6 276 läst · 62 svar
6k läst
62 svar
Den där förbaskade ABS-lampan.
Besserwisser
· östergötland
· 2 042 inlägg
Har skruvat ner instrumentbrädan och satt en svart tejpbit över lampan, gick inte att få släkt( lyst nu i flera år ) , nu sitter det långt in så ev lampor i taket på provningen gör att det blir ganska mörk skugga på panelen, så det syns ingen tejp bakom glaset.
det blir en 2:a i protokollet om den inte tänds när besiktningsmannen slår på tändningenJ jonaserik skrev:
du får koppla så den styrs av oljetryckslampan
Jag brukar vara försiktig med siliconbaserade produkter i närheten av kontaktytor. Hört att silicon är aningens flyktigt, gasar ur och lägger sig som hinnor. När jag jobbade med elektronik på ett företag med renrum så var det ajabaja med silicon då anslutningen mellan chip och och bärarkort kunde påverkas.Marike skrev:
Jo men Opeltech jag har fungerar bara i Vista datorn och den är död. Köra till verkstad och få det gjort gör jag aldrig mer. Var med en Golf som skuttade fram, tänkte det blir för dyrt att byta allt tänkbart så jag körde till Mekonomen för att få det fixat. Det första jag fick göra var att skriva på ett papper att jag skulle betala 1000kr för felsökning. Följande dag fick jag veta att bilen var hur bra som helst,inga fel förutom styrstagen och en drivaxel som måste bytas. 1000kr för ingenting för det var inget fel på de delarna, konstaterade jag efter att ha bytt. felet som gjorde att motorn gick enormt ojämnt var en vaccumventil som sitter på insugsslangen.C cpalm skrev:
Men jag ska försöka få igång den gamle datorn, tveksamt dock om självdiagnostiken sparar fel, särskilt som bilen varit strömlös ett tag.
Det kan vara av annan typ, är väldigt fett och segt, kritvitt. Fick en liten burk på ett tidigare jobb, vi använde det i sjöminor. Jag är ganska säker på att det håller formen.D Daniel_M_ skrev:Jag brukar vara försiktig med siliconbaserade produkter i närheten av kontaktytor. Hört att silicon är aningens flyktigt, gasar ur och lägger sig som hinnor. När jag jobbade med elektronik på ett företag med renrum så var det ajabaja med silicon då anslutningen mellan chip och och bärarkort kunde påverkas.
Oljetryckslampan lyser den också med tändning till och det är ju rätt. Däremot ska ABS-lampan slockna, precis som de andra varningslamporna som inte är beroende av att motorn går.T tergo skrev:
Min är en 1999. Om de bryr sig beror nog på vem det är. Jag fick en lång lista med påhittade fel. Bromsen bak var helt perfekt, syntes bara vara en nål som gick upp till 2. men var tvungen att byta skivor bak för det fanns rost på dem, ytrost kanske, ja. Men var klagar man? Nu är det bytt många delar i onödan, det ger en negativ miljöpåverkan.Nämner inte bilprovningen, men namnet börjar på tredje bokstaven i alfabetet.Maskintok skrev:
skivorna hade du kunnat slipa av..Marike skrev:Min är en 1999. Om de bryr sig beror nog på vem det är. Jag fick en lång lista med påhittade fel. Bromsen var helt perfekt, syntes bara vara en nål som gick upp till 2. men var tvungen att byta skivor bak för det fanns rost på dem, ytrost kanske, ja. Men var klagar man? Nu är det bytt många delar i onödan, det ger en negativ miljöpåverkan.Nämner inte bilprovningen, men namnet börjar på tredje bokstaven i alfabetet.
Jag putsade dem rena för en månad sedan men det hjälpte inte för det syntes rost längst ut, du vet där inga klossar ligger an. Detta är tredje gången jag får ombesiktning för att man inte kan spegla sig i skivorna, märkligt sammanträffande är att det varit kvinnor alla tre gångerna. 1 Vectra, 1 Golf, och nu AstranMaskintok skrev:
Märkligt, jag tycker de har blivit mindre noga med skivor på senare år? Bara bromsverkan är bra och jämn kan skivorna vara rätt muggiga, iaf under min gräns.
där? det är ju ett oanvändbart område... finns ingen anledning till att slå ner på det...Marike skrev:Jag putsade dem rena för en månad sedan men det hjälpte inte för det syntes rost längst ut, du vet där inga klossar ligger an. Detta är tredje gången jag får ombesiktning för att man inte kan spegla sig i skivorna, märkligt sammanträffande är att det varit kvinnor alla tre gångerna. 1 Vectra, 1 Golf, och nu Astran
Jag fick en 2:a för att parkeringslampan hade lossnat, det ser man för den sitter inte mitt i hålet i reflektorn. Hålet i reflektorn är till för att man ska kunna justera ljuset Nämnda lampa sitter i lamphöljet, och den satt där den skulle.Maskintok skrev:
Så var klagar man? Bilprovarna kan påstå vad som helst, man är maktlös.