Beape skrev:
Jag har en oljetank liggande i trädgården som jag tänkte bli av med (oljepannan har lagt av och är inte värd att reparera eftersom vi numera har bergvärme).

Man kan ju leja ut ett eller flera av följande steg:

1) Tömma tanken på olja
2) Gräva upp / köra bort tanken till skrot
3) Skära ner / ta bort oljepannan

Fråga 1: Vad är ett rimligt pris för 1) - 3) i Stockholmstrakten och finns tips på prisvärd firma?

Fråga 2: Vad är rimligt pris på respektive del 1), 2) och 3) och hur finner man köpare av oljan och skrotet?

Fråga 3: Om man tar bort tanken själv, hur pluggar man igen röret som leder in till pannan i huset?
Kan ju kommentera mina steg ovan med hur det blev:

1) Jag kollade runt på Stockholmsmarknaden och fann att CIJA var prisvärd och gav rak kommunikation. Vissa firmor försöker mörka att det finns ett värde i den villaolja man pumpar ut (för att komma över oljan gratis). Inte CIJA. De meddelade utan knussel att de är beredda att betala 2,50 kr per liter olja. Mitt saneringsintyg landade därför på 800 kronor.

2) Jag grävde upp tanken med minigrävare, band en bogserlina i tanken och lät skopan dra ut tanken från det hål där den legat. Sen var det en smal sak att skära tanken med tigersåg (för säkerhets skull lät vi tanken stå ett dygn med öppen lucka för att ventilera bort gasen. Vi körde tanken till en soptipp uppe vid Roslagsstoppet (halvvägs till Norrtälje) som tydligen tar emot oljetankar från privatpersoner.

3) Jag har fortfarande inte kommit till skott med oljepannan men jag kommer nog att göra detta jobb på egen hand lite längre fram.

Kommunen ville ha en kopia på saneringsintyget samt att jag bekräftade att tanken fraktats bort.
 
En god vän till mig har firma och gör enbart jobb med att demontera pannor och tankar, han tar 1500 kronor per "del" och sågar sönder tanken med tigersåg och baxar ut pannan hel på en typ av vagn.
Jag hade aldrig betalat 4-6000 kronor som vissa här nämner, då hade jag heldre gjort det själv, det hade fått ta den tiden det ville :)
 
3000 spänn betalade jag, varav hälften bör gå att få rot avdrag för då vi hävdar konvertering av värmesystem till pelletsförråd, får väl se vad dom säger om det.
Han körde med nibbler och tanken (3kbm) var tom innan, det tog en 3tim ungefär och då hade han ett par korta pauser också.
 
Satan i gatan vilket tråkigt jobb kapa ner i 10 bitar, man kanske är en riktig arbetsmänniska i alla fall?Tog två dagar med långa surfpauser inga två timmar här inte. 5blad och tre rondeller kostnad ca 75kr+90kr=165kr, helnöjd med kostnaden, nästan gratis juh!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.