Fick inte justera strålkastaren på min BMW när ljuset stod lite för högt på ena sidan, besiktningsteknikern påstod att det måste göras med dator "Den kommer gå tillbaka om du justerar manuellt"
Orkade inte diskutera, åkte hem o justerade den manuellt, åkte tillbaka och fick den godkänd.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
A
det är inte mekaniker eller erfaret folk detta, det är reservdelsbytare och annat löst trams som jobbar hos våra bilprovningar..
Inte mycket att diskutera med...
Brukar bara ta lappen fixa något sedan åker jag och gör om skiten...
 
Marike Marike skrev:
Det kan vara av annan typ, är väldigt fett och segt, kritvitt. Fick en liten burk på ett tidigare jobb, vi använde det i sjöminor. Jag är ganska säker på att det håller formen.;)
Funkade det i sjöminor funkar det väl kanske för dig Det var dock inte formstabiliteten jag for efter, det är hur silikon gasar ur ( vi pratar kanske ppm) och kan lägga sig som en tunn hinna på kontakter i relän eller andra kontaktytor. Men det finns ju en uppsjö av silikonbaserade produkter så den du fick en burk av kanske funkar finfint.

https://www.helisweden.se/showthread.php?t=9159

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Silicone#Electronics
"
The use of silicones in electronics is not without problems, however. Silicones are relatively expensive and can be attacked by certain solvents. Silicone easily migrates as either a liquid or vapor onto other components. Silicone contamination of electrical switch contacts can lead to failures by causing an increase in contact resistance, often late in the life of the contact, well after any testing is completed.[11][12] Use of silicone-based spray products in electronic devices during maintenance or repairs can cause later failures.
"
 
97' Corsa hade ett kontaktdon ärgat, kopparn var turkosfärgad. Bilstopp och ingen gnista. Betmedel tog fram kopparfärgen.

Ett annat fel, felkod "knacksensor" och hackig gång åtgärdades genom att byta ut färddatorn. Det var inget fel med knacksensorn (har nu 3st. :rolleyes:).
 
Marike
D Daniel_M_ skrev:
Funkade det i sjöminor funkar det väl kanske för dig Det var dock inte formstabiliteten jag for efter, det är hur silikon gasar ur ( vi pratar kanske ppm) och kan lägga sig som en tunn hinna på kontakter i relän eller andra kontaktytor. Men det finns ju en uppsjö av silikonbaserade produkter så den du fick en burk av kanske funkar finfint.

[länk]

[länk]
"
The use of silicones in electronics is not without problems, however. Silicones are relatively expensive and can be attacked by certain solvents. Silicone easily migrates as either a liquid or vapor onto other components. Silicone contamination of electrical switch contacts can lead to failures by causing an increase in contact resistance, often late in the life of the contact, well after any testing is completed.[11][12] Use of silicone-based spray products in electronic devices during maintenance or repairs can cause later failures.
"
Jag tvivlar inte på vad du skriver. Jag menar att det kanske inte alls är siliconbaserat, kanske bara som jag trott.
 
  • Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
De flesta Japanska bilar har/hade ett vitt fett i alla kontaktstycken (där av att de var överlägsna när det gällde elfel)
Fanns förr oxå att köpa för att ha på batteripoler, och det kallades väl för kontaktfett.
Vad det innehåller vet jag inte.
 
Marike
Jag är rätt säker på att man inte använde något som kunde innebära risk i sjöminor, så vi kan utesluta kontaktfett.
Nu har jag hur som helst beställt en bättre beg ABS-pump, så får jag se vad det kan ge. Var förresten på återkontroll idag , på ett annat ställe så klart, bilen skötte sig och blinkade inte till provaren som i detta fall var en man. Doc tyckte han att bromspedalen sjönk för mycket, det var inte tal om det förra gången så det var irrelevant, men tar synpunkten på allvar och byter ABS-pumpen. För även om jag bara kör 50 mil med den är varje km en risk med dåliga bromsar. Bromsar ja, jo de blev sämre och ojämna med de nya skivorna, tror jag byter tillbaka till de gamla så kan jag ha de nya och pimpa bilen med inför nästa besiktning.:rofl:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Marike
Köpte en ABS-pump på bilskroten men den har andra nr än originalet. Söker jag på nr så får jag upp att originalet ska vara till Zafira, den jag fick till Astra. Kan det vara så att kombin har samma pump som Zafira, att den är bestyckad annorlunda mot den som ska vara till övriga Astra?
Har sökt efter en med originalnr och av flera hundra fann jag en,den hade suttit i en Astra kombi, de andra till Astra hade varierande nr. Hur viktigt är det med nr?
 
F
Kanske lite sent nu. Men försök få tid hos dekra om de öppnar snart igen, där kan man ofta förhandla sig till ett godkännande.
 
Marike
F fixarmicke skrev:
Kanske lite sent nu. Men försök få tid hos dekra om de öppnar snart igen, där kan man ofta förhandla sig till ett godkännande.
Tja, bilen är godkänd. Det var p.g av en åsikt från testaren som är samstämmiga med de jag brukar låna ut den till som gör att jag blev orolig för att det kanske är nåt fel i alla fall, och så vill jag inte ha det. Själv har jag inga problem med bromsen, den bromsar mjukt och trycker jag till så nitar den.
Sedan tänker man så klart att ABS-lampan kanske har med ett ev fel att göra.
 
A
Marike Marike skrev:
Tja, bilen är godkänd. Det var p.g av en åsikt från testaren som är samstämmiga med de jag brukar låna ut den till som gör att jag blev orolig för att det kanske är nåt fel i alla fall, och så vill jag inte ha det. Själv har jag inga problem med bromsen, den bromsar mjukt och trycker jag till så nitar den.
Sedan tänker man så klart att ABS-lampan kanske har med ett ev fel att göra.
Nja dessa lampor kan börja lysa ändå.
Jag har fått byta hjullager bara för att få lampan att sluta lysa då magneten gett upp i lagret..
 
På en bil jag hade så var det en ring ( lite kullrig ) på insida skivan, den var sprucken p.g.a av rost som var mellan skiva och ring som käckt den och då vart det röd lampa för ABS.
 
Marike
Maskintok skrev:
Nja dessa lampor kan börja lysa ändå.
Jag har fått byta hjullager bara för att få lampan att sluta lysa då magneten gett upp i lagret..
Visst men den tänds bara sporadiskt och direkt när tändningen slås till, samt bara första gången, slår jag av och till igen funkar det. Det ska den ju göra men den ska slockna efter några sek. Något som kommer när den kör diagnostiken.
 
A
Marike Marike skrev:
Visst men den tänds bara sporadiskt och direkt när tändningen slås till, samt bara första gången, slår jag av och till igen funkar det. Det ska den ju göra men den ska slockna efter några sek. Något som kommer när den kör diagnostiken.
har du mätt upp kabeln?
Och kollat relät?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.