T Ejmelie skrev:
Om jag tänker efter själv?
Jag pratar inte om det estetiska. Jag frågar därför att jag ser fördelar med bägge montage. Men frågar för att jag vet att de finns dom som vet bättre än mig vad som är mest lämpligt.
Du har pappen på taket för att det ska vara tätt, eller hur?! ;)
Att då inte ha några spikhål synliga innebär förmodligen en säkrare konstruktion gällande tätheten. (y)
Hur ser läggningsinstruktionen ut för genomspikning, är det en dutt asfaltsklister på varje synlig spikskalle då?
Jag själv ska snart lägga papp, det blir dold klamring för mig.

Jag tror Krille-72 även avsåg funktion och inte estetik. ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt sådan papp vid flertalet tillfällen och både spikat och klamrat. Alltid dolt.

När nästa våds klisterkant läggs över den spikade vådens överkant så limmas det ihop något överjävulskt hårt. Jag hade mitt attefallstak så i 3 månader hösten 2018 och det stormade och regnade rätt bra. Hade enbart tvingat en läkt på sidorna. Skulle inte ha någon läkt alls då det blev bandtäckt plåttak.

Så dold spikning och limma ihop nästkommande våd ovanpå dina spikar/klammrar!

PS. Det sitter ett pappersskydd som skall dras bort från klisterkanten. Enklast är att rulla ut hela våden sätt några klammer i överkant när det är rakt och utan veck. Dra därefter bort pappret från klistret och stryk så det tvingas ihop med lagret nedanför!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Om jag tänker efter själv?
Jag pratar inte om det estetiska. Jag frågar därför att jag ser fördelar med bägge montage. Men frågar för att jag vet att de finns dom som vet bättre än mig vad som är mest lämpligt.
Jag pratar inte heller om det estetiska utan vilket du själv tror är bäst ut läckagesynpunkt. Jag ber om ursäkt ifall du misstolkade mitt inlägg på något sätt. Inte min mening.

Dold spikning är att föredra. I den här värmen så suger klistret ihop sig snabbt. På med ströläkt så fort du kan.

Det är min ståndpunkt hur man bygger ett säkert tak.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det bästa är ju som sagt att ha doldspikning. Man brukar bara dubelspika pappen om man lägger två varv med papp dvs ett varv underlagspapp (som dubbelspikas) sen ett varv ytpapp eller typ shingel (som spikas dolt). På jobbet brukar vi göra så att man lägger en våd drar bort plasten i övreskarven och fullspikar den sen lägger man nästa våd låter plasten va kvar i nederkant men drar bort den uppe sen fullspikar den oxå, sen drar man bort plasten i den skarven som blev täckt. Sen brukar vi gå "myrsteg" över skarven för att säkerställa att de är tätt över allt. När det är så här varmt vulkas nästan pappen ihop. Om det dröjer ett tag innan du tänker läkta och lägga pannor kan du bara slänga upp ett par brädor över skarvarna så har du både hängsle och svångrem på att pappen inte blåser bort (y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Till Ts: om du inte orkar byta pappen så kan man gå över alla spikskallarna med en dutt takklister eller takmassa på varje huvud. Det är ju många, men ditt tak är ju litet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.