För mig är det viktigast att skolan inte blir lidande, maten samt att de rör på sig då och då.

Det sociala får de via datorn. Jag håller full koll på vad de spelar så att jag kan prata med dem om det. I övrigt ser jag inga problem.

Däremot så är det otrevliga på något sätt så kan både datortid och platta begränsas.
 
fsn skrev:
Detta är ett bekymmer för alla förldrar idag verkar det som. Dottern spelar SIMS och Mincraft och lillebror 9år spelar Minecraft på datorn, Clash of clans eller vad fan skiten heter på telefonen och han kan trolla fram nåt på Wii om det behövs med, dvs då jag temporärt har förverkat dator och telefon.

Varje helgdag vaknar han vid 7-7:30 och spelar 1-2h innan frukost. Jag vet inte om jag vill veta hur många timmar han lägger på det / vecka.

När han har spelförbud så går han in på Youtube på TVn och tittar på nördar som spelar Minecraft och kommenterar sin egen spelning eller motsvarande för Pokemon istället.

Jag har försökt styra och odla intresset genom att köpa en programmerbar robot som dom båda kan programmera via datorerna eller telefon men det har gått trögt. Jag har googlat fram bilder på nördar med utstående tänder, tjocka glasögon, sjuklig fetma och talat om att sån blir man om man spelar varje dag men det var tydligen inte avskräckande. Vad fan skall man göra? Det håller inte att sno deras prylar. Och stryper jag nåt så finns det nåt annat med skärm att droga sig med. Jag ser absoluta paralleller till ett osunt beroende.

Brist på andra aktiviteter finns inte, båda ungarna spelar fotboll, innebandy och spelar golf. Vi har förutsättningar för alla former av spontanaktiviter med stor gräsmatta, fotbollsplan 100m bort, stor skog runt knuten med perfekta skogsbanor för mountain bike mm men det är på det området paddjävlarna snor för mycket tid.
Det största anledningen är troligen att föräldrar inte förstår konsekvensen i ett tidigt skede med att barnen får telefoner och iPads m.m Det kanske är "fränt" att en två-åring leker med en ipad och att det felaktig tolkas som en intelligens.
Man lär ju bara barnet att det är såhär livet ska vara...

När föräldrar väl förstått problematiken, är det oftast när det redan odlats ett stort intresse och att man i det läget vill gå in och styra upp användandet. Dvs FÖRSENT ...

Att jämföras med "sockersug", Ett barn som växer upp UTAN godis och läsk, får inte ett sockersug.
Sen när barnet är överviktigt, så gnäller man på omvärldsfaktorer.

Det sitter alltså väldig mycket i uppfostran och värderingar. TÄNK FÖRST.
Det är alltså inte i upptäckarskedet problemet ligger, utan i uppfostran i tidigt skede man som förälder misslyckats med att förstå konsekvenserna.

Att strypa tillgången på vad det än må vara, är ju bara att tillämpa straffmetoden, som att de gjort nåt fel.
Barnen gör ju bara det som man tillåter dem till, från början...
De är lärda att äta socker eller spela spel..
Kanske för att det var lugnast så en söndagmorgon, så föräldrarna fick en lugn stund...
Innan datorn, satte man barnen framför teven på mornarna.. SEn gnällde man över att barnen såg mycket på teve...

ALLT handlar om konsekvens...

Du får de barn du uppfostrar dem till.. Det är nog den mest troliga orsaken... :)
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
hanpa skrev:
Den som varit i motsvarande situation vet säker vad jag pratar om.
Ja, det har jag. Och varje eftergift har bara get surt efter. Det beteende som fungerar det förstärks. Så om dåligt beteende fungerar så förstärks det. Och människobarn är som andra sociala djur, de testar för att se om någon bestämmer, eller om det är dags att ta över. Och när man har bestämt så kommer som ett brev på posten en rekyl för att se om det verkligen var sant att man bestämmer.

Så varm, men fast hand. I alla lägen, och hela tiden. Tyvärr. Var ingen som sade att det skulle vara lätt att vara ledare. Man måste t ex vara beredd att fatta beslut, och stoppa underlydande om de är på fel väg, jämt. Och att vara förälder är ju etter värre, eftersom man måste vara det hela dj-la tiden... Vad var det "Miss Manners" sade: "All hands on deck, all leaves cancelled for the next eighteen years." ;)

Och vad gäller att hålla barnen borta från skärmar utan att fatta impopulära beslut och faktiskt bestämma över dem, och vara beredd att ta fram konsekvensverktygslådan så har jag inte ett enda bra tips att ge. Om någon har det så är jag idel öra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 2 till
  • Laddar…
Besiman skrev:
Det största anledningen är troligen att föräldrar inte förstår konsekvensen i ett tidigt skede med att barnen får telefoner och iPads m.m Det kanske är "fränt" att en två-åring leker med en ipad och att det felaktig tolkas som en intelligens.
Man lär ju bara barnet att det är såhär livet ska vara...

När föräldrar väl förstått problematiken, är det oftast när det redan odlats ett stort intresse och att man i det läget vill gå in och styra upp användandet. Dvs FÖRSENT ...

Att jämföras med "sockersug", Ett barn som växer upp UTAN godis och läsk, får inte ett sockersug.
Sen när barnet är överviktigt, så gnäller man på omvärldsfaktorer.

Det sitter alltså väldig mycket i uppfostran och värderingar. TÄNK FÖRST.
Det är alltså inte i upptäckarskedet problemet ligger, utan i uppfostran i tidigt skede man som förälder misslyckats med att förstå konsekvenserna.

Att strypa tillgången på vad det än må vara, är ju bara att tillämpa straffmetoden, som att de gjort nåt fel.
Barnen gör ju bara det som man tillåter dem till, från början...
De är lärda att äta socker eller spela spel..
Kanske för att det var lugnast så en söndagmorgon, så föräldrarna fick en lugn stund...
Innan datorn, satte man barnen framför teven på mornarna.. SEn gnällde man över att barnen såg mycket på teve...

ALLT handlar om konsekvens...

Du får de barn du uppfostrar dem till.. Det är nog den mest troliga orsaken... :)
Du har helt fel. Det finns ingen början. Det finns ingen punkt när man tillåter saker. Det finns ingen punkt där man kan förutse alla konsekvenser av ett beslut. Det finns inget svart och vitt som du försöker hävda, dessutom med en moraliserande ton som jag inte alls gillar. Nya utmaningar kommer för barn och ungdomar hela tiden. Du kan inte "lära" någon att avstå alla frestelser, barn och ungdomar kommer alltid att testa gränser, och du måste alltid sätta upp nya, eller verkligen tillåta egna misstag på riktigt. Du låter mest som ett kontrollfreak.

När det gäller ämnets kärna så finns det ingen självklarhet I att internet skall vara tillgängligt jämt. Denna tråd handlar om att kunna åstadkomma begränsningar, och inte barnuppfostran. Skriv på familjeliv ellr nåt om du har så bra barnuppfostringsmetoder att du vill dela dem.

Att sätta upp ett tidschema i en router med ett antal timmar per dag är ett utmärkt sätt att reglera detta.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
hanpa skrev:
Du har rätt men det finns alltid en gräns där man väljer att inte vara så principfast. I detta fall blev sonen helt oregerlig, började spotta och fräsa, hota med att ha sönder olika saker, Visst detta är inte OK på något sätt men att stå på sig i detta läge skulle ha blivit rätt tråkiga konsekvenser. Som sagt, börja med detta tidigt så det inte blir ett stort steg för barnet... Sonen är vuxen nu, det har gått bra för honom så det var nog inte stå farligt med att han satt länge vid datorn.
Extremt kortsiktig lösning skulle jag säga. Låt han spotta och fräsa om han vill, tar han sönder saker så säljer du hans spel för ersätta det han förstört.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
F
Besiman skrev:
Det största anledningen är troligen att föräldrar inte förstår konsekvensen i ett tidigt skede med att barnen får telefoner och iPads m.m Det kanske är "fränt" att en två-åring leker med en ipad och att det felaktig tolkas som en intelligens.
Man lär ju bara barnet att det är såhär livet ska vara...

När föräldrar väl förstått problematiken, är det oftast när det redan odlats ett stort intresse och att man i det läget vill gå in och styra upp användandet. Dvs FÖRSENT ...

Att jämföras med "sockersug", Ett barn som växer upp UTAN godis och läsk, får inte ett sockersug.
Sen när barnet är överviktigt, så gnäller man på omvärldsfaktorer.

Det sitter alltså väldig mycket i uppfostran och värderingar. TÄNK FÖRST.
Det är alltså inte i upptäckarskedet problemet ligger, utan i uppfostran i tidigt skede man som förälder misslyckats med att förstå konsekvenserna.

Att strypa tillgången på vad det än må vara, är ju bara att tillämpa straffmetoden, som att de gjort nåt fel.
Barnen gör ju bara det som man tillåter dem till, från början...
De är lärda att äta socker eller spela spel..
Kanske för att det var lugnast så en söndagmorgon, så föräldrarna fick en lugn stund...
Innan datorn, satte man barnen framför teven på mornarna.. SEn gnällde man över att barnen såg mycket på teve...

ALLT handlar om konsekvens...

Du får de barn du uppfostrar dem till.. Det är nog den mest troliga orsaken... :)
Nu har ju Frankesson redan lämnat ett politiskt korrkt och utmärkt svar och det tackar jag för för det är verkligen inte min starka sida. Jag väljer istället att fråga dig hur du gjorde för att få in huvudet så långt in i röven, och om du tror det är permanent?

OT: Vi har en väldigt tydlig linje med våra barn hur vi uppfostrar dom och det går ganska bra. Det bygger till stor del på att ta ansvar för sina egna handlingar och åsiker, vara ifrågasättande och inte bara göra som man blir tillsagd utan att förstå syftet.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Adam F skrev:
Extremt kortsiktig lösning skulle jag säga. Låt han spotta och fräsa om han vill, tar han sönder saker så säljer du hans spel för ersätta det han förstört.
Det var något jag iaf fick lära mig den hårda vägen när jag var liten. Gör man sönder sina leksaker med vett och vilja så får man inga nya... :)
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
D
fsn skrev:
Nu har ju Frankesson redan lämnat ett politiskt korrkt och utmärkt svar och det tackar jag för för det är verkligen inte min starka sida. Jag väljer istället att fråga dig hur du gjorde för att få in huvudet så långt in i röven, och om du tror det är permanent?

OT: Vi har en väldigt tydlig linje med våra barn hur vi uppfostrar dom och det går ganska bra. Det bygger till stor del på att ta ansvar för sina egna handlingar och åsiker, vara ifrågasättande och inte bara göra som man blir tillsagd utan att förstå syftet.
Det är väl kanske lite hårt att gå emot typ det enda beprövade sättet att uppfostra barn på och säga att den som gör så har huvudet i rumpan. Det som du promotar funkar kanske för äldre barn, men då är det knappt tal om fostran längre.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi hade en gravt spelberoende son. Slutade med att jag svetsade en låda av 4mm plåt, monterades direkt under huvudtaget för fiber anslutningen, DRG:n. I lådan fanns strömförsörjningen till drg-lådan, styrd av en vanlig timer. Nätet dog 22:30 varje dag för alla. Visst, nät via telefon fanns, men att köra CS på de pingtiderna var inte aktuellt. Visst blev det konflikter, men inget emot de vi hade innan timer när killen fortfarande satt vaken när vi kom in för att väcka honom för att åka till skolan. Det finns inget rätt och fel i det här, allt beror på inblandade individer. I det här fallet var spelmanin på sjuka nivåer. Se dock till att dra.fast lådan i reglar. En natt hade han försökt bryta bort lådan, den satt kvar, men väggen blev knölig...
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
Ledsen för dubbelpost, men läste lite fler brorduktigsvar. Den som kategoriskt kastar skit på föräldrar med bråkiga barn har tyvärr levt i en liten begränsad bubbla. Tror man att adhd, odd och andra funktionsvariationer är en fråga om uppfostran är man sällsynt inskränkt. Såna nötter är säkert samma idioter som undrar varför folk har bråkiga barn, det är ju bara att säga till dom. Jo tjena! Önskar att dessa oinvigda pantbrev tog ett par månader som lärarvikarie så fick de nog möta det breda spektrum av varianter av barn, prova att säga till får ni se....Man får de barn man uppfostrat dom till... Det finns en sång tillägnad människor som er. I min lilla värld av blommor, googla och känn igen er!
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Jag har 4 barn, med alla dessa har vi haft problem med överdriven skärmtid. Jag har inga svar på hur man gör. Tycker jag har provat hela registret från eget ansvar till pappa bestämmer, allt från hot till kärlek. Ett av barnen hotade förstöra familjens dator om jag drog ur internetsladden... jag stod på mig och sa ifrån. Det blev några jobbiga år och vi har idag ingen kontakt alls. Mycket tråkigt.
2 barn kvar hemma, och det känns som att det går mycket bättre. Men man vet aldrig, skärmen lockar och pockar hela tiden. Det är svårt att få barnen intresserade av annat.
Familjer med skilda föräldrar har dessutom ett till problem i att sätta gränser. Vem sätter gränser? Kommer barnet att välja den förälder som erbjuder mest megabit och för barnet mest gynnande gränser?
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
harry73
När jag pluggade fick jag ett spelberoende, följd av internet beroende inkl byggahusberoende.
Spelberoende fick jag under kontroll genom att helt sonika kasta alla spel på darorn och sluta spela. Internet är svårare att bli av med men enklare att leva med, så den får vara kvar.

men nu efter 20 år är varje gratisspel på datorn jag faller för fortfarande ett projekt som kostar många långa nätter. Tills jag till slut kastar eländet igen.

Så jag är väldigt restriktivt med spel för mina barn. Vi har ingen fast dator som alltid är igång, men en gammal bärbar dator med linux på. De äldre barn har även telefon/surfplatta, så där blir det lite mer spel, men det känns fortfarande under kontroll.
Hos kompisar blir det en del spelandet men det är svårt att undvika, men åndå rätt begränsad.

Läser jag tråden, är jag glad att vi har det så. Jag hoppas att även barnen förstår när de är äldre och uppskattar att de fick leka ute så mycket som de gör.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Detta är ett icke problem.
Du som förälder bestämmer i ditt hus.
 
Bjober skrev:
Jag har 4 barn, med alla dessa har vi haft problem med överdriven skärmtid. Jag har inga svar på hur man gör. Tycker jag har provat hela registret från eget ansvar till pappa bestämmer, allt från hot till kärlek. Ett av barnen hotade förstöra familjens dator om jag drog ur internetsladden... jag stod på mig och sa ifrån. Det blev några jobbiga år och vi har idag ingen kontakt alls. Mycket tråkigt.
2 barn kvar hemma, och det känns som att det går mycket bättre. Men man vet aldrig, skärmen lockar och pockar hela tiden. Det är svårt att få barnen intresserade av annat.
Familjer med skilda föräldrar har dessutom ett till problem i att sätta gränser. Vem sätter gränser? Kommer barnet att välja den förälder som erbjuder mest megabit och för barnet mest gynnande gränser?
Låter som uppfostringen på vad man gör eller inte gör inte nått hela vägen fram. Och ingen kontakt idag? Är det en gammal kompis som du gjort slut med?Det är ditt egna barn. Något skevt har hänt. Och ett förtydligande är att detta är ett stort svenskt problem där man stänger ute sin familj istället för och omfamna den. Man sitter i tystnad istället för och prata.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Vi kan väl konstatera att det finns många olika åsikter/teorier om hur vi alla bör uppfostra våra barn på bästa sätt och samtidigt konstatera att alla aldrig kommer enas om vilket sätt som är bäst.

Alla har vi olika förutsättningar och egenskaper som gör att det som fungerat bäst för en familj inte nödvändigtvis är det som fungerar bäst för en annan.

Det vi kan göra är att komma med tips/ideér som vi upplevt fungera för oss och sen får TS utvärdera och välja/prova det som hen tror mest på.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.