R
Hej, vad jag har fått lära mig så ska underbrädorna bara spikas med några få spik typ 60mm galvade så att underbrädorna kan röra sig, sedan spikas locken med 100mm spik mellan underbrädorna då spricker inte heller underbrädorna när dom kan röra sig.
Mvh Janne
Jedis87 Jedis87 skrev:
Hej.

Skriver åt min mor och hennes sambo. Har anlitat ett gäng trevliga snickar, som är hos min mor och ska byta ut fasaden.

Visar sig att man valt för kort skruv och skruvat långt längre in är virkets yttre del. Se bilder. Min mors sambo har provat måla över för se hur det blir och tycker själv det inte ser bra ut.

Vad tycker ni?

Snickarna sa att dem märkte det och borde valt längre skruv men inte orkat åka till byggnaden för att köpa ny, utan fortsatt med det dem har.

Ser det här okej ut? Kan man begära att snickarna åtgärdar det eller göra något prisavdrag? Min mor har själv köpt virket av mig då jag själv jobbar på en bygghandel.

Tyvärr verkar dem här snickarna mest gilla att fika. På 3 veckor är enbart en vägg färdig. Har sagt till min mor att begär vad det har kostat hitintills för kan bli dyrare än vad det ska kosta annars.

Uppskattar alla svar och idéer hur man löser problemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
4” spik är inte overkill då dom bara går in va 55mm i spikläkten en 3” håller inte över tid då underbrädorna slår sig under.
H Hybro skrev:
Lär ju bli svårt att i framtiden skruva bort, med kitt och färg i skruvskallen.

Att använda 4" spik är dessutom overkill. 3" till allt.
Man ska ju inte behöva spika igenom läkten!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det där är bara kvalificerat skitprat. Detsamma som "glad/ledsen mun". Bara rykten från besserwissrar som aldrig hållit i en hammare.
Du gör givetvis som du vill, kanske du rentav tillhör dem som köper färdigsågad och baksidesspårad ytterpanel i bygghandeln och låter 'snickare' montera åt dig likt på TS bilder?
 
A AG A skrev:
Det där är bara kvalificerat skitprat. Detsamma som "glad/ledsen mun". Bara rykten från besserwissrar som aldrig hållit i en hammare.
@heimlaga kanske vill förklara för dig hur han spikar en stående locklistpanel om du vill veta hur det bör göras?
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
F fribygg skrev:
@heimlaga kanske vill förklara för dig hur han spikar en stående locklistpanel om du vill veta hur det bör göras?
Varför tror du att jag skulle vilja veta hur just han sättet panel?
F fribygg skrev:
Du gör givetvis som du vill, kanske du rentav tillhör dem som köper färdigsågad och baksidesspårad ytterpanel i bygghandeln och låter 'snickare' montera åt dig likt på TS bilder?
Som utbildad byggnadsingenjör, och som sedan jobbat som snickare i 20 år i egen firma. Kan jag för det första sätta upp min egen panel. Samt vet av erfarenhet och andra kunskaper vad som fungerar, och inte.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Förr i tiden så var det noga med rotändan ner, årsringar osv och det är det väl fortfarande om man inte målar brädorna (eller använder ej täckande färg) men 90% (taget ur luften) använder nog akrylat eller liknande färg idag och då spelar det ingen roll
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
nino nino skrev:
Förr i tiden så var det noga med rotändan ner, årsringar osv och det är det väl fortfarande om man inte målar brädorna (eller använder ej täckande färg) men 90% (taget ur luften) använder nog akrylat eller liknande färg idag och då spelar det ingen roll
Med tanke på att nästan ingen har brytt sig om rotända upp, eller ner, de senaste 100 åren. Så borde man ju ofta se att typ varannan bröda var rutten/dålig på hus/byggnader med äldre panel. Jag har iallafall aldrig sett det, under mina 20 år som snickare. Det säger väl ganska tydligt att det inte spelar någon roll.
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det där är bara kvalificerat skitprat. Detsamma som "glad/ledsen mun". Bara rykten från besserwissrar som aldrig hållit i en hammare.
Till och med Frank "den danske bondröven" vänder panel på det sättet;)
 
A AG A skrev:
Det där är bara kvalificerat skitprat. Detsamma som "glad/ledsen mun". Bara rykten från besserwissrar som aldrig hållit i en hammare.
Jag tror att de flesta inte orkar bry sig om att vända brädan rätt. Vilket också ofta försvaras med ett sånt uttryck ” kvalificerat skitprat”.
Du får väl naturligtvis fortsätta göra fel men inte ska du väl försöka få någon annan göra likadant?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AG A skrev:
Med tanke på att nästan ingen har brytt sig om rotända upp, eller ner, de senaste 100 åren. Så borde man ju ofta se att typ varannan bröda var rutten/dålig på hus/byggnader med äldre panel. Jag har iallafall aldrig sett det, under mina 20 år som snickare. Det säger väl ganska tydligt att det inte spelar någon roll.
Saker kan göras bra men också bättre.
Med målad täckfärg säger jag att "bra" räcker, men utan täckfärg skulle jag försöka med "bättre".
 
A AG A skrev:
Med tanke på att nästan ingen har brytt sig om rotända upp, eller ner, de senaste 100 åren. Så borde man ju ofta se att typ varannan bröda var rutten/dålig på hus/byggnader med äldre panel. Jag har iallafall aldrig sett det, under mina 20 år som snickare. Det säger väl ganska tydligt att det inte spelar någon roll.
Jag har faktiskt vänt panelen åt rätt håll på mitt hus, men om det spelar någon roll när panelen är grundad en gång och strykt med färdigfärg 2 gånger, det låter jag vara osagt.....:) Det är ju inte direkt så att vatten fastnar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Min fråga kring detta arbete är nog varför man har skruvat brädorna mitt på och inte under läkten?

Jag har stående fasad på hela huset och en vedbod och överallt har jag skruvat eller spikat (har gjort båda) i kanten på panelen så att skruven/spiken inte syns när läkten är monterad. Har använt 145mm bred panel.

Är panelen avsevärt bredare här så att man måste man kanske skruva mitt på? Den ser inte så bred ut....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ett enkelt förråd, spikat enligt min teori/praktik tror panelbrädan bara har en spik upptill och där nere, sedan kläms den av locket.
Ni får förstora för att se spikarna.
Tror det är 195 panel med 45 lockläkt.
Röd träbyggnad, troligen ett skjul, vertikala plankor, omgiven av grönska i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
annelisand och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ett enkelt förråd, spikat enligt min teori/praktik tror panelbrädan bara har en spik upptill och där nere, sedan kläms den av locket.
Ni får förstora för att se spikarna.
Tror det är 195 panel med 45 lockläkt.
[bild]
Den metoden vill vi se bildbevis på om 20 år igen Anders. Låter lite vågat att inte spika på varje spikläkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tre veckor och dom har bytt fasaden på en vägg? Och dom är dessutom flera man? Avbryt arbetet genast skulle jag råda dig. Utepanel brukar man vanligtvis skjuta upp med spik.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.