Sen är det ju också så att jag har redan har en sågbänk med 1000mm klinga. Sen så kan man såga mycket mer med en klinga innan den behöver slipas
 
När ni pratar om bandbredder om 100+ mm, vilken matningshastighet är ni då ute efter?
Jag är ingen särskilt erfaren sågare men har sett otaliga byggen på youtube och utifrån det snickrat ihop ett eget bandsågverk.
För mig är band över 50 mm helt nytt, och något jag trodde förekom endast i industriella sammanhang.
Enligt min erfarenhet är det stockhantering, planering, stapling etc som tar mest tid. Själva sågningen går rätt snabbt även med ett 38 mm blad tycker jag.
 
Har själv ett logosol b1001 12 kw bandsågverk, sågar med 34breda band.
Jag har testat ett flertal bandsågverk med varierande bandbredd. Bandsågsverk med blad 100 ++ mm går väldigt stabilt, och går att såga med cirkelsågs kapacitet om man har hydraulisk timmerhantering,stockbord och kantverk i kringutrusning. Men det kostar bara ett bandsågverk med hydraulik går på minst 600.000 och uppåt i den klassen utan kringutrusning.
Bredare band är dyrare i inköp, dyr slip- och skränkutrusning. Kräver ochså större huvudsäkring pga av stora elmotorer, Man behöver såga mycket för att sådan utrustning ska vara lönsam.

Bandsågverk med smala band upp till 34mm breda band som mitt b1001 sågar ganska snabbt i stockar upp till 250-350 mm i diameter. Jag har jämför med min e8 speed saw (8kw kedjesåg) som jag sågade innan jag gick över till bandsågverk och det är marginell skillnad i såghastighet upp till ca 35 cm stockdiameter över den stockdiametern går det sakta även med bandsågverk i den här klassen. Gällande min B1001 12 kw bandsågverk. Har haft den sen våren 2019 så saknar jag elhöj/sänk digital datamåtttställare. Fanns inte till elversionen när jag köpte den och har inte släpps än på marknaden bara till bensinmotorvarianten. Jag har sågat ca 150-350 stockar per år . Det är ganska tungt att veva såghuvudet upp och ner om man sågar några dagar i sträck. manuel sågskala funkar men det spar mycket tid med digital utrusning.

Går man upp i nästa klass och med Full hydraulik och 50-60 mm band 15-18,5 kw elmotor. Då sågar man ganska snabbt och effektiv med relativt bilig skärutrusning bandsågsblad. Har testat en trakmet såg i den storleksklassen och den var rejäl och sågade bra. Men kostar ochså mycket 300000-400000kr
 
38mm band kan man också såga riktigt fort med, handlar mest om hur kraftig motor man har. Kolla på Woodmizer wm4000, den sågar rejält fort.
Nu har jag de mesta delarna, har hittat hjul, trapetsskruv för höjning, lager, axlar, balkar, vajrar, räls samt alla motorer, bland annat 22kw sågmotor och en 2.2kw plattmotor till barkfräsen.
Stockspänningen och regleringen av dessa kommer att ske med tryckluftscylindrar. Jag kommer att använda 38mm Ripper-band, fick hem dom för nån vecka sen.
 
Två stora träspolar och en lös rem på ett orientaliskt mattbelagt golv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal avfuktare och en trasig elektrisk motor på ett smutsigt golv i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
_hemmasnickaren
  • Laddar…
Tänker du bygga elektrisk höj sänk på bandsågens såghuvud
 
Hur tänker du lösa måttskala. Manuel höj/sänk tar tid och bygger du för att såga snabbt tror jag att man bör försöka bygga bort dessa moment.
 
Höjningen tänkte jag göra med en motor med pulsgivare å en digital måttställare. Ska kolla dock var man får tag på såna delar
 
Har du hittat några delar för höjning och måttställare.
 
Nja, skruvarna å motorn har jag men inte pulsgivare. Ska försöka se vart man hittar en sån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.