Matrox har ett grafikkort för tre skärmar, jag har det på jobbet (nu har jag semester så jag vet inte var det heter) upplösningen tror jag var 1280 X 1024
 
Ofta kan man mycket väl få det att fungera med i stort sett vilket moderkort som helst. Det viktigaste är att försöka hålla sig till samma grafikkortsserie eller iaf snarlika. Har du ett nvidia redan, använd ett till sådant.

Jag vet att detta kommer väcka diskussioner, men det kanske är lika bra att vi tar den diskussionen här.
Jag har uppfattningen om att i de fall man inte har stora krav på prestandan utan snarare vill ha många skärmar samtidsigt, är SLI/crossfire ointressant. Används inte den funktionen bör det heller inte vara något större bekymmer att få tag på två grafikkort som passar i din dator.

Även ett vanligt PCI-kort (det man använde innan AGP och PCIe) kan leverera ganska mycket såvida du inte behöver belasta dess processor allt för mycket.
 
På min jobbdator (Dell) så har jag två skärmar kopplat till ett grafikkort med en kabel som bara ser ut som en förgrening från 1vga till 2vga.

Grafikkortet är ett "256MB ATI X1300PRO" enligt enhetshanteraren.
 
Nja, den kabeln är lite mer av en special än så tyvärr :)
Tappa inte bort den för allt vad du gör, de är/var svåra att få tag i som reserdel
 
Jag håller helt med Bjurran här, du behöver inte SLI såvida du inte ska spela. Köp vilken dator som helst (beroende på vad du ska ha den till förstås), och komplettera med ett grafikkort till.
Enklast om du ska ha en "enklare" modell är en med inbyggd grafik på moderkortet, och ett vanligt grafikkort med två portar.
 
C
mrfrenzy skrev:
Jag håller helt med Bjurran här, du behöver inte SLI såvida du inte ska spela. Köp vilken dator som helst (beroende på vad du ska ha den till förstås), och komplettera med ett grafikkort till.
Enklast om du ska ha en "enklare" modell är en med inbyggd grafik på moderkortet, och ett vanligt grafikkort med två portar.
Det funkar dock generellt sätt inte, bios brukar stänga av det interna grafikkortet om man sätter i ett externt.
 
Dom burkar jag har varit i kontakt med senaste åren så är det valbart huruvida det ska vara aktivt eller inte, som standard blir det externa primärt, men det interna är fortfarande igång och kan användas för sekundär skärm.
 
För övrigt avråder jag dock från att använda det interna grafikkortet då det tar av ditt RAM-minne. Visst beror det helt på vad man använder datorn till, men min personliga åsikt är att man bör använda sig av externa grafikkort.

Förtydligande för er som inte är insatta eller andra nyfikna, ett externt grafikkort sitter fortfarande inuti datorn, men det finns ofta grafikkort inbyggda i moderkortet vilket är det man syftar på om man säger internt grafikkort. Det handlar altså inte om ett helt externt kort som man har utanför datorn, även om dessa går att få tag på.
 
Då får du väl upp samma bild på bägge skärmar?

Jag har provat med tre monitorer till min dator en gång. Ett grafikkort med 2x DVI och ett gammalt pci-grafikkort. Fungerade perfekt, och du kan dra musen till vilken skärm som helst. Fungerar som en stor monitor.

Micke_vb skrev:
Finns på kjell.com [länk]
 
Micke_vb skrev:
Finns på kjell.com [länk]
Nähädu ;)
Den där ger samma bild på två monitorer. Inte riktigt vad vi ville åstakomma.
 
Ja nu vet ju inte vad jesca_j har för funktion på sin kabel, men det kan ju vara så att det är någon specialare... men USB till VGA eller DVI funkar ju, som jag länkade i tidigare...
 
Har också goda erfarenheter av de USB2 -> DVI eller VGA som Micke_vb länkar till. Förutom whatever interna kort du får och fungera kan du ansluta upp till 6st av dessa externa. Så många har jag iofs inte testat. Fungerar utmärkt för 2D applikationer i alla fall.
 
Denna sida säljer flerskärmslösningar och passande datorer.

http://www.digitaltigers.com/zenview.asp

Kolla vad dom använder för grafikkort m.m. i datorerna.

Denna sida är superseriös, har funnits i många år och jag har själv handlat därifrån.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.