O
Jag undrar om inte besiktningen tog kanske max 15min att göra.
Så att de var väl inte så där jätteordentliga...
 
Anticimex besiktning (som man får i samband med tecknande av villaförsäkring) är ju bara till för att avgöra om huset godkänns för försäkring mot hussvamp, som i regel är gratis 1:a året. I övrigt så är besiktningsmannen rådgivande på en massa punkter. Således ingen anledning att inte göra besiktningen, att neka innebär som påpekats att du inte får försäkran mot hussvamp. Ett hussvampsangrepp kan kosta multum att fixa!
 
  • Gilla
Flospel och 1 till
  • Laddar…
O
Tja... Den besiktningen de gjorde här skulle inte upptäcka några svampar eller riskzoner för dessa. De kollade badrummen, toalett samt kattvinden... Inte så mycket mer...
För min del så har jag en känsla av att den besiktningsmannen skulle kunna ge mig så värst goda råd. Dels är jag själv ganska kunnig och har jag funderingar när det gäller avlopp och ventilation så känner jag en väldigt bra röris som jag har fullt förtroende för... Men förvisso så är dessa mycket inrotat i att mitt förtroende för AC är totalt noll...

Självklar behöver jag hjälp många gånger, jag har mycket kvar att lära, men jag litar inte på AC...
 
Igår fick vi meddelande om att de ville boka om tiden eftersom besiktninggubben skulle på utbildning (är det blixtinkallad utbildning - annars vet man väl det mer än en vecka innan?)

Hur som haver så ringde vi tillbaka till växeln, men hela avdelningen hade gått hem och de kunde minsann inte lämna något meddelande och undrade flera ggr varför vi ville byta tiden, trots att vi upprepade att de var de själva som ställt in den bokade tiden.

Stolpskott!
 
Hade dem ute också för något år sedan när jag bytte tillbaka till Folksam. De tittar inte så noga som man kan tro. Du kan vara lugn. Mitt hus är under renovering så det är inte mycket som "är som det ska". De hade inget att tillägga mer än att jag väl kunde säga till när tvättstugan var klar. De kollar golvbrunnar så tätskikt är rätt monterat, under vask och sånt ä, där det kan tänkas bli blött och fukt.
 
det är ju jättebra med ett kostnadsfritt besök av AC. Folksam vill ju så klart veta om de kan försäkra ditt hus. Det är ju så att man som husägare blir hemmablind. Jag var hemma hos en polare som är snickare och som byggt sitt hus själv och är aningen självsäker... Teknikern hittade "microbiell påväxt" på vinden i ett nytt hus som är byggt av ett proffs. Tack så mycket sa polaren och diskuterade eventuell orsak. Teknikern påminde om brandsläckare, brandlarm och underlägg. Sen står det ju i protokollet om du har godkända lås och kopplat larm osv. Premiesänkning på det kanske? Om ett par veckor får jag hem en tekniker till mig och jag ska gladeligen släppa in honom/henne för att få utomstående ögon att kolla mitt livs största investering. AC anställda är som vanligt folk, det finns bättre och kanske mindre lämpliga och allt går väl att diskutera
med någon högre ansvarig om man inte är nöjd med beslutet. Bäst av allt. Du har ju fått det "gratis" (i premien som inte direkt blir längre ändå nästa år ;)
 
Jag fick också en besiktning av AC genom mitt försäkringsbolag när jag köpte huset. Och som många säger var besiktningen inte alls noggrann! Bra för mig helt klart eftersom allt verkar tipp topp. Jag hade ändå låtit besiktiga huset innan köp.
Det som AC tittade på hus mig gick väldigt snabbt, på sin höjd öppnade killen golvbrunnen. Krypgrunden lyste han in i en glugg och sa att det såg bra ut. Totalt sett en besiktning som nästan vem som hellst skulle kunna utföra:)
 
Har också haft Anticimex hemma på uppdrag av Folksam för några år sedan. Det var ett riktigt stolpskott. Han öppnade dörren till mitt ena badrum och tittade snabbt och sa sedan att det så bra ut. Han gick inte ens in och kollade. Fattar inte varför dom ska komma dit när dom är så inkompetenta
 
Manganbangan skrev:
Bäst av allt. Du har ju fått det "gratis" (i premien som inte direkt blir längre ändå nästa år ;)
Det är ju precis det här jag vänder mig emot. Jag får via min premie betala för en fullständigt meningslös besiktning, precis som flera vittnar om i denna tråden. Gissningsvis så kostar den Folksam runt tusenlappen vilket jag får betala i slutänden.

Jag är inte emot att huset besiktigas men låt någon kompetent göra det. Om de bara tittar in i badrummet och säger att kaklet är snyggt så innebär det ju att Folksam missar viktig information. Kanske skulle de med rätt information vid handen höjt premien för det objektet eftersom det bakom det fina kaklet saknas tätskikt. Detta innebär ju i förlängningen att jag behöver betala för andras undermåliga hus. Det retar mig.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en sådan besiktning härom dagen då vi bytt försäkringsbolag. En saklig och proffisionell besiktningsman upplevde jag .
Förbered genom att rengöra golvbrunnar och ta bort diverse saker som kan vara ivägen under handfat, diskho mm.
se till att vind och grund är tillgängliga. De kollar också brandvarnare och om det finns brandsläckare.
Inget att oroa sig över, protokollet skickades per mail till oss dagen efter
 
mexitegel skrev:
Det är ju precis det här jag vänder mig emot. Jag får via min premie betala för en fullständigt meningslös besiktning, precis som flera vittnar om i denna tråden. Gissningsvis så kostar den Folksam runt tusenlappen vilket jag får betala i slutänden.

Jag är inte emot att huset besiktigas men låt någon kompetent göra det. Om de bara tittar in i badrummet och säger att kaklet är snyggt så innebär det ju att Folksam missar viktig information. Kanske skulle de med rätt information vid handen höjt premien för det objektet eftersom det bakom det fina kaklet saknas tätskikt. Detta innebär ju i förlängningen att jag behöver betala för andras undermåliga hus. Det retar mig.
Ja varje liten grej som AC hittar förhindrar ju att Folksam betalar ut ersättning som kunden inte vore berättigad till.
Vad jag har förstått så är det inte mycket som AC täcker självriskerna för viaFolksam. Har man Dina, IF. Så är det mycket mer som AC står för första året. Alla företag har ju bra och dåliga sidor. Hoppas du får en grym tekniker som hjälper dig idag.
 
Har Ac sedan urminnes tid till baka via IF. Den första besiktningen vill jag minas var hyfsat ok gubben tog sig igenom luckan i yttertaket för att se hur det såg ut på vinden och den luckan är inte stor.
Härom veckan skulle dom göra den så kallade vart femte eller vart fjärde års besiktning. Där blev det inte mycket kollat. Han började med att fråga när huset var byggt varpå jag sa att det har nog inte ändrat sig sedan ni var här första gången, det har ni väl redan uppskrivet sa jag, var på han sa något obegripligt. Jag fick lov att uppge det igen. Och det vara samma med allt annat i huset jag fick tala om att det finns inga organiska material i källaren som kan ta skada vid eventuell vattenskada. Och han kom inte ner igenom vindsluckan nja han försökte inte ens han bara stack ner huvudet och lyckades se en bråkdel av vad han borde ha sett vid en besiktning kan man tycka. Han frågade mig hela tiden om div saker och jag bara sa att allt är som vanligt vilket det i och för sig är.

En av dom största fördelarna med Ac är att dom kommer eller skickar ut div prylar mot getingar, möss myror och annan ohyra som dyker upp lite då och då.

Så nja inte gör dom vad dom borde göra fast å andra sidan vet jag inte vad dom borde göra. Undrar om försäkrings bolagen har kol på hur deras besiktningar görs.
 
Det som är är bra med besiktningarna är ju att AC står ju för självrisken, så om de missar någon "risk för skada" så är det ju bara de själva som blir lidande vid slarv.
 
Manganbangan skrev:
Det som är är bra med besiktningarna är ju att AC står ju för självrisken, så om de missar någon "risk för skada" så är det ju bara de själva som blir lidande vid slarv.
Menar du då att AC står för självrisker som dom själv avtalat med fösäkringstagagaren
och vem kan visa att AC gjort fel
 
Hade Anticimex Nässjö hemma hos mig för nån månad sen riktigt kompetent kille och trevlig, kom med många tips och ideer. Hade dom hemma i mitt förra hus men då var det ett riktigt oengagerat stolpskott, så man måste nog ha lite tur med vem man får.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.