Elkludde skrev:
Menar du då att AC står för självrisker som dom själv avtalat med fösäkringstagagaren
och vem kan visa att AC gjort fel
Om tex din golvbrunn inte är korrekt monterad och AC skriver den som godkänd så gäller ju försäkringen brunnen. Inte direkt så att man säger "vänta lite här nu, det är så att anledningen till att jag har vatten i hela källaren beror på att brunnen i badrummet ovan monterades av en blind kille" Om däremot AC hittar ett fel och man är oense om det verkligen.är ett fel så är det väl bara att kolla branschreglerna och/eller ta dit en fackman?
 
Men hela besiktningen är ju värdelös om besiktningsmannen inte kan branschreglerna. Antingen så blir Folksam lurat på löpande band eftersom de godkänner, som i ditt exempel, golvbrunnar som inte borde godkänts. Om besiktningen ligger till grund för premien så innebär det ju i sin förlängning att premierna är för låga.

Om de istället inte godkänner, så blir ju försäkringstagaren lurad på en för hög premie. Alternativt får bekosta en opartisk besiktningsman.

Vid en skada utreds ju ändå orsaken, visar det sig då att tätskiktet är felaktigt så blir ju ersättningen därefter. Då är frågan vad denna besiktningen syftar till?
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Men hela besiktningen är ju värdelös om besiktningsmannen inte kan branschreglerna. Antingen så blir Folksam lurat på löpande band eftersom de godkänner, som i ditt exempel, golvbrunnar som inte borde godkänts. Om besiktningen ligger till grund för premien så innebär det ju i sin förlängning att premierna är för låga.

Om de istället inte godkänner, så blir ju försäkringstagaren lurad på en för hög premie. Alternativt får bekosta en opartisk besiktningsman.

Vid en skada utreds ju ändå orsaken, visar det sig då att tätskiktet är felaktigt så blir ju ersättningen därefter. Då är frågan vad denna besiktningen syftar till?
Den syftar till AC får några 10 K av i detta fallet Folksam.som i dom flesta fall är mer eller mindre värdelös

Jag har dålig erfarenhet av AC
 
Elkludde skrev:
Jag har dålig erfarenhet av AC
Berätta gärna mer :)
 
Jag tror att besiktningen endast är till för att undvika att någon försöker lura till sig ersättning för skada som inte tidigare varit försäkrad.
Jag har själv bytt till Folksam för något år sedan, det handlar inte om regelrätt besiktning mer en kontroll av skicket på den fastighet som man vill köpa försäkring till. Helt enkelt att det man vill teckna försäkring på överensstämmer med verkligheten och upp fyller dom enklaste kraven om droppskydd under diskmaskin,kyl, frys och om det är nybyggt/nyrenoverat även i diskbänksskåp m.m. Inte frågan om besiktning typ säljar/köpar besiktning.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Jag tror att besiktningen endast är till för att undvika att någon försöker lura till sig ersättning för skada som inte tidigare varit försäkrad.
Jag har själv bytt till Folksam för något år sedan, det handlar inte om regelrätt besiktning mer en kontroll av skicket på den fastighet som man vill köpa försäkring till. Helt enkelt att det man vill teckna försäkring på överensstämmer med verkligheten och upp fyller dom enklaste kraven om droppskydd under diskmaskin,kyl, frys och om det är nybyggt/nyrenoverat även i diskbänksskåp m.m. Inte frågan om besiktning typ säljar/köpar besiktning.
Precis. Försäkringsbolagen tar hjälp av Anticimex så att de kan förebygga skador (med kundens hjälp) och minska utgifterna som kommer när de betalar ur ersättning till kunder som har struntat i tex branschregler.

Nu är det snart min tur för besiktning via Dina Försäkringar och där är Anticimex med betydligt mycket än på en Folksam-besiktning.

Skitbra att någon tittar så att allt står rätt till så vet man att om det händer en olycka så täcker försäkringen det fullt ut och Anticimex står för självrisken. Radonkoll ingick tydligen med.

Verkar som att en del är sura för att någon annan ska bedöma deras hus :)
Har man inget att dölja och allt står rätt till så kanske det gör hela ens vecka att någon utomstående berömmer ditt livs största investering.
 
Manganbangan: Jag kan inte svara på ditt PM. Det står att du valt att inte ta emot PM?!
 
mexitegel skrev:
Manganbangan: Jag kan inte svara på ditt PM. Det står att du valt att inte ta emot PM?!
Nu så.
 
Vår "besiktning" tog runt en kvart och gick ut på att besiktningsmannen gick runt och kollade det allmänna skicket samt tråg under diskmaskin och kylfrus, och brandvarnare/släckare. Dessutom noterade han att vi eftermonterat ventiler över fönstren i sovrummen vilket han tyckte var bra. Jag upplevde honom som kunnig men rätt ointresserad.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Manganbangan skrev:
Verkar som att en del är sura för att någon annan ska bedöma deras hus :)
Har man inget att dölja och allt står rätt till så kanske det gör hela ens vecka att någon utomstående berömmer ditt livs största investering.
Kan det vara så att folk är oroliga att få felaktiga nedslag på besiktningen av någon som saknar kompetens?
 
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att folk är oroliga att få felaktiga nedslag på besiktningen av någon som saknar kompetens?
Och att det finns risk för problem att få ersättning vid en eventuell skada då besiktningsmannen har noterat felaktiga anmärkningar!
 
  • Gilla
  • Haha
Trissan och 1 till
  • Laddar…
Huvudet på spiken! :)
 
som den AC besiktning gjorde av vårt hus innan köp. Dom: Taket läcker för ni har svartmögel på råsponten. Märkligt att det bara var vid takstolarnas genomföring och bara på norrsidan. Ännu märkligare att det försvann när vi plastade ner mot bostaden
*ironi*
nä hade aldrig släppt in dem igen.
 
mexitegel skrev:
Berätta gärna mer :)
Detta är bara en del av ARN avgörande

ARN Bifall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
HenrikP skrev:
Kan det vara så att folk är oroliga att få felaktiga nedslag på besiktningen av någon som saknar kompetens?
Nedslagen är ju isf med stöd av branschregler och Boverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.