Bryr mig inte nämnvärt vilka moment de gjort eller inte.. jag ser ett fint hus och jag är glad för deras skull att de fullföljt deras drömmar.. de försöker inte hymla med att de lejt ut vissa delar (y)

(många behöver hjälp av arkitekter tex för att få igenom bygglov osv.. bara för man kan en sak.. är man inte nödvändigtvis bäst på allt).

De som har gjort precis allt på sina hus får säga att 2de byggt sitt hus själva från scratch".. eller "från första till sista plankan och allt däremellan" :) För byggt sitt hus.. säger de flesta att de gjort även om de inte satt en list/skruv själva.. de har bara inte köpt ett begagnat hus..

Det finns uttryck som är fria för tolkning jämt, så det är liksom inte lönt att "bråka om"..

- Jag har köpt en ny bil
- Åhhh va coolt jag har aldrig haft råd att köpa en sprillans ny bil nångång.. de är så jäkla dyra!
- Nä, nåää.. den är inte sprillans ny! Den är av årsmodell 2001.
- Men då är den ju inte ny?
- Den är ny för mig......

Samma sak när man köpt en IKEA-möbel (eller annan monteringsbar möbel)..

- Fan vilket snyggt matbord du köpt!
- Ja, vi är jättenöjda.. men det var jobbigt att sätta ihop
- Har ni gjort det själva?
- Ja...

:)
 
  • Gilla
surfarn och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Bryr mig inte nämnvärt vilka moment de gjort eller inte.. jag ser ett fint hus och jag är glad för deras skull att de fullföljt deras drömmar.. de försöker inte hymla med att de lejt ut vissa delar (y)

(många behöver hjälp av arkitekter tex för att få igenom bygglov osv.. bara för man kan en sak.. är man inte nödvändigtvis bäst på allt).

De som har gjort precis allt på sina hus får säga att 2de byggt sitt hus själva från scratch".. eller "från första till sista plankan och allt däremellan" :) För byggt sitt hus.. säger de flesta att de gjort även om de inte satt en list/skruv själva.. de har bara inte köpt ett begagnat hus..

Det finns uttryck som är fria för tolkning jämt, så det är liksom inte lönt att "bråka om"..

- Jag har köpt en ny bil
- Åhhh va coolt jag har aldrig haft råd att köpa en sprillans ny bil nångång.. de är så jäkla dyra!
- Nä, nåää.. den är inte sprillans ny! Den är av årsmodell 2001.
- Men då är den ju inte ny?
- Den är ny för mig......

Samma sak när man köpt en IKEA-möbel (eller annan monteringsbar möbel)..

- Fan vilket snyggt matbord du köpt!
- Ja, vi är jättenöjda.. men det var jobbigt att sätta ihop
- Har ni gjort det själva?
- Ja...

:)
Jag håller med i det att folk är alldeles för slarviga i hur de uttrycker sig.
Vi har fått ett hus byggt, jag har köpt en begagnad bil. Varför utrycker man sig som att vi har byggt ett hus, eller jag har köpt ny bil när det kan missförstås?
 
X xLnT skrev:
Jag håller med i det att folk är alldeles för slarviga i hur de uttrycker sig.
Vi har fått ett hus byggt, jag har köpt en begagnad bil. Varför utrycker man sig som att vi har byggt ett hus, eller jag har köpt ny bil när det kan missförstås?
Den stora frågan ärvilket som är vanligast, att folk uttrycker sig slarvigt eller korrekt? :thinking: Jag är fullkomligt nöjd om jag bara förstår vad folk pratar om :)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
vackert

gillar hundens min
 
  • Gilla
Livspyssel
  • Laddar…
S surfarn skrev:
fint hus! Och jag håller med, det är inte så himla svårt att bygga hus. Svårighetsgraden ökar dock markant om man har barn när man börjar med bygget.
Instämmer helt på det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Superfint! Måste vara rekord att klara ca 400 BYA för 4 mkr! Respekt till byggarna!
Tack . Det fick ta längre tid än tänkt för att hålla den budgeten. Och många timmar på bygget innan jobbet och efter jobbet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Otroligt fint hus! Vilket slit! Gillar de breda panelbrädorna.
Och jag håller med de, allt går om man vill.

Har själv byggt till mitt hus 100m² och totalt byggt om det befintliga, höjt det med 3m, breddat, förlängt. Allt i lösvirke, jag, sambon och brorsan baxade tom upp takstolarna själva för hand, 9m till nock.
Förvandlat från trist litet förvandskat 40-tal till vackert 20-tal.
Har aldrig ens renoverat ett hus förut.

Deras hus hade dock vunnit väldigt mycket på en mer autentisk sockelhöjd, nu ligger det platt på marken som "alla andra" moderna kataloghus.
Ganska avslöjade om man frågar mig.
Instämmer om sockel höjden. Vi kikade på högre med sten men det gick inte in i budgeten vi hade. Vissa saker har vi fått tummat på. Men även vi älskar höga sockelhöjder med vackra stenar. Blir mera sådant till hönsen och kanske växthuset
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det är alltid roligt när någon gör lite mer än normalt, att ni fick göra det ni ville på era premisser.
Kul ni gillar det, för det är inte alltid vision och verklighet stämmer överens.
Men jag får nog sälla mig till de som anser att det ni gjort, är inte att bygga ett hus, även om ni gjort väldigt mycket arbete.
Det va lite komiskt att läsa "Hur svårt kan det vara? De tog in hjälp med el, vatten, bottenplatta, stomresning och lösvirke, bandtäckning och ventilation."

Varför publicerades det inte mer bilder av ert arbete här? Vill ni slussa personer till ert instagramflöde?
Jag tror det finns många på detta forumet som inte har instagram som nog gärna hade velat se ert arbete och inredning (jag är en av dom).

edit: Jag missade Youtube-länken, stor eloge till er att ni spelat in video, det är ju 1000ggr bättre än bilder.
Kul att du hittade till Youtube kanalen. Den har vi kämpat på med under bygget för att inspirera andra. Än om det har tagit mycket av vår tid. I år har vi pausat att göra filmer men vi har försökt dokumenterat mycket så fler kommer så fort vi får flytta in och andas lite. Meningen är att inspirera och dela med oss av vår resa.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Livspyssel Livspyssel skrev:
Kul att du hittade till Youtube kanalen. Den har vi kämpat på med under bygget för att inspirera andra. Än om det har tagit mycket av vår tid. I år har vi pausat att göra filmer men vi har försökt dokumenterat mycket så fler kommer så fort vi får flytta in och andas lite. Meningen är att inspirera och dela med oss av vår resa.
Men varför delar ni inte bilderna här också?
 
X xLnT skrev:
Men varför delar ni inte bilderna här också?
Vi har blivit intervjuade, inte skrivit artikeln själva. Du får kolla med skribenten. Men vi har mest video på huset och tror att färdigt hus lockar mera att titta på än att vi isolerar, målar fönster, limmar ihop bänkskivor, lägger stengolv etc. Bara en gissning. Men som sagt har vi mest video på vårt projekt. Och ska sanningen fram är vi slitna nu så vara med på bild är inte favoriten jag även rakade av mig allt hår i januari och bara låtit det växa ut...

Tack för visat angemang och att du ville ha mera äkta bilder av oss i action vi önskar dig en fin helg
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Livspyssel Livspyssel skrev:
...tror att färdigt hus lockar mera att titta på än att vi isolerar, målar fönster, limmar ihop bänkskivor, lägger stengolv etc. Bara en gissning.
Då gissar du fel.
 
  • Gilla
Livspyssel
  • Laddar…
Unikt namn
useless useless skrev:
Då gissar du fel.
Det ena utesluter inte det andra?

Man kan ju ha viss förståelse för att det är intensivt att både bygga hus och detaljerat beskriva det löpande arbetet.
 
  • Gilla
Maria Antila
  • Laddar…
Alltså, jag får ta på mig att vi inte pratar om isolering i den här artikeln. Jag gav inte Maja-Stina i uppgift att skriva om det så Therés och Mattias har inte ens fått frågan. Jag tycker att huset är så otroligt fint och vi valde att göra en kortare artikel som bara berättar övergripande om hur de byggt, vad det kostade och deras erfarenheter. Vi är ju väldigt tacksamma att de ställde upp och delade med sig av detta!

Samma sak med att vi säger att de har byggt själva. Det är nog olika hur man uppfattar det beroende på vad man själv har för erfarenheter. En snickare blir såklart provocerad. Jag vet att vi någon sådan här i kommentarsfältet. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
CeciliaPepe och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då gissar du fel.
Hej, va kul att även du hade uppskattat bilder mer in action när vi arbetat ihop på huset. Som sagt det är inte vi som skrivit artikeln men dem tar säkert till sig det ni och andra önskar i framtiden.

Vi har inte så många bilder på arbetet mera i form av video och dem har länkat till filmerna som jag hoppas kan inspirera. Det kommer komma ut flera videos under vintern när vi väl flyttat in och landat i allt detta.

Vi önskar er en fin helg
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag har kollat lite på er youtube kanal nu, och jag börjar förstå vilket jobb det måste varit. Ni har verkligen inte gjort det enkelt för er med allt lull-lull i form av portaler, ornament etc. Hur kan ni fått ihop det på bara två år? Ni har dessutom barn såg ja. Imponerande. Bara att spackla alla väggar måste varit ett hästjobb som nybörjare?
 
  • Gilla
Livspyssel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.