Stefan N Stefan N skrev:
[länk] 117 monteringsanvisning.pdf

Fick även lära mig i grundskolan att dubbelkolla saker, speciellt när det gäller Byggmax. I den upplagan av anvisning som inte är ihopklippt av flera modeller så står det tydligare.
Det var en bättre länk
 
F fribygg skrev:
"Montage kan ske med dold infästning (om läktning sker omgående) alternativt med spikning genom båda lagren av underlagstäckningen"
Men du glömde fotnoten, att den endast är godkänd med dold infästning.
Men kanske oväsentligt.
Jag har en granne för snickare monterat motsvarande duk, och självklart med dold infästning med klammer. Och inte är duken vågig heller.
 
  • Gilla
Varberger och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men du glömde fotnoten, att den endast är godkänd med dold infästning.
Men kanske oväsentligt.
Jag har en granne för snickare monterat motsvarande duk, och självklart med dold infästning med klammer. Och inte är duken vågig heller.
Jag har inte skrivit instruktionen.
Inte heller har jag länkat till den.
Inte ens kontrollerat att det är rätt instruktion då det inte är mitt byggprojekt.
I den länkade instruktionen står det att det är tillåtet och har du eller TS problem med det så ta det med tillverkaren eller försäljaren av produkten, jag är oskyldig och undrade redan tidigt i tråden om den skulle spikas.
 
  • Gilla
HammarClark
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men du glömde fotnoten, att den endast är godkänd med dold infästning.
Men kanske oväsentligt.
Jag har en granne för snickare monterat motsvarande duk, och självklart med dold infästning med klammer. Och inte är duken vågig heller.
Var det du som publicerade länken till den otydliga monteringsanvisningen?
 
F fribygg skrev:
Var det du som publicerade länken till den otydliga monteringsanvisningen?
Vi var två som samtidigt publicerade den ”otydliga” anvisningen från Byggmax
Om den nu är så otydlig? Texten verkar identisk med den Trebolit har på sin hemsida
Godkänt tak = osynlig
En godkänt = spika genom båda lagren.

Men nog om det, du får rätt. Montaget är helt korrekt utfört.
 
GoC GoC skrev:
Vi var två som samtidigt publicerade den ”otydliga” anvisningen från Byggmax
Om den nu är så otydlig? Texten verkar identisk med den Trebolit har på sin hemsida
Godkänt tak = osynlig
En godkänt = spika genom båda lagren.

Men nog om det, du får rätt. Montaget är helt korrekt utfört.
Tack.
 
Om ni kollar Byggmax anvisning ser ni att den täcker fem olika pappsorter varav 117 är en, när Byggmax klippte lite i den så missade dom att klippa bort allt som inte va för 117, den danska varianten under talar om att dom andra sorterna är godkända att spika igenom men 117 är det inte.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Om ni kollar Byggmax anvisning ser ni att den täcker fem olika pappsorter varav 117 är en, när Byggmax klippte lite i den så missade dom att klippa bort allt som inte va för 117, den danska varianten under talar om att dom andra sorterna är godkända att spika igenom men 117 är det inte.
Jag själv skulle aldrig kommit på tanken att kolla den danska instruktionen, men det är kanske det rätta för tillverkaren är väl skånsk.
Finns inte Montageanvisningen på Östgötska så brukar jag ju ögna igenom den svenska eller möjligtvis engelska.
 
Tja! Inte behöver du lägga om pappen för att den är lite bubblig bara. Underlagsduken e svårare att få till slät än underlagspapp. Men sen att du har dubbelspikat den kanske egentligen kräver att du ska lägga om den om man ska följa normerna men de finns ju grader i helvete oxå. Men på bilden där du har lagt ett varv underlagspapp så har du inte dubbelspikat den våden. Kan du inte bara lägga om du tre första våderna me vanlig papp alternativt uderlagsduk å lätta på skarven mellan duk å papp så slipper du lägga om alltihop? Å om du nu vill lägga ny papp över hela så behöver du inte ta bort den första duken du la (y)
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
S Snickarkirre skrev:
Tja! Inte behöver du lägga om pappen för att den är lite bubblig bara. Underlagsduken e svårare att få till slät än underlagspapp. Men sen att du har dubbelspikat den kanske egentligen kräver att du ska lägga om den om man ska följa normerna men de finns ju grader i helvete oxå. Men på bilden där du har lagt ett varv underlagspapp så har du inte dubbelspikat den våden. Kan du inte bara lägga om du tre första våderna me vanlig papp alternativt uderlagsduk å lätta på skarven mellan duk å papp så slipper du lägga om alltihop? Å om du nu vill lägga ny papp över hela så behöver du inte ta bort den första duken du la (y)
Tack det låter som en bra idé. Köpte ny takpapp, YAP2200. Enligt dessa instruktioner kan den spikas både dolt eller genom bägge lagren. Vad är att föredra?
 
Jag tycker det känns tryggare att ha spikarna dolda under klisterkanten än synliga.
 
Rickard.
T Ejmelie skrev:
Tack det låter som en bra idé. Köpte ny takpapp, YAP2200. Enligt dessa instruktioner kan den spikas både dolt eller genom bägge lagren. Vad är att föredra?
Enda fördelen med att spika genom båda är att man kan vänta med ströläkten eller yttertaket. Det finns t ex fördelar om man ska ha shingel eller ytpapp och det kommer dröja eller kanske att man måste vänta på att någon annan ska göra det.

Nu gör det inte underlagspappen stormsäker men betydligt mer vindtålig än med dold infästning.
 
Redigerat:
T Ejmelie skrev:
Tack det låter som en bra idé. Köpte ny takpapp, YAP2200. Enligt dessa instruktioner kan den spikas både dolt eller genom bägge lagren. Vad är att föredra?
”Vad är att föredra?”

Om du tänker efter själv! Vad skulle du föredra? En takpapp där inga spikar är synliga eller en takpapp där massa pappspikskallar syns?

För mig är valet enkelt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Vad är att föredra?”

Om du tänker efter själv! Vad skulle du föredra? En takpapp där inga spikar är synliga eller en takpapp där massa pappspikskallar syns?

För mig är valet enkelt.
Om jag tänker efter själv?
Jag pratar inte om det estetiska. Jag frågar därför att jag ser fördelar med bägge montage. Men frågar för att jag vet att de finns dom som vet bättre än mig vad som är mest lämpligt.
 
Jag ser iaf fördelar att spika istället för att klamra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.