Alltså, att sänka en drönare är lätt, och antagligen inte ens speciellt olagligt om du gör det rätt. Skaffa en radiostyrd bil eller något. Se till att du har kristaller för de olika vanliga frekvenserna. Hitta rätt frekvens på drönaren (tex med en spektrumanalysator eller genom att prova olika kristaller i bilen tills den rör sig på drönarens signaler) och sätt i rätt kristall. Kör med din bil. Varken bilen eller drönaren kommer att få vettig input. Din bil kommer att göra underliga manövrer, drönaren kommer att krascha, och det enda du gjort är att du också lekt med din radiostyrda leksak.

Det finns en anledning till att modellflygare är så noga med att inte ha samma frekvens...
 
Om syftet är att sänka drönaren är det inte lagligt, nej.
 
Troberg skrev:
Se till att du har kristaller för de olika vanliga frekvenserna. Hitta rätt frekvens på drönaren (tex med en spektrumanalysator eller genom att prova olika kristaller i bilen tills den rör sig på drönarens signaler) och sätt i rätt kristall.

Det finns en anledning till att modellflygare är så noga med att inte ha samma frekvens...
Detta är lite gammal info - numera används 2,4GHz... Det där tipset hade funkat med det gamla 35Mhz sändarna. :p
 
  • Gilla
VikHe och 1 till
  • Laddar…
Gaidin: ...och hur bevisar man det?

Haba_tsutt: Ah, det märks att jag inte varit med på ett tag...
 
Spelar bevis någon roll ifall det är lagligt eller inte? Är det lagligt att mörda så länge inga bevis finns?
 
Nej, men det spelar roll för om man kommer undan med det. :)
 
K
Är det omöjligt att få samma frekvens med kristallerna på 2.4 GHz. Hade en kompis som pratade om det när vi seglade med våra radiostyrda segelbåtar i somras.
 
Kallebo skrev:
Är det omöjligt att få samma frekvens med kristallerna på 2.4 GHz. Hade en kompis som pratade om det när vi seglade med våra radiostyrda segelbåtar i somras.
Ja, man delar inte upp accessen per bärvågsfrekvens som man gjorde förr. Dvs man har inte en "frekvens" för varje par av bil/båt/flygplan och sändare.

Istället så delar alla användare på samma frekvensband pss som man gör vid WiFi-nätverk.

Eller rättare. Det fungerar inte alls som WiFi, utan mer som mobiltelefoni (DSSS-Direct Sequence Spread Spectrum med några enstaka FHSS-Frequency Hopping-SS). Så vill du vi/jag skall tråka ut dig med de smärtsamma detaljerna så gör jag gärna det, jag byggde mobiltelefonsystem på Ericsson för länge sedan... ;) Men summa summarum. Med sådana här system så "krockar" inte två sändare/mottagare på "samma kanal". Istället så samsas alla på samma frekvensutrymme tills det blivt så oerhört fullt att det inte fungerar längre. I det här fallet så blir det så att räckvidden minskar ju mer störningar, snarare än att det havererar rakt av.

Det blir helt enkelt så att även om man inte kan trolla, ett visst frekvensutrymme kan bara sända en viss mängd data pss att man kan vara säker på att den kommer fram oförvanskad, men sättet som det fungerar och vad som händer när det slutar fungera är helt annorlunda jämfört med den gamla "enkla" tekniken. (DSS är t ex tom ganska svårt att förklara på ett vettigt sätt för den som inte har rätt matematiska bakgrund).
 
Hobbyking (som säljer RC prylar av alla slag) har en tävling, beerlift challenge, som går ut på att mha saker som köpts i deras butik lyfta så stor vikt som möjligt i 10s. Rekorden ligger runt 50kg. Även om man minskar vikten för längre flygtid blir det fortf kvar till en stor smäll.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL1B0114142B0CAABE
 
Jag minns när jag var en liten knodd och åkte med farsan på jobbet i en stor van där lastutrymmet husera en tidig GSM radio. Konsult på Ericsson, ni kanske har jobbat ihop :)
 
AndersMalmgren skrev:
Jag minns när jag var en liten knodd och åkte med farsan på jobbet i en stor van där lastutrymmet husera en tidig GSM radio. Konsult på Ericsson, ni kanske har jobbat ihop :)
Nej, jag var i Göteborg. Och är lite yngre än GSM... ;) Jag gjorde dataplan osv. för 3G. Ja alltså, en pytteliten del i ett hörn av... ;)
 
Ja, tyvärr så tycker jag nog att de tolkat lagen riktigt i det här fallet. (Pss som jag tycker att rätten tolkat lagen riktigt vad gäller "dashboard cams" eftersom de ju tydligt "manövreras på platsen", tvärtemot Datainspektionens tolkning). Så "efterbliven" har jag svårt att sträcka mig till. ;)

Därmed inte sagt att jag håller med om lagstiftningen som sådan. Den behöver moderniseras, men precis hur det är en delikat fråga. Alldenstund jag inte har något problem att bli fotograferad på allmän plats med vanlig kamera eller en drönarmonterad sådan, så är jag inte heller bekväm med att det helt plötsligt skulle (helt lagligt) kunna hänga drönare utanför mitt fönster och fotografera eller filma allt de ser.

Så hur en sådan lagstiftning skall se ut utan att bli ett monster och missfoster som å ena sidan respekterar ett rimligt mått av privatliv och å andra sidan inte kriminaliserar en hel mängd av vanligt beteende, (Fotografera flygplan... Så dumt att jag inte vet var jag skall börja), det mäktar jag själv inte riktig med just nu.
 
Det borde falla under ofredande precis som när du filmar med kameran i hand
 
Jag tror att en viss övervakning är bra, tyvärr sker ju våldsbrott och dessa måste motverkas. Dock är ju poängen att kameran på ett RC-flyg är inte till för övervakning. Isåfall borde även kameran på en mobiltelefon hamna under samma lag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.