Nu har jag äntligen fått ihop mina åtta sektioner med Rain Birds magnetventiler och skall koppla ihop dessa med Fibaro-puckarna och mitt HomeCenter2! Det slog mig då att nästa steg vore ju att få till något script som hämtar data från exempelvis SMHI och som dels tittar på hur mycket nederbörd som fallit de senaste dagarna och hur prognosen ser ut framöver, och sedan anpassar bevattningen efter detta. Är det någon som vet var man skall börja om vill få till något sådant? Någon lättfattlig tutorial kanske på hur man scriptar sådant här?:)

P1020787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Imponerande installation!

På min Vera kör jag en plugin som heter "Virtual Rain Sensor" och som gör just det du vill. Den använder sig av data från Weather Underground.

Jag har inte själv skriptat men hittade denna länk som kanske kan vara en start för dig.
 
Stort tack Fredan! Skall kolla på detta.
 
PS, kan man alltså "inkorporera" Python eller Ruby, etc, i LUA-script?
 
Tror inte det utan du får kolla lite på hur LUA funkar och "översätta" från exemplena.

Men sök först och kolla om någon annan redan löst detta på Fibaro. Skulle inte förvåna mig. :)
 
BORNER skrev:
Nu har jag äntligen fått ihop mina åtta sektioner med Rain Birds magnetventiler och skall koppla ihop dessa med Fibaro-puckarna och mitt HomeCenter2! Det slog mig då att nästa steg vore ju att få till något script som hämtar data från exempelvis SMHI och som dels tittar på hur mycket nederbörd som fallit de senaste dagarna och hur prognosen ser ut framöver, och sedan anpassar bevattningen efter detta. Är det någon som vet var man skall börja om vill få till något sådant? Någon lättfattlig tutorial kanske på hur man scriptar sådant här?:)
Snyggt!

Har du lust att berätta vart du köpt magnet ventilerna?
Samt med vilka fibaro puckar du styr dom med?

- Krister
 
Absolut!

Bifogar även en bild från el- och VVS-installationen i källaren nedan.

När det gäller Rain Bird, som ju är världsmarknadsledare på bevattning, så är det otroligt irriterande att man i Sverige tvingas betala runt fyra gånger vad samma magnetventiler kostar i USA. Dessvärre är det svårt att hitta någon i USA som skickar till Sverige! De magnetventiler som jag har är alltså åtta stycken Rain Bird PGA-100 vilka här i sverige kostar mellan 350:- - 420:- styck beroende på var man köper dom. I USA kan man få dem för en dryg hundralapp!

Men om man ändå skall ha "hela kitet", dvs dysor, pop-up-sprinklerhuvuden, dropslangar, tryckregulatorer, slangkopplingar för PEM-slang, manifolder, etc., så kan det vara idé att köpa från Tyskland i stället. MN Rainman http://mnrainman.com/index.html exempelvis tar "endast" 200 kronor i frakt oavsett hur mycket man handlar och levererar till dörren via DHL och har otroligt snabba leveranser.

Bild elcentral sprinkler.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henrik_75 och 2 till
  • Laddar…
Oerhört seriöst! :wow: Extra plus för tryckluftsanslutningen.

Imponerad. Igen.
 
BORNER skrev:
Absolut!

Bifogar även en bild från el- och VVS-installationen i källaren nedan.

När det gäller Rain Bird, som ju är världsmarknadsledare på bevattning, så är det otroligt irriterande att man i Sverige tvingas betala runt fyra gånger vad samma magnetventiler kostar i USA. Dessvärre är det svårt att hitta någon i USA som skickar till Sverige! De magnetventiler som jag har är alltså åtta stycken Rain Bird PGA-100 vilka här i sverige kostar mellan 350:- - 420:- styck beroende på var man köper dom. I USA kan man få dem för en dryg hundralapp!

Men om man ändå skall ha "hela kitet", dvs dysor, pop-up-sprinklerhuvuden, dropslangar, tryckregulatorer, slangkopplingar för PEM-slang, manifolder, etc., så kan det vara idé att köpa från Tyskland i stället. MN Rainman [länk] exempelvis tar "endast" 200 kronor i frakt oavsett hur mycket man handlar och levererar till dörren via DHL och har otroligt snabba leveranser.
Grym installation!

Tack för infot!.
Jag har i sommar grävt ner 2 vattenspridare och 2 sprinklers och började fundera på hur jag skulle kunna styra det med zwave.. här är alltså lösningen :)
 
Tack Freddan och Krister! Jag hade förut Gardena som bevattnade både gräsmattor och rabatter med sprinklers och deras micro drip-system, men jag behövde varje år byta ut trasiga prylar, så jag hoppas att detta skall vara mer rejält! Ytterligare en fördel, som jag ännu ej testat, är att koppla ihop min VideoIQ-kamera som sitter i trädgården med sprinklersystemt via Fibaro. Tanken är då att få en "kraftullt komisk" rådjursskrämma! :) Kameran är nämligen väldigt duktig på att sålla bort "brus" som vaggande grenar och annat ovidkommande. Och eftersom den idag via Fibaron tänder upp ljus i villan om vi är borta om någon skulle gå in på tomten, kan den ju lika gärna "sprinkla" lite på rådjuren när de går in i trädgården för att käka upp rosorna!
 
  • Gilla
PsychoCheF och 2 till
  • Laddar…
D
Via google hittade jag denna tråden. Dels har jag börjat fundera på hemstyrning och bevattning så hade varit kul med lite uppföljning ett år senare. Hur fungerar det, vad har du fått byta? hur gick det med rådjuren? Vad hade du gjort annorlunda?
 
Hej Dennis!
Det har fungerat klockrent än så länge på alla sätt och vis. Det svåra är väl dimensioneringen av antalet sprinkler på varje sektion givet det vattentryck man har nattetid. Annars har alltså konceptet och den tekniska installationen med Fibaro och RainBird varit helrätt. RainBird-återförsäljarna i Sverige tar hutlöst mycket betalt och är ganska dryga typer eftersom de normalt sätt endast jobbar med stora projekt för golfbanor, etc. och inte känner att de vill lägga tid på små villa-installationer.

Leveranserna från http://mnrainman.com/ har fungerat klockrent och varit snabba. Och om man bara planerar hela anläggningen minutiöst från böran och gör en beställning från dem, så blir det mycket billigare än om man skulle köpa detta i Sverige.

I år har det ju regnat ganska mycket i Sverige, men vi har ju de senaste veckorna haft väldigt torrt här, och det har då varit väldigt kul att sitta i USA och aktivera sprinkler-scenarierna via Fibaro-appen, och veta att rabatterna inte torkar bort!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Går det inte att ha en Netatmo med regnmätare kopplad till HC2? Vet att det finns script/plug-in för att den ska funka. Då vet du ju på riktigt hur mycket det har regnat ... Iofs kanske smart att kunna veta hur SMHI tror det kommer att regna också ...
https://www.netatmo.com/en-US/product/accessories/station#view1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.