Jepp. Normalt är 12 eller 13 mm den lägsta höjden som finns, beroende på fabrikat.
 
jon_h skrev:
Jepp. Normalt är 12 eller 13 mm den lägsta höjden som finns, beroende på fabrikat.
Okej. Har ju en lite annorlunda brunn, IDO. Det finns högre än 12-13 också eller?
 
Ja, det finns högre. Men det kan väl inte vara aktuellt..? Vet inte vad IDO har för olika ringar.
 
Rapid Combo 4040 borde väl funka bra till att fixa till golvet med? Kör Dietermanns våtrumssystem.
 
Absolut. Tokstressigt att jobba med ett så snabbt spackel bara, men produkten i sig funkar. Blanda inte för mycket i taget.
 
Okej, nåt annat som du kan rekommendera istället? Det är just detta spackel som användes för att försöka fixa till fallet, dock av fel person.
 
Var det inte flytspackel under? Jag ska kika runt lite, minns inte vad jag använt tidigare, det är så sällan jag använder något annat golvspackel än flytspackel.
 
Jo hela golvet är ju flytspacklat men det är lagt med det trögflytande längs väggarna för att det skulle bli bättre fall där.
 
Okej. Men nu ska ni alltså spackla från där tätskiktet slutar, och vidare mot brunnen? Ni behöver inte gå in på den tätskiktade remsan för att fixa till det? Eller ska du spackla lite med fix för att ordna det sista sedan efter tätskiktningen?

För övrigt, jag har använt Ardex A46 någon gång tidigare, det är inte så våldsamt snabbt (fast ändå ganska snabbt..). Dock kan man inte riktigt dra det till noll, lite för grov ballast i det spacklet. Annars hittar jag inget långsammare handspackel för golv just nu, så ni kanske får köra på det ni tänkt.
 
Nej vi måste tätskikta allt först, eftersom vi måste spackla nästan ända in till väggarna, åtminstone på vissa ställen.
Måste jag inte använda Maxits produkter då?
 
Du var lite otydlig med att du skulle spackla efter tätskiktning. Det är bara Maxits fix som är testade för att ligga mot tätskiktet på den våta sidan. Dessutom brukar inte vanliga spackel tåla att ligga på våta sidan. Som jag skrev tidigare får du spackla med fix om du kör ovanpå tätskiktet.
 
Okej då sprack den idén. Spackla fall med fix låter inte som nåt jag vill ha.
 
Och varför gör det inte det?
 
Det får nog bli så ändå. Eftersom det inte gick att spackla ovanpå tätskiktet så vad finns det för annat sätt?
 
Jag kan inte se att det finns något annat sätt. Jag förstår bara inte varför du inte känner för att spackla med fix istället för vanligt spackel? Det fungerar alldeles utmärkt, och du har dessutom evigheter på dig att jobba med det innan det brinner. Du måste dock vänta minst ett dygn eller två, beroende på typ av fix, innan du lägger plattorna sedan. En lätt förvattning skadar inte sedan när du ska sätta plattorna. Tänk också på att inte bygga för tjockt, helst inte mer än någon centimeter. Så skulle du höja brunnen och spackla i närmast den kanske du kan göra denna grovspackling med golvspackel innan du tätskiktar, och sedan finspackla med fix ovanpå tätskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.