P
H _hemmasnickaren skrev:
Bredare band, ger bättre mått på virket. Du kan såga med högre matningshastighet. 100-150 mm band är nästan likvärdigt med cirkelsågverks hastighet med stor elmotor
Vad kostar så breda band? Trakmet har något sågverk som har 100 blad men inget pris upplagt.

Vi har två bandsågs hjul liggandes som suttit på vårt Norwood LMPRO bandsågverk, dom tar dock inte 100 utan max 36 har jag för mig.
Dom är tillsalu ifall det är utav intresse av trådskaparen :)
 
60 cm gjutjärnshjul borde du kunna ta av en hästdragen slåttermaskin av litet äldre modell. Sådana vrak brukar stå här och var längs åkerkanter och i hoprasade gamla lador. Till exempel Arvikaverken och Deering och Jones Plano hade hjulen gjutna i ett stycke på äldre modeller. Om man får upp hjulen i en svarv någonstans så man kan svarva bort krusorna och släta upp hjulbanan borde det bli bra.

Jag skulle satsa på ett litet bredare blad. Granvirke sågat med smalt blad brukar bli ganska vågogt då de hårda kvistarna styr bladet ur kurs.

Bladstyrningar går bra att bygga själv. Jag byggde ju egna kullagerstyrningar till min bandsåg i snickeriet.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
H _hemmasnickaren skrev:
Ja, det finns många fördelar respektive nackdelar med smala kontra bredd bandsågsblad. Kapacitetmässigt ska man såga full produktion så bör man såga med 100-150 mm band. Men då bör man ha full hydraulisk timmerhantering, kedjedrivet stockbord, drivna transportband för sågat virke och bakved. Kantverk kan också vara bra och ökar såg kapaciteten. Då pratar om en anläggning med mindre industriell kapaciteten kostar därefter,men då har man såg med kapacitet. Sedan kanske man vill ha en virkestork med kapacitet därefter och det kostar mycket om man inte kan bygga någon egen tork med styrning själv. Naturligtvis är bandsågsbladen dyrare, lika så slip- och skränkutrustning, kan lätt kosta 100000-150000. Många som sågar med bredbandsågverk lämnar in bandsågsbladen för proffsslipning. Dessa bandsågverk ligger i prisklassen 500000kr och uppåt.
Dessa bandsågverk kräver höga huvudsäkringar och fasta elkostnader därefter.
Såg banden dyra kostar ca 2500-7000kr styck.
Smal blad bandsågverk ,som min b1001 som sågar med sågband upp till 35mm.
Fördelen är relativt billiga bandsågsblad 500-3500 kr styck en spik sågning behöver inte vara så dyr. Man kan också såga med carbid bestyckade bandsågsblad som inte behöver slipas. Dyra men håller skärpan länge. Det finns också blad som är sterlit bestyckade som slipas enkelt men behöver inte skränkas. Går att såga länge med dessa såg band och kostar inte mycket mer än vad band. Slip- och skränkutrustningen är också billigare jag slipar med grindlux slipen med cbn skiva, rätt inställt ger den slipen ett bra slipresultat, men den tog tid att ställa in rätt och har modifierat den. Kostade mig 6500 kr och det är vad den slipen är värd tycker jag. Mycket av problem med såg band som dyker upp och ner i såg snittet beror på slipning och skränkning av såg band. Problem kan också bero på felaktiga inställningar av stöd bladrullarna. Att dom står fel eller trycker bladet upp eller ner.
Jag kommer att köpa när jag får råd slip- skränkutrustning i från Alboga träteknik för ca 46000-50000kr ink moms. Dessa klarar slipa band 15-70 mm. Dessa maskiner ger ett perfekt slipresultat och jag tänkte framtid säkra mig för en eventuellt om några år uppgradera till bandsågverk med bredare band 60mm.

Smal bladiga bandsågverk som min b1001 tappar i såg hastighet med stockar i från 40 cm och uppåt i diameter vid sågning av stockar i max diameter får man såga väldigt långsamt. Något bredare band tillsammans med högre motoreffekt kw ger ökad sågkapacitet, bättre mått tolerans och högre såg hastighet vid större diameter på stockarna. 50-80 mm band är en kompromiss mellan sågkapacitet, effektivitet, och en mer rimlig investeringskostnad och driftkostnad än 100+ mm bandsågverk. Allt hänger inte på sågens kapacitet minst lika mycket på kringutrustning och hur man hanterar stockar och färdigsågat virke. Något jag skulle vilja ha på nästa såg är större sågdjup än 250 mm för att kunna såga djupare ner i stockarna utan att lyfta bort sågade plank.
Jag slipar med en OWM-4M och albogas skränk. Det är en bra slipmaskin.

Jag skulle aldrig rekommendera till någon att bygga ett fullstor produktion från grunden. Men med en liten produktion i sikte, och med udda dimensioner och stora bredder så är det fullkomligt rimligt att bygga själv. Mest för att det inte finns - vad jag känner till - stockbandsågar som klarar över 100cm. Det är en specialprodukt om något.

En enklare mellanväg har ju kunnat vara att köpa ett begagnat b750 eller lt15-20 och köra stora stockar på kedjesåg. TS är troligtvis igång tidigare och sågar och producerar än om TS bygger själv.
 
Tror att bara byggtid på en stor bandsåg ligger på kanske 400-500 timmar i byggtid om man ska bygga något som fungerar bra. Har man tillgång till gratis matrial, bygga med beg matrial och komponenter till bra pris kan man nog bygga till ett rimligt pris. Hade själv tänkt att bygga ett bandsågverk men köpte mitt b1001 istället. Hade tagit enormt mycket tid att bygga ett själv och har kunnat sågat mycket istället. Funderar dock på att bygga egen hydraulisk timmerhantering på min såg, det sliter mycket på kroppen att hantera övergrova stockar manuellt. Barkfräs hade jag ochså önskat mig, spar mycket på skärpan på bandsågsbladen.

Om man har behov av att såga övergrovt specialvirke, breda okantade plankor" till bordsskivor" som jag och många andra som driver små snickerier så tror jag att det endast är rimligt att försöka bygga något eget:
Stor bandsåg eller egen elkedjesåg på räls med långt svärd.
Det finns många lösningar på marknaden
Logosol BIG MILL Sågar 100-180 mm grova stockar kostar 38000-48000 + eventuell elsågsaggregat eller stor motorsåg + 21000kr . Dyrt funkar bra ,men långsamt.

WOODMIZER LT15 WIDE Sågar upp till 90cm breda skivor 103 625 kr ink moms
WOODMIZER LX250 Sågar upp till 138-140 cm breda skivor. hittar inget pris
Trak-Met 120cm "WIDE-SLAB" bandsågverk sågar 115cm breda skivor Pris: 98.787:- exkl moms

Jag kommer att komplettera min b1001 med en hemmabyggd elkedjesåg driven rälsgående sågvagn för storstocksågning.
Fått inspiration i från skogsforums reportage

Min lösning:
15 kw beg elmotor med automatisk ydstart.
Matning med Frekvensstyrd kuggväxelmotor, med kedjedrift.
Räls och rälsvagn av gammalt skrotmatrial , grova balkar i räls ska hålla för att hantera stockar med skogsmaskin.
Oljepump och svärd och kedjor tänker jag köpa nytt i från logosol . https://www.logosol.se/store/skarverktyg/sagkedjor-och-sagsvard/till-big-mill-wide-slabber/

Kommer inte kosta mycket för mig motorer och järn matreal har jag fått tag på beg. Men svärd,kedja, oljepump kommer jag köpa nytt.Det kommer dock kosta ganska mycket långa svärd är dyra. En stor bandsåg blir ännu dyrare med fler komplicerade lösningar tror jag om du ska bygga en.
Min rekomendation till trådskaparen är köp en mindre bandsåg ny eller beg. Har du råd köp ett bandsågverk med hydraulik typ woodmizer lt20 eller ett Trakmet- standard med hydraulik.

Bygg sedan ett eget sågverk typ elkedjesåg till big slabb sågning.
Bygga stor bandsåg tar enormt mycket tid och kräver tillgång till metalsvarv, metalfräsmaskin, bra svets.
Går mycket gas fort dyrt om du ska svetsa i hop sågramen, rälsvagnen med små hemmagastuber.

Lycka till med ditt bygge
 
Redigerat:
Då kanske man skulle satsa på ett kedjesågverk om det nu är lättare att bygga. Det som man gör mest är ju själva brädsågningen och det kan jag göra med min Ari-klyv med 70cm klinga. Sågar riktigt snabbt med sin 18kw motor. Och den har tillhörande rullband
Men till en kedjesåg så behövs väl rejält varvtal på drevet? Motorn som jag tänkte välja då är en ASEA 2800rpm 22kw motor
 
En 18.5kw grå industriell motor ligger på marken bredvid en gul hjulburen handkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog den här 18.5kw motorn istället, 22kw motorn var väldigt stor å klumpig, blir svårt att bygga nåt som orkar hissa den... Den passar nog bättre att bygga en fliskvarn med
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Nej börja inte med någon kedjesåg. Det går för mycket i spån med en sådan tycker jag och så tror jag du växer ur den med tiden.
 
Då kanske det är enklare att hitta nån äldre halvskrotig bandsåg å plocka delar från den, typ hjul, bladstyrning, lager å liknande
 
Det är så få delar som motsvarar så jag tror det är enklare att bygga från början.
Ett alternativ kunde vara om man hittar en sån där bandsåg med trästomme och gjutjärnshjul som förekom efter kriget. Eftersom bladspänningsmekanismen och lagerhusen är tänkta för att bultas fast på en trästomme så borde de gå lika bra att bulta fast på en hemsvetsad sågverksstomme.
 
Ahaa har du nåt exempel på en sådan bandsåg?
Sen ska väl ena hjulet gå att justera vinkeln på för att bandet ska ligga kvar?
 
Börja med en kedjesåg säger jag, om du vill såga grovt. Vill du fortsätta såga och såga så finns bandsågverket kvar som monsterprojekt. Men när du kommit dit så har du redan ämnen för rejält många projekt och behovet av sågningen har minskat. Eller har du tänkt att du ska börja leverera virke?
 
Ja det jag tänkte är att man kan såga upp block med grovsågen, å sen sågar jag blocken med cirkelklyvsågen, den är som sagt enormt snabb
 
Men då är det 2 stora frågor om kedjesågen, vilket varvtal ska drevet ha å vart hittar man ett 1m+ långt svärd med tillhörande kedja?
 
Jag tycker det låter som det kan fungera. Testa. Det hänger ju en hel del på vad du vill få ut av virkesförädlingen.

Jag legosågar ibland med min lt70, och då är det väldigt blandat vad tanken har varit med virket. Men många med egen utrustning har anlitat mig för att såga upp ämnen som deras utrustning kan bearbeta senare. Mest för att vidga vyerna lite.

Jag vet att det anordnas ett fåtal prova-på dagar runt om i landet där man får testa lite sågverk.
 
Det mesta är för att formsåga stockar eller att såga ut specialdimensioner av trägrejer till snickeriprodukter.
Men ibland blir det att såga brädor, å då tänkte jag som sagt blocka med kedjesågverket å såga brädorna med cirkelsåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.