S surfarn skrev:
Jag har kollat lite på er youtube kanal nu, och jag börjar förstå vilket jobb det måste varit. Ni har verkligen inte gjort det enkelt för er med allt lull-lull i form av portaler, ornament etc. Hur kan ni fått ihop det på bara två år? Ni har dessutom barn såg ja. Imponerande. Bara att spackla alla väggar måste varit ett hästjobb som nybörjare?

Tusen tack. Det har verkligen inte varit lätt men ibland roligt. Du har helt rätt i att vi krånglat till det med allt lull lull. Vi har exempelvis 12 hörn på huset. Svärfar min frågar hela tiden - Varför måste ni göra det så svårt för er? Och det undrar vi också ibland.

Men själva huset har ändå gått bra. Det har varit livet runt omkring som har varit det jobbiga. Pandemin hjälpte inte till...

Ja spackling är kul men inte till ett så stort hus med även många hörn inne. Vi har fått tagit pause i det i omgångar. Men att köpa en slip geraf gjorde susen. Men då var vi nästan klara på bottenvåningen. Ska läggas till att jag är perfektionist så Mattias har inte haft det lätt med mig. Än om det är jag som har spacklat det mesta. Jag blir aldrig klar (nöjd).

Vi har mycket film att göra när vi väl flyttat in. Något du tycker vi ska visa eller berätta om?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
undine
Rita hus själv måste väl ändå innebära att man antingen
1. Är arkitekt och kan arbetet med att bygga hus = peanuts att genomföra
2. Betalar en arkitekt att rita huset och allt vad det innebär = vad kostar det? Landar inte det på rätt stor prissumma?
 
Man kan anlita en arkitekt i större eller mindre omfattning. Du kan anlita enstaka timmar och få tips. Här har de ritat själva hur de ville ha det och sedan diskuterat med arkitketen och justerat lite. Sedan fick arkitekten ta fram konstruktions- och bygglovsritningar.
 
richardtenggren
”Vem” som helst kan ju rita hus, kanske mer eller mindre bra... :)

Det handlar väl mycket om intresse, förutsättningar och vilja som i allt annat.

Den dag vi kommer bygga nytt, i någon form, kommer jag göra modell och ritningar själv, men bolla med arkitekt/byggingenjör för att få bra inputs. :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.