jag åkte till rustad och köpte den billigaste tigersågen dom hadde. sedan köpte dyrare blad med rediga taggar på järnia eller vad dom nu heter. kostade ca 400kr. sen var det bara o satta igång. tog väll ca 2 timmar sedan var tanken veck. jobbigt vill jag heller inte påstå. dook lite trött i armarna. tigersågen funkar ännu. har sågat ner tanken,sågat av grenar,bräder,rör och delat en volvo 245 turbo i 10 bitar med den. så även om den var billig så funkar den kanon:)
 
Hej,
Vill berätta lite om mina erfarenheter av att kapa ner en oljetank (3kubik).
Eftersom jag är en person som vill ha sker och ting gjorda utan att behöva vänta på långsamma hantverkare/experter mm så beslutade jag mig för att demontera oljetanken själv. Oljan hade jag kört slut på så jag räknade med att saneringen skulle bli enkel.

Jag började med att såga upp ett hål för att pumpa ut resterna på botten av tanken, bara 50 liter kvar så det var inga större problem. Därefter sågade jag upp hela fronten och kastade in sågspån för att suga upp bottenslammet. Detta tog 5 timmar och armarna var som majonäs på fredagkvällen. Alla blad (5st) gick åt så på lördagen fick jag åka och köpa fler. Andra dagen var lättare, spänningarna i tanken försvann i det mesta i och med att jag fick av "locket" på tanken (väger bly, fick hjälp att bära ut den). Jobbade totalt 2,5 timmar med tanken och halva låg utanför huset och halva i huset när jag var klar för lördagen. Söndag blev ett rent helvete, den förbannade sågen började strula, så halva tiden gick åt att skruva fast blad och andra lösa delar. Tillslut gav den upp helt (fästpinnen för bladet gick rakt av) och 40cm plåt kvar att såga. Skam den som ger sig, inga affärer öppna på söndagkällen så den utvägen var struken. Hm, just det biltemabågfilen och 40cm 3-4mm plåt, gick som smort ;-) . Nävars.. 3,5 timmar jobb totalt på söndagen, sen var tanken ute.

En sammanfattning till den som gör det själv: Räkna med ett ganska tungt arbete, särskilt med armarna. Det kan bli grisigt om man inte tänker sig för. Det tar förmodligen mellan 5-15 timmar beroende på verktyg och händighet. Köp tillräckligt med sågblad ifall du inte är ett uberproffs på tigersåg och stål, runt 10-15 bör räcka.OBS! Använd inte vinkelslip/cirkelsåg eller dyklikt pga brandfarligheten. Disel kan tända särskilt ihop med sågspån om man gnistrar för mycket. Och ventilera ordentligt, annars luktar det apa...
Med min egen erfarenhet i åtanke skulle jag betala en firma max 3000kr (5h*400kr+material mm) för att göra jobbet, mer tycker jag inte är rimligt att ge.
/Henke
 
Jag kan inte rekomendera at köra med en batteridriven tigersåg iaf.. =)
Åkte och lånade farsans billiga nätdrivna för att ha något att såg med medans batterierna laddade till Makitan. Tog välla en arbetsdag men längre tid än det borde om jag inte kört de 3 första timmarna med bara batteridrivna.

Sen körde jag absol i botten istället för sågspån.
 
Ni som ska såga ut tanken med tigersåg, kom ihåg att smörja bladet/skäret med skärolja. Då behöver det inte kosta skjortan i blad. Plus att det går mycket lättare att såga
 
Ännu ett tips kan vara att skaffa en golvskrapa som ni skrapar ihop sörjan på botten av tanken med. försöka att lyfta tanken i ena änden först, skrapa ihop och sleva ut, så blir det inte så mycket avfall med absol eller sågspån (vad ni nu väljer). Absol är kanon...
 
Vi var två stycken som fixade ner oljetanken i helgen.

I lördags började vi med att tömma tanken med en borrmaskinspump. Slangade till ett fat. Blev väl cirka 100 liter. Sen gick en av oss ner i tanken och torkade med trasor. Gick hur bra som helst med mask. Luktade inte mycket alls. Torkade den helt ren från allt slam och skit..

Därefter skar vi upp den lite i sidan med tigersåg för luftning och locket hade vi också av. Sen stod den och luftade med fönstret öppet i källaren hela natten. Sen tog vi några öl efter det slitet..:D

Dag 2 tog vi fram vinkelslipen och skar upp den i 6-7 st bitar. Precis lagom för att kunna få ut det via källardörren. Det gick väl en 8-10 st kapskivor a`30 kronor. Men det gick mycket lättare med vinkelslip än med tigersågen...

Så mitt råd är att använda vinkelslip. Funkade kanon....

Det är ett ganska hårt jobb men väl värt de 5-6 tusen man sparar! :)
 
vad kör ni med för blad igentligen. 10-15 blad för att såga ur tanken???. jag köpte bosch. kostade ca 200kr för 5 stycken. 2-3 mm taggar som åt plåt som värsta matvraket. gick åt 3 st. köp billig såg men med riktiga blad kommer man lång och fort
 
Varken cirkelsåg eller borrmaskinspump bör man använda iom att de båda kan avge gnistor och värme. Det räcker med dieselångor för att det ska tända (tom bättre än ren diesel). Absol är långt bättre än sågspån. Sågspån brinner rätt bra. Det gör inte absol och liknande om jag minns rätt
 
vad kör ni med för blad igentligen. 10-15 blad för att såga ur tanken???. jag köpte bosch. kostade ca 200kr för 5 stycken. 2-3 mm taggar som åt plåt som värsta matvraket. gick åt 3 st. köp billig såg men med riktiga blad kommer man lång och fort
Främsta anledningen till att det gick åt 12 blad för mig var att tanken hade mycket spänningar i sig som ibland nöp åt ordentligt och fick sågen att dunka till åt sidan när den fastnade. Efter att "locket" kom bort blev det betydligt lättare, en annan anledning var min kassa såg för 299kr som tillslut gav upp helt. Sågspån använde jag för att på ett smidigt sätt bli av med avfallet efteråt, dock var jag noga att få ut det ur tanken och pannrummet när jag sågade vidare. Hade absolut inte vågat köra cirkelsåg i den miljön, borde väl kunna liknas vid att röka när man tankar bilen?
 
Jag e glad jag gav bort jobbet å 4.000 kr...
2 killar. 4 kubik. Det tog dem 3 tim inkl tömning på 80 liter.
Så kunde jag fortsätta med renoveringen av köket :)
 
Behöver tips / referenser på någon som kan ta bort oljetank och panna. Detta kan utökas till att gälla hela cirk.värme systemet i hela kåken samt vatten och avlopp. Jag måste nog börja om från början och jag har massor av annat att göra så detta vill jag gärna leja bort till ett rimligt pris. Tack för information. Ja visst detta gäller stockholm, söderort..
 
Nu förstår jag inte... var skulle gnistorna komma från??? Borrmaskinen? ....Pumpen är bara plast.... Det hände i alla fall inte oss...
 
a@westman skrev:
vad kör ni med för blad igentligen. 10-15 blad för att såga ur tanken???. jag köpte bosch. kostade ca 200kr för 5 stycken. 2-3 mm taggar som åt plåt som värsta matvraket. gick åt 3 st. köp billig såg men med riktiga blad kommer man lång och fort
Tänk på att tjockleken på plåten kan variera. Min tank har en godstjocklek på 8mm : ( då räcker inte tre blad särskilt långt
 
Jag sågade ner min tank själv på ca 3-4 timmar.

Mina tips är följande:
Vädra ordentligt. Öppna fönster, dörrar.
Töm i sågspån i tanken när den är tömd. Någon säck brukar räcka.
Hyr en riktig tigersåk. Jag hyrde en stor Hilti för ca 100 kr/dygn. Klart värt pengarna.

Min totala kostnad för kalaset var ca 500 kr.

Jag sålde oljan som var kvar. ca 600 liter till en granne som dessutom kom och hämtade oljan själv. Han betalde ca 1500 kr så jag gick faktiskt plus på hela kalaset. Inte så dumt.
 
Jag använde inte något sågspån eftersom grannen som jobbar dagligen med dylikt sa att det är direkt brandfarligt att hälla i sågspån i tanken och sen börja såga den, jag är ingen kemiexpert men tänk er heta gnistor i sågspån jämfört i diesel ?
Utan sågspån blev det helt okej, tog sågspån i slutet för att få ut slam från tankbotten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.