 
Krilleman
Lostmoose skrev:
Kan hända att jag inte fattar riktigt hur ni tänker, men snabbkopplingar till tryckluft brukar ju ha inbyggd backventil, räcker det inte med en sån?

...eller så får jag fråga vad det är jag missar:)
Jo det har den ju, men bara på "trycksidan" (honan) alltså har inte "hanen" backventil. Och hanen sitter alltså då på ventilen på väggen för att en vanlig tryckluftsslang ska passa rakt på...

2000023716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman
GK100 skrev:
Ett exempel från Rinkaby: [länk]
Problemet med denna är att den inte är gjord för att linas med lin + locher. Utan anslutning med 15mm kopparrör är att rekommendera i båda ändar!
 
krilleman_215 skrev:
Problemet med denna är att den inte är gjord för att linas med lin + locher. Utan anslutning med 15mm kopparrör är att rekommendera i båda ändar!
Jag tolkar texten "15cu/15R utv" som att den skulle vara lämpad även som utvändig gänganslutning, men givetvis bra med koppar i kopplingarna. Du kanske vet någon typ utan klämringskoppling som standard?
 
Krilleman
Tjockleken i godset på en klämringskoppling R15 och en gängände R15 är väldigt olika!

Gäng-änden är att rekommendera vid lining!

Visserligen var nu backventilen jag länkade till invändig. Utvändigt gängad backventil är ytterst ovanlig (förutom klämrings.varianten då)
 
krilleman_215 skrev:
Jo det har den ju, men bara på "trycksidan" (honan) alltså har inte "hanen" backventil. Och hanen sitter alltså då på ventilen på väggen för att en vanlig tryckluftsslang ska passa rakt på...

[bild]
Om det bara är det det kommer an på så hade jag gjort en kort tryckluftslang med hanar i båda ändar som jag bara använder till detta.
Risken är väl att slangen är borta när man ska blåsa systemet, men i övrigt borde det fungera?

Kanske dumt iofs om någon tror att det ska finnas tryckluft där, och kopplar in finaste mutterknacken...
 
Krilleman
Vad är det för fel att bara använda sin vanliga spiralslang när man ska blåsa ur rörsystemet?
"klicka" bort proppen och dit med slangen!

003742770.jpg

Enkelt & smidigt = bra

Olika slangar och kopplingar, bara för att använda en gång per år = Krångligt och knasigt! Som gjort för att misslyckas
 
krilleman_215 skrev:
Vad är det för fel att bara använda sin vanliga spiralslang när man ska blåsa ur rörsystemet?
"klicka" bort proppen och dit med slangen!

[bild]

Enkelt & smidigt = bra

Olika slangar och kopplingar, bara för att använda en gång per år = Krångligt och knasigt! Som gjort för att misslyckas
Jag får nog erkänna att jag inte läste tråden ordentligt igår.
Jag missade att du "gjort" en propp av tryckluftshonan istället för dubbla kranar.
 
Krilleman
Men min tanke var dubbla ventiler också.

Så skulle jag ha gjort det själv!
 
Självklart dubbla kranar och backventil och nippel av hantyp så man kan ta sin vanliga slang, precis som krilleman skriver.
 
Krilleman
Så du köpte min lösning endå! (y) :wow:

Bra val!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.