Fallet i badrummet blev inte så bra som det var tänkt, framför allt vid väggarna så då försökte vi göra det bättre just vid väggarna, för att inte få vatten ståendes där.
Tyvärr blev resultatet inget vidare, så nu är det ett alldeles för brant inne vid väggarna och inte heller jämnt. Så det är omöjligt att lägga några plattor där.
Frågan är då hur vi fixar detta. Slipar ner flytspacklet? Ser inte mycket andra sätt, att spackla ytterligare men jämnt kommer bygga alldeles för mycket.
Tätskiktet har vi dragit ut en dm från väggen, något mer är ännu inte gjort med golvet.
Vi kan ju inte slipa ner det helt och hållet så att vi bryter tätskiktet vid väggen...

På vissa ställen så ser det mycket värre ut än på bilden.
 
  • fall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur det ser ut just nu. Om det är för högt närmast väggarna går det ju inte att slipa där om du har tätskiktat? Slipa golvspackel är för övrigt väldigt svårt Och du vill inte spackla upp resten av golvet? Då ser jag inte någon möjlighet alls.

Men det skulle inte funka att kompensera lite med fixet sedan bara? Hur stora plattor ska ni ha?
 
Svärfar snackade om att sätta maskeringstejp närmast väggen så att man kan gå ihop med tätskiktet där.
Och att slipa spacklet ska inte vara några problem då han har tillgång till en betongslip.
Spacklar vi upp hela golvet så blir det nog för högt, kakelplattorna är ju redan satta och även dörren, så kommer vi hamna upp på både dörrkarm och kakelplattor.

Plattorna är 20x10, men kullarna vid väggarna är på vissa ställen ett par cm på under en dm, så det är alldeles för mycket för att kompensera med fix.
 
Menar du att ni skulle slipa nästan hela vägen in, och alltså bara överlappa ett par cm eller så? Känns inte som en bra idé. Dessutom kommer det ju fortfarande vara problem med att golvet är för högt allra längst in?
 
Det var svärfars idé iaf. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra annars.
 
Jag ser ingen annan möjlighet än att spackla upp, antingen före eller efter tätskiktet.
 
  • Gilla
Kush001
  • Laddar…
Med flytspackel eller nåt annat sorts spackel? Kan man spackla ovanpå tätskiktet alltså? Spelar ingen roll om det är före eller efter?
 
Sannolikt blir det enklare att jobba med ett vanligt golvspackel, alltså inte flyt. Se till att inte spackla över tätskiktet om ni spacklar innan ni tätskiktar golvet.

Ni kan även spackla efter tätskiktning, om det inte är bakfall eller svackor på underlaget som det är nu. Då ska du använda det fix du sätter plattorna med som spackel.

Jag hade föredragit den första metoden om det funkar att inte spackla in på det redan applicerade tätskiktet. Behöver det spacklas även där föreslår jag den sistnämnda metoden.
 
Hmm, det är en del kullar och svackor på vissa ställen. Vi måste helt klart spackla in till bara 1-2 cm från vägg, annars kommer det bli helkonstigt. Så då ska vi alltså jämna ut hela fallet med vanlig fix? Efter vi har lagt hela tätskiktet?
 
Ja, det skulle jag föreslå. Som sagt, förutsatt att fallet är utan bakfall och svackor.
 
Men det är ju som sagt en del svackor, men bara längs väggarna.
 
Jo, men är det svackor som vattnet skulle kunna bli stående i, eller är det svackor längs fallets riktning?
 
Det är framför allt en del kullar längst ute vid väggarna på ett par ställen. Bl.a. i närheten av duschbrunnen så där kanske det blir lite knepigt att få till ett fall som inte är för brant.
 
Well, det viktigaste är ju att det inte finns några svackor som vattnet kan bli stående i. Brunnen kanske du kan sätta förhöjningsring i om det annars blir för brant fall?
 
Ja förhöjningsring vore ju en bra idé. Finns de i olika höjder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.