Ser inte ut som läkt är snedkapad i underkant (kolla läkt och panel). Och vad hände med överblecket till fönstret?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Virket med kärnsidan ut och rotändan nedåt borde en 'snickare' klara, spik eller skruv är en smaksak men kan de inte montera bräderna åt rätt håll är de inga snickare utan oengagerade montörer som inte fattat fasadens uppgift att hålla stommen torr.
Det där är grundmålat på fabrik skulle jag säga. Då brukar kärnsidan kunna vända åt båda hållen då dom är för lata för att vända alla bräder.
 
F Finndjävel skrev:
Det där är grundmålat på fabrik skulle jag säga. Då brukar kärnsidan kunna vända åt båda hållen då dom är för lata för att vända alla bräder.
Är ju sågade sidan som skall målas, inte den planade. Så handlar väl mer om det…
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den metoden vill vi se bildbevis på om 20 år igen Anders. Låter lite vågat att inte spika på varje spikläkt.
Den är nog byggd 2003, 20 år i sommar.:D
Lockläkten är spikat i varje med 4".
Jag tog bilden 2020 vid ommålning.och framsidan är nog bara 170mm panelbräda.;)
Redigerat med ursäkt, det var 2004 det byggdes.
Röd trädgårdsbod med stängd dörr och stege vid sidan, grönska i bakgrund, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det där är grundmålat på fabrik skulle jag säga. Då brukar kärnsidan kunna vända åt båda hållen då dom är för lata för att vända alla bräder.
Du har nog rätt i det, men nog borde tekniken kunna vända brädan rätt om man hade brytt sej från sågverk industrin?
 
Larsa Larsa skrev:
Är ju sågade sidan som skall målas, inte den planade. Så handlar väl mer om det…
Linoljefärg på hyvlat och slamfärg på sågat skulle jag säga... Kärnsidan ska vara utåt i bägge fallen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Jag tror att de flesta inte orkar bry sig om att vända brädan rätt. Vilket också ofta försvaras med ett sånt uttryck ” kvalificerat skitprat”.
Du får väl naturligtvis fortsätta göra fel men inte ska du väl försöka få någon annan göra likadant?
Vissa försvarar beteendet med att de gjort det hela livet eller i 20år, det blir inte mer rätt för att man gör det många gånger skulle jag säga..
 
F fribygg skrev:
Du har nog rätt i det, men nog borde tekniken kunna vända brädan rätt om man hade brytt sej från sågverk industrin?
Oftast så vänds ju stocken så toppändan kommer in först i sågen, paketen tas åt samma håll och ställs i tork, lika på justerverk och hyvel så jag skulle tro att i ett nytt paket ligger allt åt samma håll.
panelen jag köper sågas i 50mm torkas och klyvs så kärnsidan ut blir svårt då
 
nino nino skrev:
Oftast så vänds ju stocken så toppändan kommer in först i sågen, paketen tas åt samma håll och ställs i tork, lika på justerverk och hyvel så jag skulle tro att i ett nytt paket ligger allt åt samma håll.
panelen jag köper sågas i 50mm torkas och klyvs så kärnsidan ut blir svårt då
Jo, och du målar kanske med en färgtyp som gör att fasaden ändå måste bytas efter mindre än en mansålder?
 
F fribygg skrev:
Jo, och du målar kanske med en färgtyp som gör att fasaden ändå måste bytas efter mindre än en mansålder?
Ja det gör jag, fick tyvärr inte byta färg på kåken så då blev det mellanstruken och akrylatfärg
 
nino nino skrev:
Ja det gör jag, fick tyvärr inte byta färg på kåken så då blev det mellanstruken och akrylatfärg
Rätt vanligt, men nog vore det enklare och hållbarare med en rättvänd, rättspikad panel och slamfärg?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Rätt vanligt, men nog vore det enklare och hållbarare med en rättvänd, rättspikad panel och slamfärg?
Absolut men mer jobb de närmaste 10-20åren med slamfärg...
Järnvitriol blir det när jag bygger nåt där jag ska bo innan sista vilan :)
 
nino nino skrev:
Absolut men mer jobb de närmaste 10-20åren med slamfärg...
Järnvitriol blir det när jag bygger nåt där jag ska bo innan sista vilan :)
Med kärnsidan ut, och rotändan ner då?
 
F fribygg skrev:
Med kärnsidan ut, och rotändan ner då?
Om det är möjligt att få tag på det så absolut blir det så.
 
nino nino skrev:
Absolut men mer jobb de närmaste 10-20åren med slamfärg...
Järnvitriol blir det när jag bygger nåt där jag ska bo innan sista vilan :)
Har precis läst en besiktning av ett hus för 200 år sedan, där hade man rödfärg på väggar och vitriol på spåntaket.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.