Det är lätt säga att man har misslyckats som förälder, det är inte alltid så enkelt. Man funkar inte alltid ihop, men det går över för det mesta. Jag har haft en oregerlig tonårsdotter så jag vet... Nu är hon lugn och fin och beter sig vuxet men när det var som värst var det rena kriget och att stå på sig i det läget med "principer" gick helt enkelt inte så man fick backa tillbaka lite. Den som varit i motsvarande situation vet säker vad jag pratar om.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Min grabb har spelat lite för mycket men jag ser det som så att han har A i 9ans engelska och han läser även gymnasie engelska i 9an och där har han också A så det har ju "lönat" sig lite iaf :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
fsn skrev:
Då är du ju en vuxen människa och fyra ungar på det. Trots det upplever jag det du skriver som skapligt naivt.
Ok, men vad är det som är naivt?
Jag kanske missat lite och skriver enkelt men jag skeiver med mobiltelfon blir kanske att man missar lite.
 
D09
nino skrev:
Min grabb har spelat lite för mycket men jag ser det som så att han har A i 9ans engelska och han läser även gymnasie engelska i 9an och där har han också A så det har ju "lönat" sig lite iaf :)
Kom på grabben ( 6år ) sitta och leka med lego och prata engelska..

Tog ett tag innan jag fattade var det kom ifrån ha ha men Netflix och Xbox gör susen med språket för de nyfikna
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Lugna dig. Intresset för spel går över.

OT. Vi ses väl på Dreamhack i Jönköping om tre veckor. :p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
F
TheGame skrev:
Ok, men vad är det som är naivt?
Jag kanske missat lite och skriver enkelt men jag skeiver med mobiltelfon blir kanske att man missar lite.

Det är inte svårt att få barnen att gör som man vill. Dvs, det är lätt för barnen att få dig att tro att dom gör som du vill/säger.

Är man med dom så är det än lättare. Med dom på vilket sätt? Dom lever i ett informationssamhälle där internet och telefonappar är med dom överallt och tillgängligt 24h om dygnet. Jag har full kontroll på vad ugarna har installerat på sina telefoner. Jag har dock ingen koll på hur och när dom använder dom. Dom har egna lutar och jag vill ha det så. Jag kunde gett dom enklaste "går att ringa på" luren men det är ju jävligt lättmotiverat när varenda unge springer runt med en Ifån 6 från från det året dom fyller 7.

Dom går hem från skolan själva och jag vill veta att jag kan få tag på dom. Sen att jag säger att inte ett spel innan läxorna vet jag är fullständigt meningslösa instruktioner, det händer inte ändå.

Mina ungar sköter sig bra, dom har lite svårt att slita sig från skärmen.
 
Jag kan rekommendera att se över vilka spel barnen spelar. Satsa på spel som är skapade för barn. De spelen har ofta en början och ett slut. De innehåller ofta lärande moment - så tiden blir inte som bortkastad, och barnen vill heller inte spela hur länge som helst. Vi tittar på www.pappasappar.se när vi letar efter sådana appar.

Tittar man exempelvis på Clas of Clans så är spelet inte skapat för barn (läs själv i den beskrivande texten om appen i App Store). Anledningen är att appen innehåller reklam, köpuppmaningar samt en massa saker som gör att man lätt dras in i spelet och har svårt att sluta. Syftet med spelet är att få spelaren att återkomma ofta och att köpa saker för riktiga pengar. Barn har svårt att hantera denna typ av spel och det orsakar ofta problem.

Så kolla vad ditt barn spelar. Begränsa innehåll, inte speltid.
 
Hej har också ett barn som sitter kanske lite för mycket framför datorn. Ibland tänker jag på de föräldrar som har problemet att deras barn är ute och springer och man vet inte alls vad dom hittat på. Man kanske stoppar huvudet i sanden, men jag är glad att jag har mitt barn hemma.
//Lasse
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
fsn skrev:
Det är inte svårt att få barnen att gör som man vill. Dvs, det är lätt för barnen att få dig att tro att dom gör som du vill/säger.

Är man med dom så är det än lättare. Med dom på vilket sätt? Dom lever i ett informationssamhälle där internet och telefonappar är med dom överallt och tillgängligt 24h om dygnet. Jag har full kontroll på vad ugarna har installerat på sina telefoner. Jag har dock ingen koll på hur och när dom använder dom. Dom har egna lutar och jag vill ha det så. Jag kunde gett dom enklaste "går att ringa på" luren men det är ju jävligt lättmotiverat när varenda unge springer runt med en Ifån 6 från från det året dom fyller 7.

Dom går hem från skolan själva och jag vill veta att jag kan få tag på dom. Sen att jag säger att inte ett spel innan läxorna vet jag är fullständigt meningslösa instruktioner, det händer inte ändå.

Mina ungar sköter sig bra, dom har lite svårt att slita sig från skärmen.

Jag kan inte ge nått bra svar men jag tycker bara inte vi har nått problem med detta samtodigt som jag tror bekanta tycker jag är alldeles för tillåtande med datorer och spel samtisigt som jag tycker deras barn behandlas som att när dom spelar gör dom nått dåligt.
Ungarna lyssnar om jag säger att nu har ni suttit för mycket men oftast sköter dom det bra själva.
Och som jag sa tidigare det beror också på vad dom gör, meningfulla spel eller lek/jobb än hjärndött petande på telefon/padda i valfritt "gratisspel"
 
hanpa skrev:
Du har rätt men det finns alltid en gräns där man väljer att inte vara så principfast. I detta fall blev sonen helt oregerlig, började spotta och fräsa, hota med att ha sönder olika saker, Visst detta är inte OK på något sätt men att stå på sig i detta läge skulle ha blivit rätt tråkiga konsekvenser. Som sagt, börja med detta tidigt så det inte blir ett stort steg för barnet... Sonen är vuxen nu, det har gått bra för honom så det var nog inte stå farligt med att han satt länge vid datorn.
Beter sig barnet så har den ett spelberoende och behöver hjälp.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
MrPlow
Jag kan tipsa om unifi från ubiquity. Inte den billigaste lösningen men du kan på klientnivå styra upptider och t.om. köra ett eget nät med vouchers.

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/
 
För att eventuellt belysa saken från ett annat håll; är det ingen som drar paralleller till vad våra föräldrar tyckte om videobandspelaren?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det bästa är att styra detta från routern. Det blir väldigt svårt och krångligt i längden att styra via Windows. Dessutom stoppar det inte spel på telefoner Wii, PS osv. Om barnen blir " vansinniga" av att bli av med nät tiden så har man andra problem.

Skaffa en bra router så har du kommit långt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F
kia2 skrev:
Jag kan rekommendera att se över vilka spel barnen spelar. Satsa på spel som är skapade för barn. De spelen har ofta en början och ett slut. De innehåller ofta lärande moment - så tiden blir inte som bortkastad, och barnen vill heller inte spela hur länge som helst. Vi tittar på www.pappasappar.se när vi letar efter sådana appar.

Tittar man exempelvis på Clas of Clans så är spelet inte skapat för barn (läs själv i den beskrivande texten om appen i App Store). Anledningen är att appen innehåller reklam, köpuppmaningar samt en massa saker som gör att man lätt dras in i spelet och har svårt att sluta. Syftet med spelet är att få spelaren att återkomma ofta och att köpa saker för riktiga pengar. Barn har svårt att hantera denna typ av spel och det orsakar ofta problem.

Så kolla vad ditt barn spelar. Begränsa innehåll, inte speltid.
Det blev lite väl mycket "fotriktiga skor" här. Det är kompisar som styr. Dom bygger klaner och spelar mot varandra. Hur fan skulle man ens kunna försöka styra det till Pelle bygger sandslott appen?

Jag vet fö exakt vad mina barn spelar och har inga problem med det. Clash of clans eller Clash Royal funkar fö utmärkt utan att betala en krona. Vi har totalförbud på köp i spel. Men du missar grovt, det är tiden dom sitter som är problemet, inte vad dom spelar.
 
D
dataspel förhöjer dopaminnivåerna direkt och när man känner för det, precis som droger, sex, mat.

i verkliga livet måste man ofta jobba hårt och länge och kreativt för att få samma dopaminkick. inte så konstigt att så många barn är "hooked" på dataspel.

att hårt arbete och kreativt skapande som ger bestående resultat som man kan beundra länge ger en lika stor dopaminkick och dessutom ger en längre "mättnadskänsla" (d.v.s. lycka) kan nog vara det mest nyttiga man kan lära sig själv och sina barn.

det är ofta detta som är skillnaden mellan folk som lyckas och folk som misslyckas i livet. dom som lyckas söker i större utsträckning sitt dopamin från att uppnå stora saker i livet. medan dom som inte kommer lika långt, söker kortvariga dopaminkickar, såsom porr, droger, skräpmat (i stor utsträckning (matberoende o.s.v.)) o.s.v.

jag tror nyckeln är att visa för barnet att det finns en enorm vinst i att göra saker som får långsiktiga resultat. men det knepiga däri ligger att dom måste få samma tillfredställelse genom det som genom att spela dataspel, annars kommer dom gå tillbaka till dataspel 9 ggr av 10.

sen tror jag att lägga 5-6 timmar på dataspel i sig inte är farligt, det finns många farligare saker i verkliga livet, som våra barn kan råka ut för.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.