R
Det finns inget besiktningsprotokoll om armeringen i ett småhus som detta.
Däremot så bör företaget ha egenkontroller som är baserade till K-ritning…
 
FreQa FreQa skrev:
Jargongen med "vi har alltid" slår slint den dagen de får olycksfall eller liknande.
Troligen står det i deras avtal att de ska bygga enligt vissa lagkrav. Där är står det att man ska följa monteringsanvisningar. Gör man inte det begår man ett lagbrott!
Det är praxis att det skall byggas fackmannamässigt i utförandet, om inget annat avtalats. Min betongplatta och fönstermonteringen/fönsterdörrar är inte fackmannamässigt utfört. tyvärr fick jag inget gehör när jag tog upp detta i byggskedet. Jag förstod att jag kunde ta in en extra besiktningsman, men då skulle mitt bygge bli försenat och sett skulle jag bli beskyld för.

Dyra räntor som tickar på och risken att bli utan boende pga försenad inflyttning vägde tyngre än att bråka med detta företag.

Hur många kunder kan något om sånt här och kan uppmärksamma sådant innan det är för sent under byggandet?

Jag kan även meddela att vi regelbundet blev fakturerade för tidigt hela tiden. Sådant tycker jag inte ska få förekomma.

En annan grej var att deras betalningsplan gör så att kunden inte kommer kunna ha kvar 10% av slutsumman att hålla inne tills slutbesiktningen är gjord. Enligt deras avtal har kunden bara 5% kvar att hålla inne på. Enligt ABS 18 och lag så har kunden rätt att hålla inne 10%.

Detta påtalade jag och fick aldrig något bra svar. Det slutade med att dom aldrig skickade ut de sista två lyften. Och jag hade 15% kvar av slutsumman när besiktning var gjord. Hade jag inte påtalat detta skulle dom säkert fakuera alla lyft enligt deras plan.
 
  • Gilla
  • Arg
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Dom hotade i princip mig som kund och ville få mig att säga upp kontraktet vid ett tillfälle. Anledningen till detta var för att jag sade att deras utförande på armeringen inte var fackmannamässigt utfört. Det räcker alltså med en sådan sak för att få dom till att hota sina kunder med det där.

Fick som sagt ingen hjälp från KA, då jag köpte den tjänsten via företaget.
Gjorde JB-hus armeringen?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är rimligt den kommentaren du fick. Om det är saker som blivit fel så är ju just vad som blivit fel det centrala.
Kan du inte göra en lista eller ännu hellre lägga upp besiktningsprotokoll så man förstår?

Bemötande är ju något viktigt men också nåt helt annat. Det får du gärna också beskriva men som sades här ovan - skriv konkreta exempel.
Ja, jag skulle kunna lägga ut besiktningsprotokollet, men det enda som är allvarligt är just bakfallet från stenkista in till dräneringen. Det finns heller inga som helst uträkningar att tillgå på någon ritning för just utförandet av stenkistan. Jag har försökt få tag i dokumenten där det står utförligare om att JB-Villan tar på sig att göra just stenkistan, men har ännu inte fått dessa dokument. Allt är signerat med Bank-ID, så det borde finnas sparat hos företaget.

Från slutbesiktningen: Punkt 20.
Detta vill JB-Villan alltså lägga helt och hållet på mig. Jag har inte gjort något som helst arbete med detta själv(allt är totalentreprenad) och när jag tidigt i processen med JB-Villan försökte förklara eller få reda på hur stenkistan skulle utformas blev jag bara tystad. Jag har försökt förklara detta för projektledare, ägare, KA och till och med grävmaskinisten JB-Villan hade valt till mig. Grävmaskinisten sade till mig att jag kunde få ta hans spade och gräva själv om jag inte litade på att han kunde göra jobbet. Han var noga att förklara för mig att jag inte heller kunde hitta någon annan som kunde göra det billigare och bättre än han själv.
Dokument med handskrivna kommentarer och kryss i kolumner, troligen en kontroll- eller inspektionslista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt svar på deras åtgärder var detta:
Som ni ser försöker jag få tag i dokumenten som vi signerat, där allt står om vem som tar på sig jobbet. Skickade detta den 8 november och ännu inte fått något svar.
Det är en skärmavbild av text som diskuterar ansvar kring stenkista och egenkontroll.

Egenkontrollerna som inte ens underentreprenören signerat. Då borde det heller inte bli svårt att se vem som bör åtgärda saken. JB-Villan har själva signerat detta, och det signerade dom bara någon dag innan överlämnandet av huset. Egenkontroller bör rimligtvis fyllas i löpande och efter varje avklarat moment. Men det slarvas även med detta.
Dokument med kvalitetskontroll av gräv- och grundarbeten för hus med datum och kontrollantnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Hur svårt hade det varit att sätta två separata brunnar, en för dräneringen och en för takavvattning och sedan leda dessa till separata stenkistor. Nu är allt kopplat på en brunn och en stenkista. Vid lättare regn klarar inte stenkistan av att ta hand om mängderna från taket och det trycker baklänges från stenkista in i husets dränering och filtreras ut i stenbädden.
Frågar du JB-Villan får du som svar att det här sättet är det normala sättet att dra dränering och takavvattning till samma brunn. Jag vet ingen som förespråkar detta, med just risken för att det kan gå baklänges.

Dom säger dessutom att dom inte tagit betalt för stenkistan, det har jag heller inte någon som helst dokumentation på! Det är efterhandskonstruktion från deras sida för att försöka frånsäga sig ansvaret.

Jag skulle kunna lägga upp alla ritningar och dokumentationer, men det skulle bli för mycket.

På protokollet finns det även en punkt med golvvärmen, punkt 17. Golvvärmen visade sig inte ens vara i funktion av vissa delar av i huset när vi flyttade in. Detta blev jag varse när det blev kallare väder. Rörmokaren sa att jag skulle gå till fördelarskåpet och vrida på donen där. Nu är det väldigt ojämn värme i rummen, men jag orkar inte ens ringa till rörmokaren för att fråga om han kan ta sig tid för att komma hit och få det rätt injusterat. Det har varit så jädra jobbigt att ha med dessa att göra att jag nu drar mig för att lyfta på luren.

Elektrikern har dock varit kanon och verkligen försökt lyssna på mig som kund! Lidköpings Eltekniska är underleverantören. Dessa killar har svarat varenda gång, dom få gånger jag ens behövt fråga något.
 
Redigerat:
  • Gilla
T110
  • Laddar…
Om ni har massor av fel som företaget inte vill rätta till så håll inne med slutbetalningen tills detta är löst.
Att husföretaget föreslår en KA är väl inte helt ovanligt. Men de ska ha en opartisk inställning till husföretaget och det tycks ju denne person verkligen ha haft då det upptäcktes 40 fel.
Så opartiskheten finns inget att klaga på!
Ev tvåårsbesiktning ingår inte skriver ni men då kanske ni kan anlita vem ni vill av opartiska besiktningsmän och göra en egen? Sen kan det dock bli svårt att driva eventuella fel och brister mot företaget. Den dagen finns konsumenttjänstlagen till hjälp som via allmänna reklamationsnämnden och domstol kan få till rättelser
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Gjorde JB-hus armeringen?
Det är var totalentreprenad, så svaret är ja på en punkten. Firman som var här och gjorde själva platta och grunden var Nimi Bygg. Här slarvades det med täckskikt på armering och på vissa ställen låg golvvärmeslingorna i ytan.

Jag tog upp den bristfälliga armeringen med JB-Villan och fick det inte avhjälpt. Har dokumentation från samtalet där han sade att täckskiktet skulle ordnas innan gjutning. Jag var där dagen innan gjutning och tog egen dokumentation som jag kan visa här.

Jag frågade även min KA varför denna inte gjorde sitt jobb med att skriva upp detta som en avvikelse och hjälpa mig som byggherre att få det avhjälpt. Men han sade att det angår inte honom och han tänker inte skriva något om det. Jag hade Lidköpings Byggstyrning AB som KA och JB-Villan verkar anlita honom en hel del för sina projekt.
Armeringsjärn ligger på betongblock, byggarbetsplats, trästolpar i bakgrunden, grus, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning av solpanelshöjd med gult måttband, utomhus, konstruktionsdetaljer synliga, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätmeter på armerade betongplintar vid byggarbetsplats, grus, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med måttband, betongfundament, armeringsjärn, sten, och byggskyltar i bakgrunden. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från hur det såg ut mellan de olika lagren cellplast:
Vita skumplattor ovanpå grus, skuggan av personen syns, med borrade hål, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skugga av en person speglar sig på en vit yta med små svarta prickar och linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lyfte bort något lager på några ställen och lappade ihop det själv, då jag kände att ingen annan skulle göra det.

Vit isoleringsskum och kartong på grustak under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En yttre hörnvinkel med skarp skugga, kontrast mellan ljusa och mörka betongytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ett av husets två innerhörn. Sundolitt har innerhörn för kantbalkar som är just för att skapa innerhörn. För att slippa onödiga köldbryggor osv.
JB-Villan sa att dom brukar göra på det här viset då det fungerar bättre än Sundolitts standardsortimentet.


Detta ville alltså inte någon hjälpa mig att få avhjälpt.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
Jag har liknande erfarenheter av Jb villan. Deras bemötande efter 34 punkter i slutbesiktningen är under all kritik.

De borde gå en kurs i kundbemötande till att börja med.
 
P P-KAR skrev:
Ja, jag skulle kunna lägga ut besiktningsprotokollet, men det enda som är allvarligt är just bakfallet från stenkista in till dräneringen. Det finns heller inga som helst uträkningar att tillgå på någon ritning för just utförandet av stenkistan. Jag har försökt få tag i dokumenten där det står utförligare om att JB-Villan tar på sig att göra just stenkistan, men har ännu inte fått dessa dokument. Allt är signerat med Bank-ID, så det borde finnas sparat hos företaget.

Från slutbesiktningen: Punkt 20.
Detta vill JB-Villan alltså lägga helt och hållet på mig. Jag har inte gjort något som helst arbete med detta själv(allt är totalentreprenad) och när jag tidigt i processen med JB-Villan försökte förklara eller få reda på hur stenkistan skulle utformas blev jag bara tystad. Jag har försökt förklara detta för projektledare, ägare, KA och till och med grävmaskinisten JB-Villan hade valt till mig. Grävmaskinisten sade till mig att jag kunde få ta hans spade och gräva själv om jag inte litade på att han kunde göra jobbet. Han var noga att förklara för mig att jag inte heller kunde hitta någon annan som kunde göra det billigare och bättre än han själv.
[bild]

Mitt svar på deras åtgärder var detta:
Som ni ser försöker jag få tag i dokumenten som vi signerat, där allt står om vem som tar på sig jobbet. Skickade detta den 8 november och ännu inte fått något svar.
[bild]

Egenkontrollerna som inte ens underentreprenören signerat. Då borde det heller inte bli svårt att se vem som bör åtgärda saken. JB-Villan har själva signerat detta, och det signerade dom bara någon dag innan överlämnandet av huset. Egenkontroller bör rimligtvis fyllas i löpande och efter varje avklarat moment. Men det slarvas även med detta.
[bild]



Hur svårt hade det varit att sätta två separata brunnar, en för dräneringen och en för takavvattning och sedan leda dessa till separata stenkistor. Nu är allt kopplat på en brunn och en stenkista. Vid lättare regn klarar inte stenkistan av att ta hand om mängderna från taket och det trycker baklänges från stenkista in i husets dränering och filtreras ut i stenbädden.
Frågar du JB-Villan får du som svar att det här sättet är det normala sättet att dra dränering och takavvattning till samma brunn. Jag vet ingen som förespråkar detta, med just risken för att det kan gå baklänges.

Dom säger dessutom att dom inte tagit betalt för stenkistan, det har jag heller inte någon som helst dokumentation på! Det är efterhandskonstruktion från deras sida för att försöka frånsäga sig ansvaret.
Bakfall händer ju om lutningen på dagvatten / dräneringsrör är för dålig, alt om brunnen fylls upp pga för stora regnmängder systemet inte klarar av eller om det är stopp nedströms (i röret mot stenkistan eller att stenkistan är underdimensionerad). Med en rätt dimensionerad stenkista borde ni inte ha problem. Stenkistan ska ju inte ligga 1.5 m från fasaden dock, men jag tror du menar (spol?)brunnen. Är stenkistan feldimensionerad?
 
M manner skrev:
Om ni har massor av fel som företaget inte vill rätta till så håll inne med slutbetalningen tills detta är löst.
Att husföretaget föreslår en KA är väl inte helt ovanligt. Men de ska ha en opartisk inställning till husföretaget och det tycks ju denne person verkligen ha haft då det upptäcktes 40 fel.
Så opartiskheten finns inget att klaga på!
Ev tvåårsbesiktning ingår inte skriver ni men då kanske ni kan anlita vem ni vill av opartiska besiktningsmän och göra en egen? Sen kan det dock bli svårt att driva eventuella fel och brister mot företaget. Den dagen finns konsumenttjänstlagen till hjälp som via allmänna reklamationsnämnden och domstol kan få till rättelser
Jag kan ju även passa på att säga att vår KA inte heller har varit ärlig med sina platsbesök på arbetsplatsen. Han har dragit lögner och inte lyckats hålla reda på dessa för hur hans besök gått till.


Jag har en del dokumentation på vår KA som var från Lidköpings Byggstyrning AB.
JB-Villan har några andra som dom även använder sig av som Kontrollansvariga.

Vår KA satt ju i knät på JB-Villan, det förstod man från första samtalet då man ville få hjälp.
En av dom klantigaste grejerna vår KA gjorde var att ljuga om datum för arbetsplatsbesöken. I slututlåtandet från KA skriver han att han varit på plats för att kontrollera vissa arbetsmoment som inte ens funnits att kontrollera. Han har även sagt till oss att han inte kunde närvara för att kontrollera armeringen innan gjutningen och att han skulle kräva fotodokumentation på detta från arbetsplatsen.

Det roliga är att han ändrat sin historia i slututlåtandet och skrivit att han varit där den 16 juni för att kontrollera detta med armering och golvvärme. Det enda som inte stämmer med datumet är att då fanns det inte ens någon golvvärmeslinga eller armering att titta på. Man hade inte ens isolerat klart grunden! Det var först veckan därpå man kunde se armering och golvvärmeslingor.

Vår KA vet inte ens själv att han uppgivet helt galna versioner om detta arbetsplatsbesök:
E-postkonversation med bilagor, arbetsplatsbesök, önskar Gott Nytt År, personlig information dold.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svensk text, röda markeringar, revisionsrapport eller byggdokumentation, ändringsförslag, datum och beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har självfallet bilder från dag till dag och kan enkelt visa bilder med tidsstämplar för när de olika momenten fanns att kontrollera.

Lägger upp det här:
Skärmdump av Google Foto-app med bilder på betongblock och skador eller sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Google Fotos-app med bilder på elektriska installationer och rör på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smarttelefonskärm som visar foton av byggarbetsplats med armeringsjärn, måttstock och byggdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en smartphone visar fotogalleri; byggprocess, isoleringsskum och instruktioner på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R
M manner skrev:
Om ni har massor av fel som företaget inte vill rätta till så håll inne med slutbetalningen tills detta är löst.
Att husföretaget föreslår en KA är väl inte helt ovanligt. Men de ska ha en opartisk inställning till husföretaget och det tycks ju denne person verkligen ha haft då det upptäcktes 40 fel.
Så opartiskheten finns inget att klaga på!
Ev tvåårsbesiktning ingår inte skriver ni men då kanske ni kan anlita vem ni vill av opartiska besiktningsmän och göra en egen? Sen kan det dock bli svårt att driva eventuella fel och brister mot företaget. Den dagen finns konsumenttjänstlagen till hjälp som via allmänna reklamationsnämnden och domstol kan få till rättelser
KA är kontrollansvarig sällan denna som besiktigar huset vid slutbesiktningen.
Vet inte hur det är i detta fallet men normalt har man inte samma person till KA och slutbesiktning…
 
R Rejäl skrev:
KA är kontrollansvarig sällan denna som besiktigar huset vid slutbesiktningen.
Vet inte hur det är i detta fallet men normalt har man inte samma person till KA och slutbesiktning…
JB-Villan rekommenderar sina kunder att välja några av deras förslagna besiktningsmän via deras portal. Har du otur väljer du samma besiktningsman som du hade som kontrollansvarig.

En av besiktningsmännens namn som JB-Villan rekommenderade kände jag igen från när jag var på jakt efter en ny kontrollansvarig, då min dåvarande KA inte ville ta upp avvikelser och jag kände inte längre var lämplig för uppdraget.

Det ironiska var ju att den nya KA:n jag ringde upp också hade kopplingar till JB(vilket jag blev varse om senare i processen när jag skulle välja besiktningsman för slutbesiktning).
Den nya kontrollansvarige som jag gjorde en förfrågan hos, om han kunde komma och ge en bedömning på armeringen lät så himla tveksam till att ens ta sig åt uppdraget när han fick reda på att hustillverkaren var JB-Villan. Det förstod jag senare i efterhand, när jag såg hans namn som föreslagen besiktningsman att han inte ville ta åt sig min förfrågan.

Skaraborg är inte stort och det verkar vara ganska korrupt och svårt, när det gäller att hitta vettiga kontroll- och besiktningsmän.
 
R
P P-KAR skrev:
JB-Villan rekommenderar sina kunder att välja några av deras förslagna besiktningsmän via deras portal. Har du otur väljer du samma besiktningsman som du hade som kontrollansvarig.

En av besiktningsmännens namn som JB-Villan rekommenderade kände jag igen från när jag var på jakt efter en ny kontrollansvarig, då min dåvarande KA inte ville ta upp avvikelser och jag kände inte längre var lämplig för uppdraget.

Det ironiska var ju att den nya KA:n jag ringde upp också hade kopplingar till JB(vilket jag blev varse om senare i processen när jag skulle välja besiktningsman för slutbesiktning).
Den nya kontrollansvarige som jag gjorde en förfrågan hos, om han kunde komma och ge en bedömning på armeringen lät så himla tveksam till att ens ta sig åt uppdraget när han fick reda på att hustillverkaren var JB-Villan. Det förstod jag senare i efterhand, när jag såg hans namn som föreslagen besiktningsman att han inte ville ta åt sig min förfrågan.

Skaraborg är inte stort och det verkar vara ganska korrupt och svårt, när det gäller att hitta vettiga kontroll- och besiktningsmän.
Vilken soppa det verkar vara ett riktigt inavels problem där alla känner varandra och ser om varandras intressen.. och kundernas intressen hamnar långt ner😢
 
  • Gilla
Raecer11
  • Laddar…
Snailman
Jag kan ju nämna om att de var tämligen ensamma (jag minns inga andra) om att lägga golvvärmen ovanpå armeringen (De kunde då göra allt färdigt med grunden och överlåta åt rörmokarfirman att fixa golvvärmeslingorna) Det innebär ju att de som gjjuter trampar omkring i betongen vid gjutningen och då trampar på slingorna, när de ligger under armeringen så går ju de som gjuter på armeringsmattorna (om det är tillräckligt små rutor, vilket det varit på de jag tittat på ca 150mm )

lägger man armeringen under armeringen måste ju de som bygger grunden återvända efter att golvslingorna lägggs, detta undvek JB villan på alla jag såg.

Slangen för golvvärmen fästes då i armeringsmattorna,

Det finns bestämmelser om att armeringen ska vara ett visst antal cm från utsidan av plattan, antar att det har med att undvika att armeringen rostar att göra.

Att man lägger värmeslingorna ytligare gör ju att det är lättare att av misstag borra i dem.
För att fästa syllen (huset) i grunden så borrar man ner fästen genom syllen, ska väl finnas nån typ av pistol man kan skjuta ner nåt fäste med alternativt. Det är för att förhindra att Huset kan blåsa bort från grundplattan.
 
Redigerat:
Hej! Tråkigt att det finns vissa som är missnöjda. Jag vill ändå komma in med min vinkel då jag tycker att den här tråden framhäver väldigt mycket negativt och inte så mycket konstruktivt. Vi har själva byggt med JB-Villan och valde just JB efter en hel del research. Allt från att besöka deras hus, kontor, prata med vänner och med kunder som byggt med JB-Villan. Vi har vänner som arbetar som underentreprenörer för JB-villan och även de tycker att husen håller hög kvalité.

JB-villan har byggt strax över 1300 hus i dagsläget och som de flesta förstår finns det ingen husleverantör som kan leverera så många "egenritade" hus utan minsta lilla snedsteg.

JB-Villan hade knappast haft så stark kundnöjdhet och fått bygga såpass många hus i Skaraborg som dom inte gör mer rätt än fel.
 
D Drojn skrev:
Hej! Tråkigt att det finns vissa som är missnöjda. Jag vill ändå komma in med min vinkel då jag tycker att den här tråden framhäver väldigt mycket negativt och inte så mycket konstruktivt. Vi har själva byggt med JB-Villan och valde just JB efter en hel del research. Allt från att besöka deras hus, kontor, prata med vänner och med kunder som byggt med JB-Villan. Vi har vänner som arbetar som underentreprenörer för JB-villan och även de tycker att husen håller hög kvalité.

JB-villan har byggt strax över 1300 hus i dagsläget och som de flesta förstår finns det ingen husleverantör som kan leverera så många "egenritade" hus utan minsta lilla snedsteg.

JB-Villan hade knappast haft så stark kundnöjdhet och fått bygga såpass många hus i Skaraborg som dom inte gör mer rätt än fel.
Gör man rätt får man inte såna här trådar på Byggahus ..... Det är inte mer att säga än så..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.